Radzenie sobie w sytuacjach trudnych WF-P-PSRIIPU-RST
W ramach wykładu przedstawiane są definicyjne ujęcia oraz rozróżnienia trudności obiektywnych i subiektywnych, a także najważniejsze typy sytuacji trudnych: deprywacje, przeciążenia, utrudnienia, zagrożenia i konflikty. Omawiane są sytuacje trudne typu zadaniowego oraz i sytuacje trudne typu społecznej interakcji (sytuacje społecznej ekspozycji, oceny i krytyki, nacisku społecznego) oraz intelektualne, emocjonalne, a także działaniowe sposoby radzenia sobie w sytuacjach trudnych.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Posiada wiedzę dotyczącą rodzaju sytuacji trudnych
Zna mechanizmy regulujące zachowanie człowieka
Posiada wiedzę dotyczącą indywidualnych postaw wobec sytuacji trudnych
Rozróżnia adaptacyjne i nieadaptacyjne radzenie sobie w sytuacjach trudnych
Umiejętności
Potrafi zastosować metody dotyczące pomocy w radzeniu sobie w sytuacjach trudnych
Posiada umiejętności adaptacyjnego radzenia sobie w sytuacjach trudnych
Kompetencje
Posiada kompetencje skutecznej, profesjonalnej pomocy w sytuacjach trudnych
Wspiera osoby przeżywające sytuacje trudne
Posiada świadomość potrzeby pogłębiania swoich kompetencji zawodowych
Postępuje zgodnie z zasadami etyki zachowań w szczególnych sytuacjach trudnych
Kryteria oceniania
- na ocenę 5 (bdb.): doskonale orientuje się w zagadnieniach dotyczących sytuacji trudnych i radzenia sobie z nimi, potrafi przeanalizować przyczyny intelektualnego, emocjonalnego i działaniowego podejścia do sytuacji trudnych, potrafi krytycznie i samodzielnie interpretować podejścia naukowe dotyczące społecznych uwarunkowań powstawania sytuacji trudnych.
- na ocenę 4 (db.): poprawnie orientuje się w zagadnieniach dotyczących sytuacji trudnych i radzenia sobie z nimi, potrafi wskazać przyczyny intelektualnego, emocjonalnego i działaniowego podejścia do sytuacji trudnych, potrafi analizować podejścia naukowe dotyczące społecznych uwarunkowań powstawania sytuacji trudnych.
- na ocenę 3 (dst.): potrafi wskazać rodzaje podejścia do sytuacji trudnych oraz wskazać na ich przyczyny i wskazać na ich przyczyny, potrafi wskazać podejścia naukowe dotyczące analiz związanych z sytuacjami trudnymi.
Literatura
Adler, R.B., Rosenfeld, L.B., Proctor II, R.F. (2006). Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się, Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.
Borecka-Biernat, D. (2006). Strategie radzenia sobie młodzieży w trudnych sytuacjach społecznych. Psychospołeczne uwarunkowania. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Bradshaw, J. (1994). Zrozumieć rodzinę. Rewolucyjna droga odnalezienia samego siebie, Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia i Trzeźwości PTP.
Branden, N. (2008). 6 filarów poczucia własnej wartości. Łódź: Wydawnictwo Feeria.
Braun-Gałkowska, M. (2002). Psychoprofilaktyka życia rodzinnego, Kwartalnik Naukowy Małżeństwo i Rodzina, nr 2, 11-17.
Gromnicka, D. (2013). Jak zbudować poczucie własnej wartości?, Warszawa: Samo Sedno Edgard.
Grzegorzewska, I. (2011b). Odporność psychiczna dzieci i młodzieży – wyzwanie dla współczesnej edukacji, Teraźniejszość. Człowiek. Edukacja, 1, 37-51.
Heszen-Niejodek, I. (red.), (2002). Teoretyczne i kliniczne problemy radzenia sobie ze stresem, Poznań: Stowarzyszenie Psychologia i Architektura.
Mellibruda, J. (2015). Rany i blizny psychiczne. O radzeniu sobie z bolesnymi śladami traum i skrzywdzenia. Warszawa: Wydawnictwo Zielone Drzewo, Instytut Psychologii Zdrowia PTP.
Ryś, M. (2013). Doświadczane skutki wzrastania w rodzinie z problemem alkoholowym. Poczucie własnej wartości i relacje interpersonalne z najbliższymi u Dorosłych Dzieci Alkoholików – badania własne, (w:) W. Poleszak (red.), Oblicza uzależnień. Terapia jako przywracanie wolności, 97-134, Lublin: Wydawnictwo Naukowe Innovatio Press.
Wegscheider–Cruse, S. (2014). Poczucie własnej wartości. Jak pokochać siebie, Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: