Podstawy profesjonalnej profilaktyki WF-P-PSRIIPU-PPP
W czasie zajęć przedstawione będą zasady i możliwości nowoczesnej profilaktyki. Przeanalizowany zostanie jej zakres i ważne cele uniwersalne. Podjęte będą także kwestie związane z programami profilaktycznymi, ukazany zostanie ewolucyjny postęp dokonujący się w tym zakresie. Szczegółowo przedstawione zostaną poziomy oddziaływań, a więc profilaktyka uniwersalna, selektywna i wskazująca.
Przedstawiony będzie dialog motywujący jako przydatny element cyklu życiowych zmian, a także etapy rozwoju człowieka uwzględniające uwarunkowania płciowe. Zaprezentowane zostaną różnorodne podejścia naukowe do profilaktyki takie jak profilaktyka problemowa (Mellibruda), integralna (Dziewiecki), zintegrowana (Grzelak), naukowa (Ostaszewski). Podjęty będzie problem skuteczności programów profilaktycznych.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
• Poznanie podstaw nowoczesnego podejścia do profilaktyki
• Zrozumienie mechanizmów odziaływań w różnych środowiskach i okolicznościach.
• Zrozumienie celów i możliwości profilaktyki.
• Zrozumienie „paradoksu prewencyjnego” czyli rozumienie błędnego podejścia i koncentrowania się tylko na uzależnionych i zaawansowanych w szkodliwym oddziaływaniu społecznym.
• Pojęcie ryzykownego zachowania w wydaniu tzw. zwykłych ludzi.
• Zrozumienie możliwości nowoczesnych odziaływań profilaktycznych.
• Zrozumienie potrzeby głębszej zmiany kulturowej, w odniesieniu do ryzykownych zachowań.
Kryteria oceniania
na ocenę 2 (nast..): nie potrafi przedstawić podstaw profesjonalnej profilaktyki
na ocenę 3 (dst.): potrafi wskazać podstawy profesjonalnej profilaktyki i omówić podejścia naukowe ich dotyczące
na ocenę 4 (db.): poprawnie orientuje się w zagadnieniach dotyczących podstaw profesjonalnej profilaktyki, potrafi krytycznie omówić podejścia naukowe ich dotyczące
na ocenę 5 (bdb.): doskonale orientuje się w zagadnieniach dotyczących podstaw profesjonalnej profilaktyki, potrafi krytycznie i samodzielnie interpretować podejścia naukowe dotyczące podstaw profesjonalnej profilaktyki
Literatura
Dziewiecki M. Integralna profilaktyka uzależnień w szkole. Krótki poradnik psychologiczny, Wydawnictwo Rubikon, Kraków 2003.
Gaś Z.,B.,Program wychowawczo- -profilaktyczny szkoły Opracowywanie i ewaluacja, http://www.podn.wodzislaw.pl/wp-content/uploads/2017/09/Zbigniew-Ga_Program.pdf
Grzelak S. Profilaktyka ryzykownych zachowań seksualnych młodzieży. Aktualny stan badań na świecie i w Polsce. Wydawnictwo Rubikon, Kraków 2009.
Mellibruda L. Profilaktyka problemowa, „Remedium” nr 6, 1998, s. 2-4.
Szymańska J., Wojcieszek K. (2001), Standardy jakości pierwszorzędowych programów profilaktycznych, „Problemy Poradnictwa Psychologiczno-Pedagogicznego”,
Szymańska J., Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2015.
Wojcieszek K. A., Optymalizacja profilaktyki problemów alkoholowych, Wydawnictwo Rubikon, Kraków 2013, s. 85-88.
Wojcieszek K., Niedoceniane możliwości profilaktyki - krótkie interwencje profilaktyczne: (esej profilaktyczny) Resocjalizacja Polska (Polish Journal of Social Rehabilitation) 6, 175-181 2014
Wojcieszek K. (1996), Sonda 21. Profesjonalne aspekty programu profilaktycznego, „Remedium”, nr 6(40). Wojcieszek K. (1996), Sonda 21 - sposób na zmianę stereotypu, „Świat Problemów”, nr 7(42).
Wojcieszek K. (1997), NOE cz. I i II, Program profilaktyczny dla młodzieży, Wyd. PARPA, Warszawa.
Wojcieszek K. (1998), Debata. Propozycja scenariusza zajęć profilaktycznych w zakresie problemów alkoholowych dla klas VI-VTII, „Remedium”, nr 3(61).
Wojcieszek K. (1999), Korekta - program profilaktyczny w dziedzinie problemów alkoholowych, przeznaczony do pracy z młodymi dorosłymi, w tym z żołnierzami zasadniczej służby wojskowej, wyd. I, MON, Warszawa.
Wojcieszek K. (2006), Program profilaktyczny Szlaban. Interwencja wobec sprzedaży alkoholu nieletnim, Wyd. PARPA, Warszawa.
Wojcieszek K. (2010), Smak życia czyli debata o dopalaczach. Program profilaktyki uniwersalnej, Wyd. KBdSPN, Warszawa.
Wojcieszek K. (2011), Krótka interwencja profilaktyczna w grupie - konstruktywne wykorzystanie dysonansu poznawczego w profilaktyce dla grupy podwyższonego ryzyka na przykładzie programu „Korekta”, „Resocjalizacja Polska”, nr 2.
Wojcieszek K. (2011), Wstępna ewaluacja programu „Smak życia czyli debata o dopalaczach”, „Remedium”, nr 10(224
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: