Motywowanie do zmiany w sytuacjach trudnych WF-P-PSRIIPU-MT
Będą to przede wszystkim praktyczne ćwiczenia wsparte odpowiednią, podawaną w niezbędnym zakresie wiedzą. Wykorzystane zostaną elementy komunikacji interpersonalnej zaczerpnięte z modelu T. Gordona. Ponadto elementy Porozumienia bez przemocy M. Rosenberga, a także w dużym stopniu Dialog motywujący. Uczestnicy zapoznają się i przećwiczą zasady właściwego słuchania, rozwiązywania konfliktów. Znaczna część ćwiczeń będzie poświęcona procesowi zmiany i jego poszczególnym elementom (angażowanie, ukierunkowywanie, wywoływanie, planowania, asystowanie).
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1). WIEDZA – słuchacz definiuje zasady właściwego słuchania, wymienia elementy procesu zmiany, charakteryzuje ducha dialogu motywującego, opisuje charakteryzujące go elementy, prezentuję techniki pomocne w motywowaniu innych osób do zmiany
2). UMIEJETNOŚCI – słuchacz potrafi w sposób wspierający w kontakcie interpersonalnym słuchać, umie nawiązać roboczą więź z drugą osobą, pomóc jej określić priorytety i kierunki wyjścia z niekorzystnych sytuacji, umie też uruchomić drzemiące w drugiej osobie możliwości, dzięki którym może ona dokonać zmiany
3). KOMPETENCJE – słuchacz zachowuje otwartość na drugiego człowieka, akceptuje go, troszczy się o jego dobro, współpracuje z nim, jest zdolny do dostosowania się do potrzeb osoby wymagającej wsparcia, jest zorientowany na dążenie do osiągnięcia przez drugą osobę ważnych i potrzebnych jej celów, docenia potencjał drugiego człowieka
Kryteria oceniania
Aktywne uczestniczenie w 80% warsztatów.
Literatura
T. Gordon, Wychowanie bez porażek
T. Gordon, Wychowanie w samodyscyplinie
M. Rosenberg, Porozumienie bez przemocy
W. Miller, S. Rollnick, Dialog motywujący
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: