Kim jestem jako człowiek WF-P-PSRIIPU-KJJC
zapoznanie studentów z klasyczną teorią osoby ludzkiej, relacji osobowych i wspólnoty;
-wprowadzenie studentów w zagadnienie związku między stanem relacji osobowych a poziomem zachowań ryzykownych (głównie na przykładzie problemów alkoholowych).
- rozpoznanie rozpaczy jako pierwotnego czynnika ryzyka uzależnień i problemów alkoholowych – na wybranych przykładach;
- zapoznanie studentów z modelem zapobiegania problemom alkoholowym na poziomie indywidualnym i społecznym w oparciu o założenia i treści Narodowego Programu trzeźwości;
- zapoznanie studentów ze stanem problemów alkoholowych w Polsce i na świecie oraz metodami ich monitorowania, zapobiegania i rozwiązywania (zwłaszcza zagadnienie paradoksu prewencyjnego i pozytywnych aspektów sytuacji w Polsce, także zmiany przekonań normatywnych – pozycja społeczna abstynentów).
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
- Wiedzy
Student poznaje: filozoficzny opis osoby ludzkiej i wspólno ludzkich (relacje osobowe a uczucia). Poznaje związek stanu relacji osobowych z powstawaniem problemów z używaniem substancji psychoaktywnych, przebieg procesu rozpaczy i jego rola w genezie tychże problemów. Poznaje też mapę problemów alkoholowych w Polsce i ich epidemiologię, koncepcję paradoksu prewencyjnego, rolę przekonań normatywnych. Student poznaje założenia Narodowego Programu Trzeźwości jako formy długoterminowej prewencji.
- Umiejętności
Student potrafi dostrzegać związki przyczynowo – skutkowe między stanem relacji osobowych a skalą problemów alkoholowych. Potrafi wskazywać odpowiednie środki zapobiegawcze w życiu indywidualnym i społecznym. Potrafi lepiej identyfikować oznaki rozwijających się problemów i odpowiednio na nie reagować (interwencja kryzysowa, dialog motywujący, programy profilaktyczne, tworzenie środowiska sprzyjającego rozwiązywaniu problemów alkoholowych.
- Kompetencji
Student pozbywa się stereotypowych form ujmowania problemów alkoholowych na rzecz ujęć profesjonalnych. Uzyskuje dostęp do ważnych źródeł diagnozy stanu problemów alkoholowych i do profesjonalnych sposobów reakcji na te problemy. W szczególności jest w stanie dokonać autodiagnozy swego stylu życia pod kątem ewentualnej efektywności oddziaływania profilaktycznego
Kryteria oceniania
- na ocenę 5 (bdb.): doskonale orientuje się w podstawowych zagadnieniach dotyczących antropologii filozoficznej, personalizmu oraz zależności dotyczących relacji osobowych i uzależnień, potrafi omówić Narodowy Program Trzeźwości
- na ocenę 4 (db.): poprawnie orientuje się w zagadnieniach dotyczących antropologii filozoficznej, personalizmu oraz zależności dotyczących relacji osobowych i uzależnień, potrafi wymienic główne założenia i elementy Narodowego Programu Trzeźwości
- na ocenę 3 (dst.): zna zagadnienia dotyczące antropologii filozoficznej, personalizmu, potrafi omówic wybranązależność dotyczącą relacji osobowych i uzależnień, potrafi wymienic główne założenia Narodowego Programu Trzeźwości
Literatura
Anderson P., Baumberg B., (2007). Alkohol w Europie. Raport z perspektywy zdrowia publicznego. Wyd. PARPA : Warszawa.
Andrzejuk A. (2012). Metafizyka obecności. Wyd. UKSW : Warszawa.
Global status report on alcohol and health 2018 WHO [Global status report on alcohol and health 2018. Geneva: World Health Organization; 2018. Licence: CC BY-NC-SA 3.0 IGO.]
Gogacz M. (2004). Elementarz metafizyki. Wyd. Navo : Warszawa.
Gogacz M. (1997). Osoba zadaniem pedagogiki. Wykłady bydgoskie. Wyd. Navo : Warszawa.
Wojcieszek K. (2005). Na początku była rozpacz. Wyd. Rubikon : Kraków.
Wojcieszek K. (2010). Człowiek spotyka alkohol. Wyd. Rubikon : Kraków.
Wojcieszek K. (2013). Optymalizacja profilaktyki problemów alkoholowych. Wyd. Rubikon : Kraków.
Wojcieszek K. (2019) Propozycja dla Polski: trzeźwość. Wyd. DiG : Warszawa.
Oraz raporty techniczne z badań ESPAD (Sierosławski i wsp.) , Badań Mokotowskich (Ostaszewski i wsp.) i raporty PARPA i KBdsPN dostępne w sieci.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: