Integralne ujęcie osoby WF-P-PSRIIPU-IUO
Prezentacja czynników, które powodują selektywne spojrzenie na człowieka i na poszczególne sfery człowieczeństwa: wielowymiarowość człowieka, ideologie, które zawężają spojrzenie na człowieka, własne sposoby postępowania, które wpływają na percepcję samego siebie.
Prezentacja jednostronnych i zawężonych wizji człowieka, typowych dla współczesności oraz typowych skrajności w tym względzie (dostrzeganie ciała kosztem ducha lub dostrzeganie ducha kosztem ciała)
Dostarczenie studentom holistycznego opisu człowieka w jego podstawowych wymiarach, a zatem w sferze ciała, płciowości, seksualności, psychiki, w sferze duchowej, moralnej, społecznej, religijnej, a także w sferze wolności i sferze aksjologicznej
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
- Wiedzy
Student zdobywa uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji wiedzę z zakresu antropologii.
Zdobywa kryteria rozróżniania holistycznych i realistycznych wizji człowieka od ujęć selektywnych czy zdezintegrowanych
Zdobywa wiedzę, która jest potrzebna, żeby dostrzegać w sobie i innych ludziach wszystkie podstawowe wymiary człowieczeństwa i promować wszechstronny, zintegrowany rozwój człowieka.
- Umiejętności
Student potrafi rozumieć i wyjaśniać przyczyny zawężonych i zdezintegrowanych sposobów interpretowania fenomenu człowieka.
Student potrafi opisywać zawężone i zdezintegrowane wizje człowieka oraz wykazywać ich nieadekwatność w stosunku do rzeczywistości człowieka;
Student potrafi opisywać człowieka w sposób holistyczny i integralny oraz uzasadniać, dlaczego takie ujęcie respektuje prawdę o człowieku.
- Kompetencji
Student jest zdolny chronić siebie i innych ludzi przed uleganiem selektywnej i zdezintegrowanej wizji człowieka.
Student jest zdolny do respektowania i rozwijania wszystkich najważniejszych sfer swego człowieczeństwa i do promowania integralnego rozwoju człowieczeństwa u osób, z którymi wchodzi w interakcję.
Kryteria oceniania
- na ocenę 5 (bdb.): doskonale orientuje się w zagadnieniach związanych z holistycznym spojrzeniem na człowieka oraz w nurtach zawęrzajacych to spojrzenie, ponadto w kwestiach związanych z inteligencja intrapersonalną
- na ocenę 4 (db.): poprawnieo rientuje się w zagadnieniach związanych z holistycznym spojrzeniem na człowieka oraz w nurtach zawęrzajacych to spojrzenie, ponadto w kwestiach związanych z inteligencją intrapersonalną
- na ocenę 3 (dst.): potrafi wskazać podstawowe elementy holistycznegom spojrzenia na człowieka, umie wymienić nurty zawęrzajace to spojrzenie
Literatura
M. Dziewiecki, Pedagogika integralna, Wydawnictwo Sióstr Loretanek, Warszawa 2010
A. Heschel, Kim jest człowiek?, Wydawnictwo Punktum, Łódź 2018
A. Scola, G. Marengo, J. Prades López, Osoba ludzka. Antropologia teologiczna, Wydawnictwo Pallotinum, Poznań 2005.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: