Empatia i asertywność w komunikacji wychowawczej WF-P-PSRIIPU-EAKW
Empatia jako podstawowa kompetencja społeczna
Naukowe ujęcia empatii
Uwarunkowania rozwoju empatii
Stadia rozwoju empatii
Różnice miedzy kobietami i mężczyznami w zakresie empatii
Podstawowe ujęcia asertywności
Zachowania agresywne, uległe, manipulacyjne
Obrona przed presją i manipulacją
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
- Wiedzy
Student dysponuje wiedzą na temat trudności i barier, które wynikają z braku empatii i asertywności w komunikacji interpersonalnej ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji wychowawczej.
Student dysponuje wiedzą na temat empatii, jej roli w komunikacji interpersonalnej, a także na temat warunków, które trzeba spełnić, by stać się człowiekiem empatycznym, zwłaszcza w kontakcie z wychowankami.
Student dysponuje wiedzą na temat asertywności, jej znaczenia w relacjach międzyludzkich i na temat warunków, które trzeba spełnić, żeby stać się człowiekiem asertywnym, zwłaszcza w kontakcie z wychowankami.
- Umiejętności
Student potrafi rozumieć i wyjaśniać podstawowe trudności i bariery w komunikacji wychowawczej, związanej z brakiem empatii i asertywności u rozmówców.
Student potrafi rozumieć i wyjaśniać istotę empatii oraz warunki, które trzeba spełnić, żeby komunikować w sposób empatyczny.
Student potrafi rozumieć i wyjaśniać istotę asertywności oraz warunki, które trzeba spełnić, żeby komunikować w sposób asertywny.
- Kompetencji
Student jest zdolny demaskować bariery w komunikacji wychowawczej, związane z brakiem empatii i asertywności
Student jest zdolny do pokonywania własnych trudności w komunikowaniu z wychowankami oraz umie rozwijać w sobie postawy empatyczne i asertywne
Student jest zdolny promować postawy empatyczne i asertywne u swoich współrozmówców, zwłaszcza w kontakcie z wychowankami.
Kryteria oceniania
- na ocenę 5 (bdb.): doskonale orientuje się w zagadnieniach dotyczących istoty rozwoju więzi, rozumie znaczenie empatii i właściwego rozumienia asertywności w budowaniu relacji interpersonalnych,
- na ocenę 4 (db.): poprawnie orientuje się w zagadnieniach dotyczących istoty rozwoju więzi, rozumie znaczenie empatii i właściwego rozumienia asertywności w budowaniu relacji interpersonalnych,
- na ocenę 3 (dst.): potrafi wskazać podstawowe uwarunkowania rozwoju więzi, zna główne założenia empatii i asertywności
Literatura
Alberti R., Emmons M., Asertywność. Sięgnij po to, czego chcesz, nie raniąc innych, Gdańsk 2012.
M. Dziewiecki, Komunikacja wychowawcza, Salwator, Kraków 2004.
Hoffman M. L., Empatia i rozwój moralny, Gdańsk 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: