Dorosłe dzieci z rodzin dysunkcyjnych WF-P-PSRIIPU-DDzRD
Określenie Dorosłe Dzieci zakłada podwójną tożsamość: bycie chronologicznie osobą dorosłą i jednocześnie dzieckiem, gdyż nierozwiązane problemy z okresu dzieciństwa, nieodreagowane i wyparte urazy stanowią element z przeszłości współwyznaczający funkcjonowanie w życiu dorosłym, funkcjonowanie o cechach niedojrzałości emocjonalno-społecznej.
W ramach wykładu analizowane są skutki wzrastania w rodzinie dysfunkcyjnej, szczególnie w rodzinie z problemem alkoholowym, skutki podejmowania nieprawidłowych ról w okresie dzieciństwa (Bohatera Rodzinnego, Kozła Ofiarnego, Dziecka we Mgle, maskotki i tzw. Ułatwiacza), możliwości wystąpienia zaburzeń posttraumatycznych.
Ważnym aspektem wykładu jest analiza cech, którymi mogą cechować się Dorosłe Dzieci z rodzin dysfunkcyjnych – cechy zasadniczo różnią się w zależności od tego, czy dana osoba działa w środowisku pracy, które najczęściej nie ma świadomości przezywanych dramatów osobistych, czy w relacjach z najbliższymi, czy też w postawach wobec samego siebie.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Słuchacz będzie mógł dokonać analizy skutków wzrastania w rodzinie dysfunkcyjnej, szczególnie w rodzinie z problemem alkoholowym, także skutków podejmowania nieprawidłowych ról w okresie dzieciństwa (Bohatera Rodzinnego, Kozła Ofiarnego, Dziecka we Mgle, maskotki i tzw. Ułatwiacza), zapozna się również z wywoływanymi przez te problemy zaburzeniami posttraumatycznymi.
Będzie potrafił przedstawić cechy charakterystyczne dla Dorosłych Dzieci z rodzin dysfunkcyjnych orazwyjaśnić jak cechy te wpływają na relacje interpersonalne i relacje z samym sobą.
Kryteria oceniania
na ocenę 2 (nast..): nie potrafi przeanalizować problematyki dysfunkcji w rodzinie,
na ocenę 3 (dst.): potrafi wskazać dysfunkcje w rodzinie i wskazać na ich przyczyny, potrafi omówić podejścia naukowe dotyczące profilaktyki i przeciwdziałania dysfunkcjom.
na ocenę 4 (db.): poprawnie orientuje się w zagadnieniach dotyczących dysfunkcji w rodzinie, potrafi krytycznie omówić podejścia naukowe dotyczące dysfunkcji.
na ocenę 5 (bdb.): doskonale orientuje się w zagadnieniach dotyczących dysfunkcji w rodzinie, potrafi krytycznie i samodzielnie interpretować podejścia naukowe dotyczące dysfunkcji w rodzinie.
Literatura
Baran-Furga H., Steinbarth-Chmielewska K. (1999). Uzależnienia. Obraz kliniczny i leczenie, Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.
Cierpiałkowska L. (2000), Alkoholizm. Przyczyny, leczenie, profilaktyka. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Gaś Z. (1993). Rodzina a uzależnienia. Lublin: UMCS.
Kinney J., Leaton G. (1996), Zrozumieć alkohol. Warszawa: PARPA.
Krahe, B. (2005), Agresja. Gdańsk: GWP.
Miller W., Rollnick S. (2014), Dialog motywujący, Karków: Wydawnictwo UJ.
Ostoja-Zawadzka K. (1999), Mity rodzinne, /w:/ B. De Barbaro (red.) Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny, s. 91-97, Kraków: Wyd. UJ.
Poraj G., Rostowski J. (red.) (2003), Zagrożenia życia rodzinnego, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Pospiszyl I. (1994), Przemoc w rodzinie, Warszawa: WSiP.
Ryś M. (2014), Rodzina z problemem alkoholowym. Metody badań relacji interpersonalnych w dysfunkcyjnych systemach rodzinnych. Warszawa: MCPS.
Ryś M. (2004), Systemy rodzinne, Warszawa: Centrum Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej.
Ryś M. (2008), Rodzinne uwarunkowania psychospołecznego funkcjonowania Dorosłych Dzieci Alkoholików, Warszawa: PWN.
Twerski A.J. (2001), Uzależnione myślenie. Analiza samooszukiwania. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia.
Woronowicz B.T. (2009), Uzależnienia. Geneza, terapia, powrót do zdrowia.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: