Moduł relacje interpersonalne WF-P-PSRIIOU-MRI
Na moduł składają się dwa sympozja. Problematyka relacji interpersonalnych podjęta jest z perspektywy interdyscyplinarnej. Oprócz referatów prowadzone są też warsztaty.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Istoty rozwoju więzi, znaczenia empatii i właściwego rozumienia asertywności, zaspokajania potrzeb, okazywania miłości, uwarunkowania rozwoju i pogłębiania więzi, podstawowe zasady efektywnej komunikacji
Umiejętności
Empatyczne słuchanie, rozpoznawanie języków miłości, wdrażanie podstawowych zasad komunikacji interpersonalnej
Kompetencje
Rozwiązywanie konfliktów, kształtowanie właściwej relacji interpersonalnej
Kryteria oceniania
- na ocenę 5 (bdb.): doskonale orientuje się w zagadnieniach dotyczących istoty rozwoju więzi, rozumie znaczenie empatii i właściwego rozumienia asertywności w budowaniu relacji interpersonalnych, zna uwarunkowania rozwoju i pogłębiania więzi, rozumie znaczenie zaspokajania potrzeb, okazywania miłości w formie, która jest ważna dla danej osoby, znaczenie właściwej komunikacji, umiejętności rozwiązywania konfliktów w rozwoju i pogłębianiu więzi w rodzinie, zna zasady porozumiewania się bez przemocy i umie zastosować je w relacjach z innymi.
- na ocenę 4 (db.): poprawnie orientuje się w zagadnieniach dotyczących istoty rozwoju więzi, rozumie znaczenie empatii i właściwego rozumienia asertywności w budowaniu relacji interpersonalnych, zna podstawowe uwarunkowania rozwoju i pogłębiania więzi, rozumie znaczenie zaspokajania potrzeb, okazywania miłości w formie, która jest ważna dla danej osoby. znaczenie właściwej komunikacji, umiejętności rozwiązywania konfliktów w rozwoju i pogłębianiu więzi w rodzinie, zna zasady porozumiewania się bez przemocy i umie zastosować je w relacjach z innymi.
- na ocenę 3 (dst.): potrafi wskazać podstawowe uwarunkowania rozwoju więzi, docenia prawidłową komunikacje i umiejętności rozwiązywania konfliktów, i umiejętność zaspokajania potrzeb. Zna podstawowe zasady porozumiewania się bez przemocy i stara się zastosować je w relacjach z innymi.
Literatura
Adler R.B., Rosenfeld L.B., Proctor II R F., ( 2006) Relacje interpersonalne, Poznań: Dom Wydawniczy Rebis
Augustyn J. (1993). Integracja seksualna, Kraków: Wydawnictwo M.
Beck T.A. (1996). Miłość nie wystarczy: jak rozwiązywać nieporozumienia i konflikty małżeńskie. Poznań : Wydawnictwo Media Rodzina of Poznań.
Buscaglia L.F. (2007). Miłość. O sztuce okazywania uczuć, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Chapman G. (2014). 5 języków miłości. Kraków: Wydawnictwo Esprit.
Plopa M. (2005). Więzi w małżeństwie i rodzinie. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Ryś M. (1999). Psychologia małżeństwa w zarysie, Warszawa: . CMPPP.
Wojciszke B. (2003). Psychologia miłości. Intymność, namiętność, zaangażowanie. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Wojtyła K. (1986). Miłość i odpowiedzialność. Lublin: Towarzystwo naukowe KUL.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: