Teoria i praktyka w modelu poznawczo-behawioralnym WF-P-PDM-M3BPTiP
Podstawowym założeniem szkolenia specjalizacyjnego jest rozwój wiedzy i kompetencji w zakresie prowadzenia psychoterapii dzieci i młodzieży, umożliwiające rozumienie i rozwiązywanie problemów pacjenta z zaburzeniami i chorobami psychicznymi, zaburzeniami osobowości, zaburzeniami emocjonalnymi i behawioralnymi, w tym problemów osób w wieku rozwojowym i ich rodzin. Studenci nabędą i udoskonalą umiejętności zastosowania wiedzy w zakresie konceptualizacji osobistych problemów pacjenta, jego systemu rodzinnego, otoczenia szkolnego, zawodowego, społecznego, kulturowego oraz działalności psychoterapeutycznej , psychoedukacyjnej i terapeutyczno-rehabilitacyjnej. Nabędą kompetencje w zakresie umiejętności monitorowania i oceny efektów postępowania terapeutycznego, wspierającego, rehabilitacyjnego oraz oddziaływań prewencyjnych.
W bloku podstawowym osoba odbywająca szkolenie specjalizacyjne zdobywa podstawową wiedzę i umiejętności dotyczące wybranych elementów wiedzy medycznej oraz podstaw psychoterapii.
W bloku szczegółowym celem szkolenia specjalizacyjnego jest przygotowanie osoby odbywającej szkolenie specjalizacyjne do prowadzenia psychoterapii, w szczególności dzieci i młodzieży oraz rodzin w tym budowania konceptualizacji problemu pacjenta z uwzględnieniem kontekstu kulturowego i środowiskowego, w tym rodzinnego, planowania postępowania terapeutycznego i/lub rehabilitacyjnego oraz prowadzenia samodzielnej pracy psychoterapeutycznej
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2020/21_L: |
Efekty kształcenia
Osoba odbywająca specjalizację po ukończeniu bloku podstawowego wykaże się umiejętnością:
1) definiowania i rozpoznawania objawów zaburzeń psychicznych, osobowości i zachowania
2) samodzielnego różnicowania zaburzeń psychicznych, osobowości i zachowania;
3) samodzielnego formułowania i sprawdzania hipotez diagnostycznych
4) interpretacji i integracji uzyskanych informacji
5) odniesienia wyników badań diagnostycznych do celów i postawionych wcześniej hipotez
6) wskazania adekwatnych metod postępowania z uwzględnianiem indywidualnych potrzeb chorego oraz wiedzy o wskazaniach do farmakoterapii i podstawowym działaniu najczęściej stosowanych leków
7) rozpoznawania czynników ryzyka nieprawidłowego rozwoju i kształtowania się osobowości
8) wiedzą na temat zasad etycznych i prawnych pracy psychoterapeuty, zasad etycznych obowiązujących w danym podejściu psychoterapeutycznym, potencjalnych problemów etycznych i prawnych
9) wiedzą nt wpływu środowiska na powstawanie zaburzeń zdrowia oraz na przebieg i trwałość wyników psychoterapii
10) wiedzą o celach diagnostycznych badań psychologicznych i neuropsychologicznych oraz poznanie zasad interpretacji wyników testów standaryzowanych
11) umiejętnością wykorzystania wyników badań psychologicznych i neuropsychologicznych w planowaniu psychoterapii w szczególności dzieci i młodzieży
12) wiedzą na temat diagnozy psychologicznej i neuropsychologicznej pod kątem możliwości stosowania danego podejścia psychoterapeutycznego
13) znajomością sposobów konceptualizowania zaburzeń zdrowia w kontekście wybranych podejść psychoterapeutycznych
14) umiejętnością doboru metody i formy psychoterapii w leczeniu , w szczególności dzieci i młodzieży
14) znajomością specyficznych problemów związanych z prowadzeniem psychoterapii pacjentów w wieku rozwojowym
15) znajomością zasad dobrej praktyki opartej na dowodach, rozwój świadomości metodologicznej umożliwiającej pracę badawczą w dziedzinie psychoterapii w szczególności psychoterapii dzieci i młodzieży
Osoba odbywająca specjalizację po ukończeniu bloku szczegółowego wykaże się umiejętnością:
1) nawiązywania relacji terapeutycznej z pacjentami w różnym wieku, w tym pacjentami w wieku rozwojowym oraz funkcjonowania w relacji psychoterapeutycznej
2) ustalania kontraktu terapeutycznego
3) wyznaczania tempa pracy i efektywnego wykorzystania czasu , zachowania struktury sesji
4) zbierania informacji niezbędnych do tworzenia konceptualizacji pacjenta i jego problemu
5) tworzenia poznawczo-behawioralnej konceptualizacji problemu pacjenta, konstruowania hipotez diagnostycznych i terapeutycznych oraz ich weryfikacja
6) formułowania celów terapeutycznych i planowania adekwatnych interwencji terapeutycznych
7) koncentrowania się na kluczowych przekonaniach i zachowaniach pacjenta, modyfikacji przekonań
8) rozpoznawania czynników wpływających na konieczność modyfikacji postępowania terapeutycznego
9) przewidywania trudności w terapii i pracy nad motywacją pacjenta
Kryteria oceniania
Sprawdzian pisemny z zakresu wiedzy określonej programem danego kursu. Kierownik specjalizacji potwierdza w elektronicznej karcie specjalizacji ( EKS) ocenę uzyskaną z zaliczenia kursu
Literatura
1) A. Gmitrowicz., M. Janas-Kozik ( red) Zaburzenia psychiczne dzieci i młodzieży, Warszawa, Medical Tribune Polska, ( za wyjątkiem : zaburzeń snu i moczenia nocnego; nie obowiązuje: farmakoterapia opisanych zaburzeń psychicznych oraz szczegółowa etiologia, m.in. czynniki genetyczne, odmienności budowy i funkcjonowania mózgu, zaburzenia neuroprzekaźnictwa)
2) S. Pużyński, J. Wciórka (red), Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10. Kraków, Vesalius, 2000 ( w tym Zaburzenia psychiczne i zachowania spowodowane używaniem substancji psychoaktywnych (F10-F19), Schizofrenia, zaburzenia typu schizofrenii( schizotypowe) i urojeniowe(F20-F29), Zaburzenia nastroju afektywne) (F30-F39), Zaburzenia nerwicowe, związane ze stresem i pod postacią somatyczną ( F40-F48), espoły behawioralne, związane z zaburzeniami fizjologicznymi i czynnikami fizycznymi(f50-F59), Zaburzenia osobowości i zachowania dorosłych(F60-F69), Upośledzenie umysłowe( F70-F79), Zaburzenia rozwoju psychicznego( psychologicznego)(F80-F89), Zaburzenia zachowania i emocji rozpoczynające się zwykle w dzieciństwie i w wieku młodzieńczym(F90-F98
3) McWilliams N., Psychoterapia psychoanalityczna, Gdańsk, Harmonia, 2011, s.25-32, 38-45
4) McWilliams N., Diagnoza psychoanalityczna, Gdańska, GWP, 2017 s.50-61
5) L. Grzesiuk (red) Psychoterapia Teoria. Podręcznik akademicki, t1, Warszawa Eneteia, 2005 (s. 33-199)
6) L. Grzesiuk (red) Psychoterapia Praktyka. Podręcznik akademicki, t2, Warszawa Eneteia, 2006 (s. 357-367), Rozdział 20: Psychoterapia dzieci i młodzieży; podrozdziały 20.1 i 20.2
7) Grzesiuk L.,. H. Suszek, (red) Psychoterapia. Integracja. Podręcznik akademicki, t4, Warszawa Eneteia, 2010 (s. 71-216)Rozdziały 4., 5., 6,. podrozdział 6.7, 6.8
8) Schaffer D.R., Kipp K., Psychologia rozwoju od dziecka do dorosłości, Gdańska, Harmonia, 2015
9)Brzezińska A., Toeplitz Z., Problemy etyczne w badaniach i interwencji psychologicznej wobec dzieci i młodzieży, 2007, Warszawa, Academica s. 136-223, Problemy etyczne w psychoterapii dzieci i młodzieży, K. Schier
10) Kazdin A.E, Weisz J.R, Psuychoterapia dzieci i młodzieży. Metody oparte na dowodach, Kraków, WUJ, 2006, Część pierwsza: podstawy badań nad terapią dzieci i młodzieży
11) Żechowski C., Próba randomizowana i kontrolowana w psychoterapii psychoanalitycznej- między eksperymentem a kliniką w zbiorze : od neurobilogii do psychoterapii, red S. Murawiec, C Żechowski, Warszawa IPIN, 2009, s.267-281
12) " Psychoterapia" (2018-2020)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: