Wpływ zanieczyszczenia środowiska na zdrowie i rozwój człowieka WF-OB-WZSZ
Zakres tematów:
1) Podstawowe pojęcia z zakresu anatomii i fizjologii człowieka. Budowa i funkcje poszczególnych układów, w tym: skóry, układu kostnego, mięśniowego, oddechowego, układu krążenia, pokarmowego, nerwowego, moczowo-płciowego.
2) Etapy rozwoju człowieka: okres prenatalny, noworodkowy, niemowlęcy, poniemowlęcy, przedszkolny, szkolny, dojrzewania, dorosłości i starości.
3) Wpływ zanieczyszczeń powietrza n zdrowie człowieka - wpływ na poszczególne układy, narządy.
4) Wpływ hałasu na zdrowie człowieka - - wpływ na poszczególne układy, narządy.
5) Wpływ pola magnetycznego na zdrowie człowieka - wpływ na poszczególne układy, narządy.
6) Wpływ zanieczyszczenia wód powierzchniowych na zdrowie człowieka - wpływ na poszczególne układy, narządy.
W cyklu 2024/25_Z:
Zakres tematów: |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
1. Student wie, jaka jest budowa i funkcja poszczególnych narządów i układów organizmu człowieka.
2. Student zna czynniki wpływające na zanieczyszczenie środowiska.
3. Student zna wpływ czynników szkodliwych zanieczyszczających środowisko (hałasu, pola magnetycznego, czynników zanieczyszczających powietrze, wody powierzchniowe) na narządy, organy i zdrowie człowieka.
Umiejętności:
1. Student potrafi opisać budowę i funkcję poszczególnych układów i narządów człowieka.
2. Student potrafi scharakteryzować podstawowe czynniki zanieczyszczenia środowiska.
3. Student potrafi opisać wpływ zanieczyszczenia środowiska na zdrowie i funkcjonowanie organizmu człowieka.
Kompetencje:
1. Student ma świadomość wpływu szkodliwych czynników środowiskowych na funkcjonowanie i zdrowie człowieka.
2. Student umie wprowadzić w życie działania mogące przyczynić się do poprawy jakości środowiska a tym samym wpłynąć na poprawę jakości życia i zdrowia człowieka.
Kryteria oceniania
Wiedza studenta oceniana na podstawie wyników testu podsumowującego.
100-85 bardzo dobry
85-80 dobry plus
80-70 dobry
70-65 dostateczny plus
65-51 dostateczny
51-0 niedostateczny
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
Bochenek A., Reicher M. 199., Anatomia człowieka, PZWL, Warszawa. Michajlik A., Ramotowski W. 2003. Anatomia i fizjologia człowieka. PZWL, Warszawa.
W cyklu 2024/25_Z:
Bochenek A., Reicher M. 199., Anatomia człowieka, PZWL, Warszawa. Michajlik A., Ramotowski W. 2003. Anatomia i fizjologia człowieka. PZWL, Warszawa. |
Uwagi
W cyklu 2024/25_Z:
Brak |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: