Seminarium licencjackie: Organizacja i zarządzanie środowiskiem WF-OB-SLOZS
Seminarium licencjackie z organizacji i zarządzania środowiskiem jest miejscem, w którym student ma szansę rozwinąć swoje zainteresowania naukowo-badawcze z zakresu środowiska społeczno-przyrodniczego i sposobów jego ochrony. Uczestnictwo w zajęciach umożliwi studentom poznanie metodyki pisania pracy naukowej, doskonalenie umiejętności krytycznej analizy literatury przedmiotu. Podczas seminarium uczestnicy będą prezentować poszczególne części pracy dyplomowej, które będą podstawą dyskusji podejmowanej na zajęciach.
W cyklu 2022/23_Z:
Seminarium licencjackie z organizacji i zarządzania środowiskiem jest miejscem, w którym student ma szansę rozwinąć swoje zainteresowania naukowo-badawcze z zakresu środowiska społeczno-przyrodniczego i sposobów jego ochrony. Uczestnictwo w zajęciach umożliwi studentom poznanie metodyki pisania pracy naukowej, doskonalenie umiejętności krytycznej analizy literatury przedmiotu. Podczas seminarium uczestnicy będą prezentować poszczególne części pracy dyplomowej, które będą podstawą dyskusji podejmowanej na zajęciach. |
W cyklu 2022/23_L:
Seminarium licencjackie z organizacji i zarządzania środowiskiem jest miejscem, w którym student ma szansę rozwinąć swoje zainteresowania naukowo-badawcze z zakresu środowiska społeczno-przyrodniczego i sposobów jego ochrony. Uczestnictwo w zajęciach umożliwi studentom poznanie metodyki pisania pracy naukowej, doskonalenie umiejętności krytycznej analizy literatury przedmiotu. Podczas seminarium uczestnicy będą prezentować poszczególne części pracy dyplomowej, które będą podstawą dyskusji podejmowanej na zajęciach. |
W cyklu 2023/24_Z:
Seminarium licencjackie z organizacji i zarządzania środowiskiem jest miejscem, w którym student ma szansę rozwinąć swoje zainteresowania naukowo-badawcze z zakresu środowiska społeczno-przyrodniczego i sposobów jego ochrony. Uczestnictwo w zajęciach umożliwi studentom poznanie metodyki pisania pracy naukowej, doskonalenie umiejętności krytycznej analizy literatury przedmiotu. Podczas seminarium uczestnicy będą prezentować poszczególne części pracy dyplomowej, które będą podstawą dyskusji podejmowanej na zajęciach. |
W cyklu 2023/24_L:
Seminarium licencjackie z organizacji i zarządzania środowiskiem jest miejscem, w którym student ma szansę rozwinąć swoje zainteresowania naukowo-badawcze z zakresu środowiska społeczno-przyrodniczego i sposobów jego ochrony. Uczestnictwo w zajęciach umożliwi studentom poznanie metodyki pisania pracy naukowej, doskonalenie umiejętności krytycznej analizy literatury przedmiotu. Podczas seminarium uczestnicy będą prezentować poszczególne części pracy dyplomowej, które będą podstawą dyskusji podejmowanej na zajęciach. |
W cyklu 2024/25_Z:
Seminarium licencjackie z organizacji i zarządzania środowiskiem jest miejscem, w którym student ma szansę rozwinąć swoje zainteresowania naukowo-badawcze z zakresu środowiska społeczno-przyrodniczego i sposobów jego ochrony. Uczestnictwo w zajęciach umożliwi studentom poznanie metodyki pisania pracy naukowej, doskonalenie umiejętności krytycznej analizy literatury przedmiotu. Podczas seminarium uczestnicy będą prezentować poszczególne części pracy dyplomowej, które będą podstawą dyskusji podejmowanej na zajęciach. |
W cyklu 2024/25_L:
Seminarium licencjackie z organizacji i zarządzania środowiskiem jest miejscem, w którym student ma szansę rozwinąć swoje zainteresowania naukowo-badawcze z zakresu środowiska społeczno-przyrodniczego i sposobów jego ochrony. Uczestnictwo w zajęciach umożliwi studentom poznanie metodyki pisania pracy naukowej, doskonalenie umiejętności krytycznej analizy literatury przedmiotu. Podczas seminarium uczestnicy będą prezentować poszczególne części pracy dyplomowej, które będą podstawą dyskusji podejmowanej na zajęciach. |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student zna metodologię i metodykę pracy naukowej; prezentuje stanowisko przyjmowane przez autorów tekstów analizowanych na zajęciach, zna podstawowe kategorie i terminologię z obszaru ochrony i zarządzania środowiskiem; identyfikuje, klasyfikuje i interpretuje zagrożenia właściwego funkcjonowania składników środowiska przyrodniczego; zna i stosuje podstawowe metody, techniki i narzędzia badawcze w zakresie kontroli, analizy i ograniczania.
Umiejętności:
Student poprawnie zbiera oraz przygotowuje materiał niezbędny do napisania pracy licencjackiej; korzysta z komputera w zakresie niezbędnym do wyszukania informacji, organizowania warsztatu pracy; poprawnie selekcjonuje literaturę przedmiotu; korzysta z informacji źródłowych w języku polskim i angielskim, prowadzi analizy, krytyczne oceny i poprawne wnioskowania; stawia hipotezy oparte na logicznych przesłankach dotyczące przyczyn zagrożeń; umie odnaleźć i nawiązać kontakt w sprawie pozyskania informacji o środowisku w instytucjach i różnego rodzaju podmiotach gospodarczych; potrafi pisać teksty zgodnie z wymogami metodologii prac naukowych; tworzy spójny tekst naukowy; rekonstruuje problemy omówione podczas seminarium.
Kompetencje:
Student wykazuje ostrożność i krytycyzm podczas analizy tekstów naukowych, informacji z Internetu oraz środków masowego przekazu, a tym samym w wyrażaniu własnych opinii. Potrafi czytać ze zrozumieniem teksty ogólne i specjalistyczne. Ponadto jest otwarty na dalsze zdobywanie wiedzy, rozwój świadomości ekologicznej oraz na kontakty z otoczeniem społeczno-gospodarczym w branży związanej z ochroną środowiska.
Kryteria oceniania
Na ocenę niedostateczną
Student nie posiada wiedzy z zakresu zarządzania środowiskiem społeczno-przyrodniczym. Nie dostrzega związków między stanem środowiska naturalnego a jakością życia człowieka. Nie analizuje i nie wyjaśnia wpływu wybranego problemu, stanowiącego przedmiot pracy licencjackiej, na środowisko. Student nie potrafi zbierać materiałów źródłowych ani z nich korzystać zgodnie z odpowiednimi metodami badawczymi. Ponadto nie rozumie potrzeby dalszego dokształcania się i rozwoju zawodowego oraz pogłębiania umiejętności językowych i nie wykazuje ostrożności oraz krytycyzmu podczas analizy materiałów źródłowych, informacji pochodzących z Internetu oraz massmediów.
Na ocenę dostateczną
Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu zarządzania środowiskiem społeczno-przyrodniczym. W umiarkowanym stopniu dostrzega związki między stanem środowiska naturalnego a jakością życia człowieka. W dostateczny sposób analizuje i wyjaśnia wpływ wybranego problemu, stanowiącego przedmiot pracy licencjackiej, na środowisko. Student potrafi zbierać ogólnodostępne materiały źródłowe i dostatecznie z nich korzystać zgodnie z odpowiednimi metodami badawczymi. Rozumie potrzebę dalszego dokształcania się i rozwoju zawodowego oraz pogłębiania umiejętności językowych, ale są mu one obojętne. Wykazuje umiarkowaną ostrożność oraz krytycyzm podczas analizy materiałów źródłowych, informacji pochodzących z Internetu oraz massmediów.
Na ocenę dobrą
Student posiada dużą wiedzę z zakresu zarządzania środowiskiem społeczno-przyrodniczym. Właściwie dostrzega związki między stanem środowiska naturalnego a jakością życia człowieka. Dobrze analizuje i wyjaśnia wpływ wybranego problemu, stanowiącego przedmiot pracy licencjackiej, na środowisko. Student potrafi zbierać różnorodne materiały źródłowe i dobrze z nich korzystać zgodnie z odpowiednimi metodami badawczymi. Rozumie potrzebę dalszego dokształcania się i rozwoju zawodowego oraz pogłębiania umiejętności językowych. Wykazuje ostrożność oraz krytycyzm podczas analizy materiałów źródłowych, informacji pochodzących z Internetu oraz massmediów.
Na ocenę bardzo dobrą
Student posiada bardzo dużą wiedzę z zakresu zarzadzania środowiskiem społeczno-przyrodniczym. Dostrzega różnorodne związki między stanem środowiska naturalnego a jakością życia człowieka. Dokonuje bardzo dobrej analizy i wyjaśnień wpływu wybranego problemu, stanowiącego przedmiot pracy licencjackiej, na środowisko. Student potrafi zbierać materiały źródłowe, polskie i obcojęzyczne, i właściwie z nich korzystać, zgodnie z odpowiednimi metodami badawczymi. Bardzo dobrze rozumie potrzebę dalszego dokształcania się i rozwoju zawodowego oraz pogłębiania umiejętności językowych. Wykazuje dużą ostrożność oraz krytycyzm podczas analizy materiałów źródłowych, informacji pochodzących z Internetu oraz massmediów.
Na ocenę końcową (semestr letni) składają się:
- obecność na zajęciach, przygotowanie do seminarium, w tym wystąpienia uczestników zajęć, ocena z wstępnego konspektu pracy oraz spisu treści pracy.
Warunkiem zaliczenia seminarium jest ponadto oddanie jednego z rozdziałów pracy licencjackiej.
Ocena końcowa jest średnią ważoną z: obecności (1/4), prezentacji ustnej (1/4), konspektu pracy (1/4), spisu treści pracy (1/4).
1. Ocena za obecność na zajęciach:
15-14 obecności - 5
13 obecności - 4,5
12-11 obecności - 4
10 obecności - 3,5
9-7 obecności - 3
6-0 obecności - 2
2. Ocena za przygotowanie i zaprezentowanie w formie ustnej interpretacji wybranego problemu z zakresu tematu pracy licencjackiej.
3. Ocena za przygotowanie w formie pisemnej oraz prezentację konspektu pracy licencjackiej (uzasadnienie wyboru tematu, zakres tematyczny, cel i metoda badań, wstępna bibliografia).
4. Ocena za przygotowanie w formie pisemnej spisu treści pracy licencjackiej.
Na ocenę końcową (semestr zimowy) składają się:
- obecność i oceny cząstkowe z postępów w przygotowywaniu pracy licencjackiej.
Ocena końcowa jest średnią ważoną z obecności (1/4) i ocen z poszczególnych części pracy dyplomowej (3/4).
1. Ocena za obecność na zajęciach:
15-14 obecności - 5
13 obecności - 4,5
12-11 obecności - 4
10 obecności - 3,5
9-7 obecności - 3
6-0 obecności – 2
2. Ocena z części (rozdziału) pracy licencjackiej: przygotowanie w formie pisemnej rozdziału pracy, zgodnie ze spisem treści. Tekst oceniany jest pod względem merytorycznym, stylistycznym i gramatycznym. Do oceny brana jest również pod uwagę terminowość (zgodnie z ustalonym wspólnie podczas seminarium harmonogramem pracy) przekazania części pracy prowadzącemu (tygodniowe opóźnienie skutkuje obniżeniem oceny o jeden stopień).
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Alberski A., Lisicka H., Sommer J., Polityka ochrony środowiska, Wrocław 2002.
2. Ciechanowicz-McLean J., Ochrona środowiska w działalności gospodarczej, Warszawa 2003.
3. Glinka B., Kostera M. (red. ) Nowe kierunki w organizacji i zarządzaniu, Warszawa 2012.
4. Kowal E., Kucińska-Landwójtowicz A., Misiołek A., Zarządzanie środowiskowe, Warszawa 2013.
5. Nowosielski R., Spilka M., Kania A., Zarządzanie środowiskowe i systemy zarządzania środowiskowego, Gliwice 2010.
6. Poskrobko B., Poskrobko T., Zarządzanie środowiskiem w Polsce, Warszawa 2012.
7. Rudnicki M. (red.), Organizacja ochrony środowiska, Lublin 2011.
8. Aktualne akty prawne.
Literatura uzupełniająca:
1. Bisewski T., Jak pisać prace naukowe, Rumia 2010.
2. Jura J., Praca dyplomowa – technika pisania, Warszawa 2007.
3. Kardas J. S., Wójcik-Augustyniak M., (red.), Zarządzanie w przedsiębiorstwie. Środowisko, procesy, systemy, zasoby, Warszawa 2008.
4. Kostera M., Śliwa M., Zarządzanie w XXI wieku: Jakość, twórczość, kultura, Warszawa 2012.
5. Niemiec W, Pacana A., Niemiec O., Wybrane instrumenty ochrony środowiska, Rzeszów 2012.
W cyklu 2021/22_Z:
Literatura podstawowa: 1. Alberski A., Lisicka H., Sommer J., Polityka ochrony środowiska, Wrocław 2002. Ponadto literatura odpowiadająca tematom prac licencjackich przygotowywanych na seminarium Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2021/22_L:
Literatura podstawowa: 1. Alberski A., Lisicka H., Sommer J., Polityka ochrony środowiska, Wrocław 2002. Literatura uzupełniająca: Czasopisma: "Ekonomia i Środowisko", Zeszyty Naukowe „Organizacja i Zarządzanie” itp. |
W cyklu 2022/23_Z:
Literatura podstawowa: 1. Alberski A., Lisicka H., Sommer J., Polityka ochrony środowiska, Wrocław 2002. Ponadto literatura odpowiadająca tematom prac licencjackich przygotowywanych na seminarium Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2022/23_L:
Literatura podstawowa: 1. Alberski A., Lisicka H., Sommer J., Polityka ochrony środowiska, Wrocław 2002. Ponadto literatura odpowiadająca tematom prac licencjackich przygotowywanych na seminarium Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2023/24_Z:
Literatura podstawowa: 1. Alberski A., Lisicka H., Sommer J., Polityka ochrony środowiska, Wrocław 2002. Ponadto literatura odpowiadająca tematom prac licencjackich przygotowywanych na seminarium Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2023/24_L:
Literatura podstawowa: 1. Alberski A., Lisicka H., Sommer J., Polityka ochrony środowiska, Wrocław 2002. Ponadto literatura odpowiadająca tematom prac licencjackich przygotowywanych na seminarium Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2024/25_Z:
Literatura podstawowa: 1. Alberski A., Lisicka H., Sommer J., Polityka ochrony środowiska, Wrocław 2002. Ponadto literatura odpowiadająca tematom prac licencjackich przygotowywanych na seminarium Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2024/25_L:
Literatura podstawowa: 1. Alberski A., Lisicka H., Sommer J., Polityka ochrony środowiska, Wrocław 2002. Ponadto literatura odpowiadająca tematom prac licencjackich przygotowywanych na seminarium Literatura uzupełniająca: |
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Napisany jeden z rozdziałów pracy licencjackiej. |
W cyklu 2021/22_L:
Podstawowa znajomość pojęć i terminów z zakresu ochrony środowiska; zainteresowanie tematyką ochrony i zarządzania środowiskiem. |
W cyklu 2022/23_Z:
Seminarium w tym semestrze rozpoczyna się analizą rozdziału pracy napisanego przez studentów w poprzednim semestrze. |
W cyklu 2023/24_Z:
Seminarium w tym semestrze rozpoczyna się analizą rozdziału pracy napisanego przez studentów w poprzednim semestrze. |
W cyklu 2024/25_Z:
Seminarium w tym semestrze rozpoczyna się analizą rozdziału pracy napisanego przez studentów w poprzednim semestrze. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: