Prawo wodne WF-OB-PW
W ramach przedmiotu przestawione zostaną założenia dotyczące ochrony wód w prawie polskim. Należą do nich takie zagadnienia jak przedmiot ochrony (czyli, jak klasyfikowane są wody), zasady ochrony wód. Ponadto przedstawione zostaną zasady zarządzania wodami, w tym ustrój administracji związanej z ochroną wód.
W ramach przedmiotu zostaną omówione kwestie własności wód i powiązane z nim obowiązki właścicieli.
Kolejne zagadnienia dotyczą zapewnienia bezpieczeństwa związanego z gospodarowania wodami, na które składa się min. ochrona przed suszą jak również ochrona przed powodzią.
Kwestią związaną z tematem są również instrumenty ekonomiczne, takie jak opłaty za pobór wody.
W ramach wykładu zostaną poruszone również zagadnienia dotyczące zgód wodnoprawnych, w tym zgłoszenia wodnoprawnego, pozwolenia wodnoprawnego, oraz oceny wodnoprawnej.
Jednym z zagadnień wymagających omówienia jest kwestia odpowiedzialności za bezprawne korzystanie z wód.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
A. Wiedza
1. Posługuje podstawową terminologią, umożliwiającą opis rozwiązań prawnych w zakresie odnoszącym się do ochrony wód
2. Posiada podstawową wiedzę umożliwiającą charakterystykę prawa ochrony środowiska w części związanej z ochroną wód, rozpoznaje i definiuje zasady dotyczące ochrony wód
3. Identyfikuje instrumenty prawa dotyczące ochrony wód oraz otoczenie instytucjonalne
B. Umiejętności
4. Interpretuje akty prawa i na ich podstawie wyciąga poprawne wnioski (analizuje akty prawne i posługuje się zbiorami aktów prawnych oraz wyszukuje niezbędne akty, konstruuje proste normy prawne na podstawie przepisów prawa) w odniesieniu do prawa wodnego
5. Potrafi przyporządkować instrumenty prawne do określonego zdarzenia, wskazując rozwiązanie prawne problemu związanego z ochroną wód
C. Kompetencje
6. Ma świadomość znaczenia norm prawnych dla realizacji ochrony wód
7. Potrafi pracować indywidualnie wykazując inicjatywę i samodzielność w działaniach oraz efektywnie współdziałać w pracy zespołowej, pełniąc w niej różne role
Opis ECTS:
aktywność Studenta liczba godzin/nakład pracy
udział w wykładzie 30
konsultacje 10
praca własna nad aktami 40
przygotowanie do egzaminu 20
SUMA GODZIN 100
LICZBA ECTS 4
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny
ocena niedost.
A. Wiedza
1. nie operuje podstawową terminologią, umożliwiającą opis systemu prawa w odniesieniu do ochrony wód oraz nie zna podstawowych regulacji prawnych dotyczących ochrony wód
2. nie osiada podstawowej wiedzy umożliwiającej charakterystykę prawa ochrony środowiska w części dotyczącej ochrony wód, nie rozpoznaje i nie definiuje zasad prawa ochrony wód
3. nie identyfikuje podstawowych instrumentów prawa ochrony wód oraz nie zna otoczenia instytucjonalnego
B. Umiejętności
4. Nie potrafi interpretować aktów prawa ochrony wód i na ich podstawie wyciągać poprawnych wniosków
5. Nie potrafi przyporządkować instrumentów prawnych do określonego zdarzenia
C. Kompetencje
6. Nie ma świadomości znaczenia norm prawnych dla realizacji ochrony wód
7. Nie potrafi pracować indywidualnie oraz efektywnie współdziałać w pracy zespołowej
ocena dostateczna:
A. Wiedza
1. Poprawnie operuje kilkoma terminami, umożliwiającymi opis systemu prawa w odniesieniu do ochrony wód oraz zna kilka podstawowych regulacji prawnych dotyczących ochrony wód
2. Posiada podstawową wiedzę umożliwiającą charakterystykę gałęzi prawa ochrony środowiska w części dotyczącej ochrony wód, rozpoznaje i definiuje trzy zasady prawa ochrony wód
3. Identyfikuje trzy podstawowe instrumenty prawnej ochrony wód oraz potrafi wymienić trzy organy ochrony wód
B. Umiejętności
4. Dostatecznie potrafi zinterpretować podstawowe przepisy aktów prawa ochrony wód, posługuje się zbiorami aktów prawnych oraz wyszukuje akty prawa
5. Dostatecznie potrafi przyporządkować instrumenty prawne do określonego zdarzenia
C. Kompetencje
6. Ma dostateczną świadomość znaczenia norm prawnych dla realizacji ochrony wód
7. Dostatecznie potrafi pracować indywidualnie oraz współdziałać zespołowo
Ocena dobra:
A. Wiedza
1. Operuje podstawową terminologię, umożliwiającą opis systemu prawa w odniesieniu do ochrony wód oraz zna podstawowe regulacje prawne dotyczące ochrony wód
2. Posiada podstawową wiedzę umożliwiającą charakterystykę gałęzi prawa ochrony środowiska w części dotyczącej ochrony wód, rozpoznaje i definiuje zasady prawa ochrony wód
3. Identyfikuje podstawowe instrumenty prawa ochrony wód oraz otoczenie instytucjonalne
B. Umiejętności
4. Interpretuje akty prawne dotyczące ochrony wód i na ich podstawie wyciąga poprawne wnioski (Analizuje akty prawne i posługuje się zbiorami aktów prawnych oraz wyszukuje niezbędne akty)
5. Dobrze potrafi przyporządkować instrumenty prawne do określonego zdarzenia
C. Kompetencje
6. Ma świadomość znaczenia norm prawnych dla realizacji ochrony wód, zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności
7. Potrafi dobrze pracować indywidualnie wykazując inicjatywę i samodzielność w działaniach oraz potrafi współdziałać w pracy zespołowej
ocena bardzo dobra:
A. Wiedza
1. Sprawnie operuje podstawową terminologię, umożliwiającą opis systemu prawa w odniesieniu do ochrony wód oraz zna regulacje prawne dotyczące ochrony środowiska i ochrony przyrody
2. Posiada podstawową wiedzę umożliwiającą charakterystykę gałęzi prawa ochrony środowiska w części dotyczącej ochrony wód, rozpoznaje i definiuje zasady prawa ochrony wód, potrafi powiązać je z instrumentami
3. Identyfikuje bardzo dobrze podstawowe instrumenty prawa ochrony wód oraz bardzo dobrze zna otoczenie instytucjonalne
B. Umiejętności
4. Sprawnie interpretuje akty prawne dotyczące ochrony wód i na ich podstawie wyciąga poprawne wnioski, analizuje akty prawne i posługuje się zbiorami aktów prawnych oraz wyszukuje niezbędne akty, konstruuje proste normy prawne na podstawie przepisów prawa
5. Potrafi prawidłowo zastosować instrumenty prawne do określonego zdarzenia
C. Kompetencje
6. Ma wysoką świadomość znaczenia norm prawnych dla realizacji ochrony wód, zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się w zakresie aspektu prawnego
7. Sprawnie pracuje indywidualnie wykazując inicjatywę i samodzielność w działaniach oraz efektywnie współdziała w pracy zespołowej, pełniąc w niej różne role.
Literatura
Podstawowe akty prawne
1. ustawa z 20 lipca 2017 r. – Prawo wodne,
2. ustawa z 27 października 2017 r. o zmianie ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków oraz niektórych innych ustaw
Podstawowa literatura (aktualne wydania):
1. B. Rakoczy, Prawo wodne. Praktyczny przewodnik, Wolters Kluwer
2. M. Kałużny, Prawo wodne. Komentarz, Wolters Kluwer
3. H. Palarz, Nielegalny pobór wody i nielegalne odprowadzanie ścieków. Aspekty prawne, Wolters Kluwer
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: