Projektowanie i realizacja badań naukowych WF-OB-PRBN
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aZ35eZP0l2qfFVVQd_vKZf6HZNhtWAkmcq-z5HrmVtfs1%40thread.tacv2/conversations?groupId=46a62b43-7d6f-443c-bf6d-f9a01a3b08c9&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2021/22_Z)
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aQT6vTiQ-6OwGV5Ewh1HuJ9wN09UnzhMiTViGwOAhY-01%40thread.tacv2/conversations?groupId=3d62d4da-038f-4645-a89f-7418ca33c59d&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2022/23_Z)
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aQT6vTiQ-6OwGV5Ewh1HuJ9wN09UnzhMiTViGwOAhY-01%40thread.tacv2/conversations?groupId=3d62d4da-038f-4645-a89f-7418ca33c59d&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2023/24_Z)
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3AGFLa0qDNq6Aa8YWqr-A5u5NQAd2amGZUawP_mmdNIw01%40thread.tacv2/conversations?groupId=52b773d7-5e48-43f8-a80f-ec5998fa3001&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2024/25_Z)
Pierwsza część kursu poświęcona zostanie przygotowywaniu skutecznego wniosku o finansowanie badań naukowych:
zakres możliwości i najpopularniejsze sposoby finansowania badań naukowych (m.in. NCN)
zasady i reguły merytorycznego przygotowania aplikacji grantowych
biblioteki i czasopisma naukowe dostępne przez Internet
konstruowanie budżetów i harmonogramów projektów naukowych
ewaluacja i rozliczanie projektów naukowych
komercjalizacja wyników badań oraz zarządzanie swoją własnością intelektualną
Obszerna część kursu poświęcona zostanie metodom statystycznym - w znacznej mierze w formie praktycznych ćwiczeń z wykorzystaniem pakietu STATGRAPHIC CENTURION w tym:
etapy realizacji badania naukowego (zasady formowania celów, hipotez naukowych, falsyfikacja) statystyka jako narzędzie do testowania hipotez
parametryczne i nieparametryczne metody statystyczne (ANOVA, MANOVA, hipotezy a priori i a posteriori, analiza regresji prosta i wielokrotna, test Chi2, testy badające rozkład próby)
wielowymiarowe metody statystyczne (analiza skupień, ogólny model liniowy)
Obok samego zastosowania wymienionych metod, nacisk położony zostanie również na kwestię warunków, w których analizę danego rodzaju wolno jest wykonać, interpretację wyników oraz sposoby prezentacji rezultatów analiz w pracach magisterskich, artykułach i innego rodzaju publikacjach.
W cyklu 2021/22_Z:
Pierwsza część kursu poświęcona zostanie przygotowywaniu skutecznego wniosku o finansowanie badań naukowych: Obszerna część kursu poświęcona zostanie metodom statystycznym - w znacznej mierze w formie praktycznych ćwiczeń z wykorzystaniem pakietu STATGRAPHIC CENTURION w tym: |
W cyklu 2022/23_Z:
Pierwsza część kursu poświęcona zostanie przygotowywaniu skutecznego wniosku o finansowanie badań naukowych: Obszerna część kursu poświęcona zostanie metodom statystycznym - w znacznej mierze w formie praktycznych ćwiczeń z wykorzystaniem pakietu STATGRAPHIC CENTURION w tym: |
W cyklu 2023/24_Z:
Pierwsza część kursu poświęcona zostanie przygotowywaniu skutecznego wniosku o finansowanie badań naukowych: Obszerna część kursu poświęcona zostanie metodom statystycznym - w znacznej mierze w formie praktycznych ćwiczeń z wykorzystaniem pakietu STATGRAPHIC CENTURION w tym: |
W cyklu 2024/25_Z:
Pierwsza część kursu poświęcona zostanie przygotowywaniu skutecznego wniosku o finansowanie badań naukowych: Obszerna część kursu poświęcona zostanie metodom statystycznym - w znacznej mierze w formie praktycznych ćwiczeń z wykorzystaniem pakietu STATGRAPHIC CENTURION w tym: |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy student:
Rozumie znaczenie badań empirycznych w wyjaśnianiu zjawisk biologicznych oraz zna zasady metodologii statystycznych stosowanych w naukach przyrodniczych.
Rozumie potrzebę systematycznego zapoznawania się z czasopismami naukowymi i popularnonaukowymi, w celu poszerzania i pogłębiania wiedzy.
Zna zasady planowania badań naukowych i aplikacyjnych oraz ich finansowania
Umie sformułować hipotezy statystyczne i poprawnie konstruować problem badawczy i weryfikować hipotezy statystyczne.
Wykazuje znajomość posługiwania się programami statystycznymi
W zakresie umiejętności:
Umie przygotować wniosek o finansowanie badań naukowych oraz skutecznie zarządzać projektem badawczym.
Umie zaplanować i przeprowadzić zadania badawcze pod kierunkiem opiekuna naukowego.
Potrafi wyszukać aktualną literaturę naukową z zakresu biologii i neurobiologii w języku polskim i w języku angielskim
Wykazuje krytycyzm w analizie i selekcji informacji z literatury naukowej, internetu a szczególnie dostępnej w masowych mediach.
Posługuje się zaawansowanymi metodami statystycznymi oraz technikami obliczeniowymi adekwatnymi do stawianych problemów naukowych
Potrafi interpretować dane empiryczne oraz formułować odpowiednie wnioski przy wykorzystaniu pakietu statystycznego STATGRAPHIC CENTURION.
W zakresie kompetencji społecznych:
Potrafi samodzielnie planować własną karierę naukową
Student potrafi planować pracę zespołu, w szczególności w zakresie przydziału obowiązków i zarządzania czasem, respektując zdanie innych członków zespołu.
Potrafi być samokrytyczny i wyciągać wnioski na podstawie analizy swoich umiejętności, postaw i działań
ECTS 2 (1ECTS=30h]
zadanie 1: aktywne uczestnictwo w zajęciach- 30h
zadnie 2: przygotowanie projektu badawczego- 30h
Kryteria oceniania
Egzamin praktyczny:
część projektowa: przygotowanie projektu badawczego.
część statystyczna: egzamin polegający na sprawdzeniu czy student nabył umiejętność wyboru odpowiedniego testu statystycznego do struktury danych i obróbki tych danych przy użyciu programu STATGRAPHIC CENTURION.
W trakcie kursu odbędą się częściowe zaliczenia materiału w postaci zastosowania praktycznego (prezentacja na komputerach) poznanych procedur.
Student nie powinien opuścić więcej niż dwóch zajęć.
Literatura
Literatura uzupełniająca
1. Byrkit DR, Statistics today – a comprahensive introduction. Cummings Publ. Comp. 1987.
2. Marek T, Analiza skupień w badaniach empirycznych – Metody SAHN. PWN, 1989.
3. Łomnicki A. Wprowadzenie do statystyki dla przyrodników, PWN, 2016
4. Blalock H., Statystyka dla socjologów, PWN, 1977.
5. Stanisz A. Biostatystyka, Wyd. UJ, 2005
6. Statgraphics, Inrtersoftland.
W cyklu 2021/22_Z:
Literatura uzupełniająca |
W cyklu 2022/23_Z:
Literatura uzupełniająca |
W cyklu 2023/24_Z:
Literatura uzupełniająca |
W cyklu 2024/25_Z:
Literatura uzupełniająca |
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Podstawowa znajomość metod statystycznych |
W cyklu 2022/23_Z:
Podstawowa znajomość metod statystycznych |
W cyklu 2023/24_Z:
Podstawowa znajomość metod statystycznych |
W cyklu 2024/25_Z:
Podstawowa znajomość metod statystycznych |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: