Przygotowanie pism w postępowaniach administracyjnych z zakresu ochrony środowiska WF-OB-POPPA
Przygotowywanie pism ma na celu poszerzenie wiedzy i umiejętności odnoszących się do załatwiania spraw rozstrzyganych w drodze postępowania administracyjnego kończącego się wydaniem decyzji administracyjnej.
Przygotowywanie pisma będzie formą ugruntowania wiedzy na temat konkretnych zagadnień (np. struktura pełnomocnictwa), poznaniem konsekwencji prawnych złożenia pisma oraz poznaniem konsekwencji prawnych błędów w nim zawartych.
W ramach przedmiotu przewidziana jest analiza pism pochodzących od strony z perspektywy organu administracji publicznej. Kolejno, będzie wiązało się to z przygotowaniem przez studenta projektu załatwienia sprawy, zarówno w przypadku pism spełniających wymagania prawne, jak również zawierających wady.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2022/23_L: Opis ECTS:
aktywność Studenta liczba godzin/nakład pracy
- udział w wykładzie na platformie elearningowej 30
- konsultacje 10
-praca własna nad projektami pism 60
SUMA GODZIN 100
LICZBA ECTS 4 | W cyklu 2023/24_L: Opis ECTS:
aktywność Studenta liczba godzin/nakład pracy
- udział w wykładzie -30
- konsultacje - 5
-praca własna nad projektami pism 15
SUMA GODZIN 50
LICZBA ECTS - 2 | W cyklu 2024/25_L: Opis ECTS:
aktywność Studenta liczba godzin/nakład pracy
- udział w wykładzie -30
- konsultacje - 5
-praca własna nad projektami pism 15
SUMA GODZIN 50
LICZBA ECTS - 2 |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
A. Wiedza
1. Posługuje się terminologią umożliwiającą przygotowanie pism w postępowaniu administracyjnym z zakresu ochrony środowiska, zna zakres obowiązywania Kodeksu postępowania administracyjnego
2. Posiada wiedzę umożliwiającą przygotowanie pisma spełniającego wymagania prawne w postępowaniu administracyjnym
3. Ma wiedzę dotyczącą poszczególnych etapów procedury administracyjnej, co pozwala wnoszenie określonych pism na właściwym etapie procedury.
B. Umiejętności
4. Interpretuje akty prawne i na ich podstawie wyciąga poprawne wnioski dotyczące skutków prawnych pism złożonych w postępowaniu administracyjnym
5. Potrafi wskazać elementy konieczne, jakie powinny zostać zawarte w piśmie administracyjnym
C. Kompetencje
6. Ma świadomość skutków prawnych pism składanych w ramach procedury administracyjnej prowadzonej w sprawach z zakresu ochrony środowiska
7. Potrafi pracować indywidualnie wykazując inicjatywę i samodzielność w działaniach oraz efektywnie współdziałać w pracy zespołowej, pełniąc w niej różne role
Opis ECTS:
aktywność studenta liczba godzin/nakład pracy
udział w wykładzie na platformie elearningowej - 30
konsultacje 15
praca własna nad projektami pism 55
Suma godzin 100
Liczba ECTS 4
Kryteria oceniania
Ocena na podstawie projektów przygotowanych pism.
ocena niedostateczna
A. Wiedza
1. Nie zna zakresu obowiązywania Kodeksu postępowania administracyjnego w zakresie administracyjnego postępowania jurysdykcyjnego, nie potrafi wskazać związków pomiędzy kpa a ochroną środowiska.
2. Nie posiada podstawowej wiedzy dotyczącej poszczególnych etapów postępowania administracyjnego, ich znaczenia na realizacji zasad kpa oraz ochrony praw strony.
B. Umiejętności
3. Nie potrafi zidentyfikować zdarzeń, które uzasadniają przygotowanie pisma ani nie potrafi przygotowywać projektów pism w postępowaniu administracyjnym, nie potrafi uzasadnić treści pisma.
4. Nie potrafi dokonać interpretacji norm prawnych, tak aby prawidłowo odczytać wymagania dotyczące prawidłowego przygotowania pism w postępowaniu administracyjnym.
5. Nie potrafi wskazać błędów popełnionych w pismach przygotowywanych w związku z postępowaniem administracyjnym, nie potrafi wskazać skutków prawnych popełnionych błędów.
C. Kompetencje
6. Nie ma świadomości znaczenia poprawności prowadzenia postępowania administracyjnego dla ochrony środowiska, ani dla realizacji interesu prawnego strony.
7. Nie potrafi pracować indywidualnie oraz efektywnie współdziałać w pracy zespołowej.
ocena dostateczna:
A. Wiedza
1 Zna wybiórczo Kodeks postępowania administracyjnego w zakresie administracyjnego postępowania jurysdykcyjnego oraz w podstawowym zakresie zna związki pomiędzy kpa a ochroną środowiska.
2. Posiada podstawową wiedzę dotyczącą poszczególnych etapów postępowania administracyjnego, ich znaczenia na realizacji zasad kpa oraz ochrony praw strony.
B. Umiejętności
3. Potrafi zidentyfikować podstawowe zdarzenia, które uzasadniają przygotowanie pisma, jak również w podstawowym zakresie potrafi przygotowywać wybrane projekty pism w postępowaniu administracyjnym, wskazując wybrane argumenty uzasadniające treść pisma.
4. Potrafi dokonać interpretacji norm prawnych w zakresie podstawowym, tak aby prawidłowo odczytać wymagania dotyczące prawidłowego przygotowania pism w postępowaniu administracyjnym.
5. Potrafi wskazać podstawowe błędy w pismach przygotowywanych w związku z postępowaniem administracyjnym, potrafi wskazać wybrane skutki prawne popełnionych błędów.
C. Kompetencje
6. Ma podstawową orientację dotyczącą znaczenia poprawności prowadzenia postępowania administracyjnego dla ochrony środowiska, jak również realizacji interesu prawnego strony.
7. Potrafi pracować indywidualnie oraz efektywnie współdziałać w pracy zespołowej.
Ocena dobra:
A. Wiedza
1 Zna Kodeks postępowania administracyjnego w zakresie administracyjnego postępowania jurysdykcyjnego oraz dobrze wskazuje związki pomiędzy kpa a ochroną środowiska.
2. Posiada wiedzę dotyczącą poszczególnych etapów postępowania administracyjnego, dobrze zna ich znaczenie na realizacji zasad kpa oraz ochrony praw strony.
B. Umiejętności
3. Dobrze identyfikuje podstawowe zdarzenia, które uzasadniają przygotowanie pism, jak również w potrafi przygotowywać wybrane projekty pism w postępowaniu administracyjnym, wskazując argumenty na uzasadniające treść pisma.
4. Potrafi dokonać interpretacji norm prawnych, tak aby prawidłowo odczytać wymagania dotyczące prawidłowego przygotowania pism w postępowaniu administracyjnym.
5. Potrafi wskazać błędy w pismach przygotowywanych w związku z postępowaniem administracyjnym, jak również dobrze rozpoznaje skutki prawne popełnionych błędów.
C. Kompetencje
6. Ma dobrą orientację dotyczącą znaczenia poprawności prowadzenia postępowania administracyjnego dla ochrony środowiska, jak również realizacji interesu prawnego strony.
7. Potrafi dobrze pracować indywidualnie wykazując inicjatywę i samodzielność w działaniach oraz potrafi współdziałać w pracy zespołowej
ocena bardzo dobra:
A. Wiedza
1 Zna Kodeks postępowania administracyjnego w zakresie administracyjnego postępowania jurysdykcyjnego oraz bardzo dobrze zna znaczenie prawidłowo przeprowadzonego postępowania dla ochrony środowiska.
2. Posiada ugruntowaną wiedzę dotyczącą poszczególnych etapów postępowania administracyjnego, ich znaczenia na realizacji zasad kpa oraz ochrony praw strony..
B. Umiejętności
3. Potrafi bardzo dobrze zidentyfikować zdarzenia, które uzasadniają przygotowanie pism, jak również sprawnie przygotowuje projekty pism w postępowaniu administracyjnym, wskazując szczegółowo argumenty uzasadniające treść pisma..
4. Potrafi bardzo sprawnie interpretować normy prawne, a następnie wykorzystać je do przygotowania pism z postępowaniu administracyjnym.
5. Potrafi wskazać błędy w pismach przygotowywanych w związku z postępowaniem administracyjnym oraz wskazać skutki prawne ich wystąpienia.
C. Kompetencje
6. Ma orientację dotyczącą znaczenia poprawności prowadzenia postępowania administracyjnego dla ochrony środowiska, jak również realizacji interesu prawnego strony oraz potrafi wskazać regulacje w kodeksie postępowania administracyjnego tak, aby tę sprawność osiągnąć.
7. Sprawnie pracuje indywidualnie wykazując inicjatywę i samodzielność w działaniach oraz efektywnie współdziała w pracy zespołowej, pełniąc w niej różne role
Praktyki zawodowe
nie
Literatura
Podstawowe akty prawne (aktualny stan prawny):
- kodeks postępowania administracyjnego
- prawo ochrony środowiska
- ustawa o ochronie przyrody
- ustawa o utrzymaniu porządku i czystości w gminie
- ustawa o udostępnieniu informacji o środowisku, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska i o ocenach oddziaływania na środowisko
- wzory pism dostępne np. w serwisie lex.pl, beck.pl, legalis, bądź w formie elektronicznej lub drukowanej.
W cyklu 2022/23_L:
Podstawowe akty prawne (aktualny stan prawny): - wzory pism dostępne np. w serwisie lex.pl, beck.pl, legalis, bądź w formie elektronicznej lub drukowanej. |
W cyklu 2023/24_L:
Podstawowe akty prawne (aktualny stan prawny): - wzory pism dostępne np. w serwisie lex.pl, beck.pl, legalis, bądź w formie elektronicznej lub drukowanej. |
W cyklu 2024/25_L:
Podstawowe akty prawne (aktualny stan prawny): - wzory pism dostępne np. w serwisie lex.pl, beck.pl, legalis, bądź w formie elektronicznej lub drukowanej. |
Uwagi
W cyklu 2022/23_L:
Podstawy prawa ochrony środowiska, prawa ochrony przyrody, procedury administracyjnej. |
W cyklu 2023/24_L:
Podstawy prawa ochrony środowiska, prawa ochrony przyrody, procedury administracyjnej. |
W cyklu 2024/25_L:
Podstawy prawa ochrony środowiska, prawa ochrony przyrody, procedury administracyjnej. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: