Metody oceny kondycji biologicznej człowieka WF-OB-MOK
- http://-
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a44529d50975b4d72b34bbb82e0700969%40thread.tacv2/conversations?groupId=d38b202d-18c3-4cf4-9094-b9307684c1e0&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2021/22_L)
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a44529d50975b4d72b34bbb82e0700969%40thread.tacv2/conversations?groupId=d38b202d-18c3-4cf4-9094-b9307684c1e0&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2022/23_L)
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a44529d50975b4d72b34bbb82e0700969%40thread.tacv2/conversations?groupId=d38b202d-18c3-4cf4-9094-b9307684c1e0&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2023/24_L)
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a44529d50975b4d72b34bbb82e0700969%40thread.tacv2/conversations?groupId=d38b202d-18c3-4cf4-9094-b9307684c1e0&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2024/25_L)
Tematyka zajęć obejmuje przypomnienie i utrwalenie wiedzy na temat budowy szkieletu ludzkiego, zapoznanie studentów z technikami pracy z materiałem szkieletowym. Student poznaje znaczenie pojęć adiustacja, adaptabilność, adaptacja, poznaje metody oceny płci i wieku na podstawie wybranych cech szkieletu, techniki badania cech metrycznych i niemetrycznych szkieletu, szkieletowych wyznaczników stresu środowiskowego, wybranych patologii kośćca. Ta część zajęć ma na celu zapoznanie studentów z metodami oceny stanu zdrowia kondycji biologicznej dawnych populacji ludzkich. W dalszej części zajęć stan zdrowia dawnych i współczesnych populacji ludzkich jest analizowany w oparciu o analizę danych z baz danych oraz danych literaturowych.
Na zajęciach poruszane są ponadto (zarówno w aspekcie teoretycznych, jak i praktycznym) wybrane zagadnienia z zakresu epidemiologii, demografii, biodemografii, adaptacji biokulturowej, ewolucji wybranych chorób
W cyklu 2021/22_L:
Tematyka zajęć obejmuje przypomnienie i utrwalenie wiedzy na temat budowy szkieletu ludzkiego, zapoznanie studentów z technikami pracy z materiałem szkieletowym. Student poznaje znaczenie pojęć adiustacja, adaptabilność, adaptacja, poznaje metody oceny płci i wieku na podstawie wybranych cech szkieletu, techniki badania cech metrycznych i niemetrycznych szkieletu, szkieletowych wyznaczników stresu środowiskowego, wybranych patologii kośćca. Ta część zajęć ma na celu zapoznanie studentów z metodami oceny stanu zdrowia kondycji biologicznej dawnych populacji ludzkich. W dalszej części zajęć stan zdrowia dawnych i współczesnych populacji ludzkich jest analizowany w oparciu o analizę danych z baz danych oraz danych literaturowych. |
W cyklu 2022/23_L:
Tematyka zajęć obejmuje przypomnienie i utrwalenie wiedzy na temat budowy szkieletu ludzkiego, zapoznanie studentów z technikami pracy z materiałem szkieletowym. Student poznaje znaczenie pojęć adiustacja, adaptabilność, adaptacja, poznaje metody oceny płci i wieku na podstawie wybranych cech szkieletu, techniki badania cech metrycznych i niemetrycznych szkieletu, szkieletowych wyznaczników stresu środowiskowego, wybranych patologii kośćca. Ta część zajęć ma na celu zapoznanie studentów z metodami oceny stanu zdrowia kondycji biologicznej dawnych populacji ludzkich. W dalszej części zajęć stan zdrowia dawnych i współczesnych populacji ludzkich jest analizowany w oparciu o analizę danych z baz danych oraz danych literaturowych. |
W cyklu 2023/24_L:
Tematyka zajęć obejmuje przypomnienie i utrwalenie wiedzy na temat budowy szkieletu ludzkiego, zapoznanie studentów z technikami pracy z materiałem szkieletowym. Student poznaje znaczenie pojęć adiustacja, adaptabilność, adaptacja, poznaje metody oceny płci i wieku na podstawie wybranych cech szkieletu, techniki badania cech metrycznych i niemetrycznych szkieletu, szkieletowych wyznaczników stresu środowiskowego, wybranych patologii kośćca. Ta część zajęć ma na celu zapoznanie studentów z metodami oceny stanu zdrowia kondycji biologicznej dawnych populacji ludzkich. W dalszej części zajęć stan zdrowia dawnych i współczesnych populacji ludzkich jest analizowany w oparciu o analizę danych z baz danych oraz danych literaturowych. |
W cyklu 2024/25_L:
Tematyka zajęć obejmuje przypomnienie i utrwalenie wiedzy na temat budowy szkieletu ludzkiego, zapoznanie studentów z technikami pracy z materiałem szkieletowym. Student poznaje znaczenie pojęć adiustacja, adaptabilność, adaptacja, poznaje metody oceny płci i wieku na podstawie wybranych cech szkieletu, techniki badania cech metrycznych i niemetrycznych szkieletu, szkieletowych wyznaczników stresu środowiskowego, wybranych patologii kośćca. Ta część zajęć ma na celu zapoznanie studentów z metodami oceny stanu zdrowia kondycji biologicznej dawnych populacji ludzkich. W dalszej części zajęć stan zdrowia dawnych i współczesnych populacji ludzkich jest analizowany w oparciu o analizę danych z baz danych oraz danych literaturowych. |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
1. Student zna metody oceny kondycji biologicznej populacji szkieletowych i współczesnych.
2. Student definiuje podstawowe pojęcia z zakresu biologii popualcji ludzkich, epidemiologii, demografii, biodemografii, adaptacji biokulturowej,
Umiejętności:
1. Student potrafi posługiwać się metodami oceny kondycji biologicznej człowieka.
2. Student potrafi zinterpretować wyniki badań z prac naukowych.
3. Student potrafi trafnie wyciągać wnioski na podstawie prezentowanych wyników badań.
Kompetencje:
1. Student potrafi współpracować w grupie.
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach (dopuszczane 2 nieobecności), kolokwium końcowe, odpytywanie w trakcie zajęć.
100-85- bardzo dobry
85-80 - dobry plus
80-70 - dobry
70-65 - dostateczny plus
65-51 - dostateczny
51-0 - niedostateczny
Praktyki zawodowe
Brak.
Literatura
Holzer J.Z., Demografia, PWE, Warszawa, 1999, 2003,
Malinowski A., Bożiłow W., 1997, Podstawy antropometrii: metody, techniki, normy. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa – Łódź.
Piontek J., 1999, Biologia populacji pradziejowych, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.
Pressat R., Analiza demograficzna. Metody, wyniki, zastosowania, PWN, Warszawa, 1986,
White, Tim D., and Pieter A. Folkens, 1995, The human bone manual. Academic Press, 2005.
Zatoński W., Hulanicka B., Tyczyński J. (red.), Stan zdrowia Polaków, Monografie Zakładu Antropologii PAN, Wrocław, 1996,
Uwagi
W cyklu 2021/22_L:
Znajomość anatomii szkieletu ludzkiego. |
W cyklu 2022/23_L:
Znajomość anatomii szkieletu ludzkiego. |
W cyklu 2023/24_L:
Znajomość anatomii szkieletu ludzkiego. |
W cyklu 2024/25_L:
Znajomość anatomii szkieletu ludzkiego. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: