Bioethics WF-OB-MELLERBIO-ER
Ze względu na szeroko prezentowane w mediach przypadki angażujący szerokie grono ludzi dyskurs polityczny dotyczący wprowadzania nowych regulacji prawnych pytania z zakresu bioetyki stały się popularne. Wyrażana jest też potrzeba sformułowania prostych metod podejmowania decyzji przy łóżku pacjenta, które byłyby akceptowalne w zróżnicowanym społeczeństwie.
Podczas wykładu bioetyka definiowana jest jako dziedzina interdyscyplinarna, która przyjmuje twierdzenia filozofii, biomedycyny, prawa i nauk społecznych. Zaprezentowane są filozoficzne założenia podstawowych zasad i modeli formułowania szczegółowych wskazań. Wskazany jest także instytucjonalny aspekt bioetyki (komisje, konwencje międzynarodowe i prawo krajowe)
Prezentowane treści:
1. Powstanie i rozwój bioetyki
2. Bioetyka jako dyskurs i nauka interdyscyplinarna
3. Różne modele bioetyki
4. Przykładowe schematy argumentacyjne (zasada podwójnego skutku, argument śliskiego stoku itp.)
5. Instytucjonalny aspekt bioetyki
6. Spór o naturę człowieka
7. Świętość a jakość ludzkiego życia
8. Prawa człowieka jako możliwa podstawa uniwersalnej bioetyki
9. Medycznie wspomagana prokreacja
10. Status embrionu i aborcja
11. Manipulacje genetyczne i klonowania
12. Eksperymenty na człowieku
13. Przeszczepy
14. Ingerencje w nature człowieka
15. Przedłużanie życia i eutanazja
W cyklu 2021/22_L:
Ze względu na szeroko prezentowane w mediach przypadki angażujący szerokie grono ludzi dyskurs polityczny dotyczący wprowadzania nowych regulacji prawnych pytania z zakresu bioetyki stały się popularne. Wyrażana jest też potrzeba sformułowania prostych metod podejmowania decyzji przy łóżku pacjenta, które byłyby akceptowalne w zróżnicowanym społeczeństwie. |
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2020/21_L: | W cyklu 2019/20_L: |
Efekty kształcenia
Wiedza: student definiuje podstawowe pojęcia bioetyki, zna jej genezę oraz główne kierunki, w tym wybranych przedstawicieli. Student identyfikuje i rozróżnia metody uprawiania bioetyki.
Umiejętności: student interpretuje i porównuje teoretyczne założenia głównych kierunków w bioetyce, potrafi wskazać i wytłumaczyć związek praktycznych rozwiązań bioetycznych z przyjętymi założeniami teoretyczno – aksjologicznymi. Student potrafi uzasadnić konieczność uprawiania bioetyki i jej stosowania.
Kompetencje: student potrafi określić i uzasadnić swoje stanowisko bioetyczne oraz uczestniczy we współczesnym dyskursie bioetycznym.
ECTS:
udział w wykładzie - 30
przygotowanie do wykładu i lektura tekstów - 40
konsultacje - 10
przygotowanie do egzaminu - 30
SUMA GODZIN 110 [110 : 30 (25) =4]
LICZBA ECTS – 4
Kryteria oceniania
Wiedza:
- na ocenę 2 (ndst.): nie zna podstawowych terminów, pojęć oraz teorii bioetycznych, ani metod jej uprawiania
- na ocenę 3 (dst.): wie czym jest bioetyka, zna podstawowe terminy, pojęcia oraz teorie ale nie potrafi szczegółowo omówić i rozwinąć poszczególnych zagadnień
- na ocenę 4 (db.): Student identyfikuje i rozróżnia metody uprawiania bioetyki oraz omawia w sposób poprawny wybrane zagadnienia bioetyczne.
- na ocenę 5 (bdb.): doskonale orientuje się w problematyce bioetycznej, posługuje się wiedzą zawartą we wskazanym piśmiennictwie
Umiejętności
- na ocenę 2 (nast..): student nie potrafi interpretować i porównywać teoretycznych założeń głównych kierunków w bioetyce.
na ocenę 3 (dst.): Student uzasadnia konieczność uprawiania bioetyki i jej stosowania, jednak nie potrafi wskazać i wytłumaczyć związku praktycznych rozwiązań bioetycznych z przyjętymi założeniami teoretyczno – aksjologicznymi.
- na ocenę 4 (db.): student interpretuje i porównuje teoretyczne założenia głównych kierunków w bioetyce, potrafi poprawnie wskazać i wytłumaczyć związek praktycznych rozwiązań bioetycznych z przyjętymi założeniami teoretyczno – aksjologicznymi.
- na ocenę 5 (bdb.): student potrafi krytycznie ustosunkować się do współczesnego dyskursu bioetycznego, jak również zająć własne stanowisko w szczegółowych kwestiach bioetycznych oraz je poprawnie uzasadnić
Kompetencje:
Jest świadomy złożoności problematyki bioetycznej w wymiarze jednostkowym i społecznym. Wykazuje racjonalne podejście w stosunku do informacji dostępnej w literaturze naukowej i mass mediach.
Sposób weryfikacji: sprawdzian pisemny.
Literatura
Chyrowicz Barbara, Bioetyka. Anatomia sporu, Kraków 2015
Ślipko Tadeusz, Bioetyka. Najważniejsze problemy, Kraków 2009
Utylitaryzm w bioetyce, W. Bołoz, B. Hover (red.), Warszawa 2002
Bołoz Wojciech, Bioetyka i prawa człowieka, Warszawa 2007
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: