Pracownia licencjacka: biogeografia ekologiczna WF-OB-LBE
Celem przedmiotu jest przygotowanie do prezentowania problemu/ zagadnienia na forum publicznym, dyskusji na temat prezentacji. Przedmiot pomaga przygotować pracę licencjacką z zakresu szeroko pojętej biogeografii (m in. przyczyn współczesnego rozmieszczenia gatunków, ich obecnego statusu, zagrożeń czy sposobów ochrony i/lub zwiększenia liczebności, wpływu inwazji na bioróżnorodność, itp.). W ramach zajęć poruszane i dyskutowane są zagadnienia takie jak: zasięg gatunków, dyspersja, migracje, ginięcie gatunków, wpływ człowieka na kształtowanie się fauny i flory.
Mogą być prowadzone badania terenowe, student zaznajamiany jest z metodyką pracy terenowej.
Zakres tematów zima:
1-2. Zajęcia organizacyjne. Rodzaje publikacji naukowych: artykuł naukowy, materiałowy i przeglądowy, artykuły popularnonaukowe
3. Poszukiwanie i gromadzenie literatury do pracy dyplomowej
4. Zasady przygotowania pracy dyplomowej
5. Prezentacja konspektu pracy dyplomowej
6-13. Konsultacje szczegółowe dotyczące pracy
14-15. Omówienie ostatecznej wersji pracy dyplomowej
Zakres tematów lato:
1. Zajęcia organizacyjne, jak przygotować prezentację, wybór tematyki planowanej pracy dyplomowej
2.-15. Prezentacja przez studentów tematyki związanej z wybranymi pracami, dyskusja/praca w terenie/szukanie odpowiedniej literatury
W cyklu 2023/24_Z:
Celem przedmiotu jest przygotowanie do prezentowania problemu/ zagadnienia na forum publicznym, dyskusji na temat prezentacji. Przedmiot pomaga przygotować pracę licencjacką z zakresu szeroko pojętej biogeografii (m in. przyczyn współczesnego rozmieszczenia gatunków, ich obecnego statusu, zagrożeń czy sposobów ochrony i/lub zwiększenia liczebności, wpływu inwazji na bioróżnorodność, itp.). W ramach zajęć poruszane i dyskutowane są zagadnienia takie jak: zasięg gatunków, dyspersja, migracje, ginięcie gatunków, wpływ człowieka na kształtowanie się fauny i flory. 1-2. Zajęcia organizacyjne. Rodzaje publikacji naukowych: artykuł naukowy, materiałowy i przeglądowy, artykuły popularnonaukowe |
W cyklu 2024/25_Z:
Celem przedmiotu jest przygotowanie do prezentowania problemu/ zagadnienia na forum publicznym, dyskusji na temat prezentacji. Przedmiot pomaga przygotować pracę licencjacką z zakresu szeroko pojętej biogeografii (m in. przyczyn współczesnego rozmieszczenia gatunków, ich obecnego statusu, zagrożeń czy sposobów ochrony i/lub zwiększenia liczebności, wpływu inwazji na bioróżnorodność, itp.). W ramach zajęć poruszane i dyskutowane są zagadnienia takie jak: zasięg gatunków, dyspersja, migracje, ginięcie gatunków, wpływ człowieka na kształtowanie się fauny i flory. 1-2. Zajęcia organizacyjne. Rodzaje publikacji naukowych: artykuł naukowy, materiałowy i przeglądowy, artykuły popularnonaukowe |
W cyklu 2024/25_L:
Celem przedmiotu jest przygotowanie do prezentowania problemu/ zagadnienia na forum publicznym, dyskusji na temat prezentacji. Przedmiot pomaga przygotować pracę licencjacką z zakresu szeroko pojętej biogeografii (m in. przyczyn współczesnego rozmieszczenia gatunków, ich obecnego statusu, zagrożeń czy sposobów ochrony i/lub zwiększenia liczebności, wpływu inwazji na bioróżnorodność, itp.). W ramach zajęć poruszane i dyskutowane są zagadnienia takie jak: zasięg gatunków, dyspersja, migracje, ginięcie gatunków, wpływ człowieka na kształtowanie się fauny i flory. Mogą być prowadzone badania terenowe na wyspach wiślanych (stacja terenowa we Wróblach) 1. Zajęcia organizacyjne, jak przygotować prezentację, wybór tematyki planowanej pracy dyplomowej |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2023/24_Z: b) Opis ECTS
Aktywność studenta liczba godzin/nakład pracy studenta
Udział w zajęciach 30
Przygotowanie prezentacji 20
Gromadzenie literatury
i przygotowanie konspektu 30
Przygotowanie pracy
semestralnej 40
Suma godzin 120 [120/30(25) = 4]
Liczba ECTS 4
| W cyklu 2024/25_L: Aktywność studenta liczba godzin/nakład pracy studenta
Udział w zajęciach 30
Przygotowanie prezentacji 20
Gromadzenie literatury
i przygotowanie konspektu 30
Przygotowanie pracy
semestralnej 40
Suma godzin 120 [120/30(25) = 4]
Liczba ECTS 4 | W cyklu 2024/25_Z: Aktywność studenta liczba godzin/nakład pracy studenta
Udział w zajęciach 30
Przygotowanie prezentacji 20
Gromadzenie literatury
i przygotowanie konspektu 30
Przygotowanie pracy
semestralnej 40
Suma godzin 120 [120/30(25) = 4]
Liczba ECTS 4
|
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. Wiedza.
EK1 - student rozumie i wyjaśnia znaczenie czynników odpowiedzialnych za współczesne rozmieszczenie i różnorodność fauny i flory, zarówno historyczne, jak i współczesne; interpretuje znaczenie różnych czynników zmieniających zasięgi gatunkowe;
EK2 – student charakteryzuje poziomy organizacji życia, bioróżnorodności w różnych rejonach świata
EK3 - student identyfikuje, klasyfikuje i analizuje zakłócenia spowodowane przez człowieka wpływające na rozmieszczenie fauny i flory i jej różnorodność.
2. Umiejętności:
EK4 – student użytkuje komputer i stosowne oprogramowanie w zakresie koniecznym do wyszukiwania informacji, komunikowania się, sporządzania prezentacji
EK5 - student korzysta z informacji źródłowych w języku polskim i angielskim (np. mapy, fotografie, wywiad, Internet, czasopisma fachowe) prowadzi analizy, syntezy, podsumowania, krytyczne oceny i poprawne wnioskowania na podstawie źródeł
EK6 – student stawia hipotezy dotyczące przyczyn zaistniałych zagrożeń
EK7 – student potrafi przygotować ustną prezentację szczegółowych zagadnień z zakresu biogeografii oraz uczestniczyć w ukierunkowanej dyskusji z wykorzystaniem języka naukowego, potrafi napisać pracę licencjacką
3. Kompetencje:
EK8 - Zna zakres posiadanej przez siebie interdyscyplinarnej wiedzy i posiadanych umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się
EK9 - Wykazuje ostrożność i krytycyzm w przyjmowaniu informacji z literatury naukowej, Internetu, a szczególnie dostępnej w masowych mediach, mających odniesienie do biogeografii
EK10 - Rozumie potrzebę ustawicznego pogłębiania swoich umiejętności językowych oraz potrafi samodzielnie wykorzystywać w tym celu dostępne mu źródła. Potrafi czytać ze zrozumieniem teksty ogólne i specjalistyczne
Kryteria oceniania
1. Wiedza (EK 1-3):
- na ocenę 2 (ndst.) Student nie rozumie i nie potrafi wyjaśnić znaczenia czynników odpowiedzialnych za współczesne rozmieszczenie i różnorodność fauny i flory, zarówno historycznych, jak i współczesnych; nie potrafi zinterpretować znaczenia różnych czynników zmieniających zasięgi gatunkowe; student ma problem ze scharakteryzowaniem poziomów organizacji życia, bioróżnorodności w różnych rejonach świata; student nie potrafi poprawnie zidentyfikować, sklasyfikować i przeanalizować zakłóceń spowodowanych przez człowieka wpływających na rozmieszczenie fauny i flory i jej różnorodność.
- na ocenę 3 (dst.) Student poprawnie rozumie i potrafi wyjaśnić znaczenie niektórych czynników odpowiedzialnych za współczesne rozmieszczenie i różnorodność fauny i flory, zarówno historyczne, jak i współczesne; poprawnie interpretuje znaczenie niektórych czynników zmieniających zasięgi gatunkowe; student stara się scharakteryzować poziomy organizacji życia, bioróżnorodności w różnych rejonach świata, nie zawsze poprawnie; student poprawnie identyfikuje i klasyfikuje niektóre zakłócenia spowodowane przez człowieka wpływające na rozmieszczenie fauny i flory i jej różnorodność, ale ma problemy z poprawną analizą ich przyczyn i nie wie jak można im zapobiegać.
- na ocenę 4 (db.) Student rozumie i potrafi wyjaśnić znaczenie większości czynników odpowiedzialnych za współczesne rozmieszczenie i różnorodność fauny i flory, zarówno historycznych, jak i współczesnych; dobrze interpretuje znaczenie różnych czynników zmieniających zasięgi gatunkowe; student właściwie charakteryzuje poziomy organizacji życia, bioróżnorodności w różnych rejonach świata; student identyfikuje, klasyfikuje i prawidłowo analizuje zakłócenia spowodowane przez człowieka wpływające na rozmieszczenie fauny i flory i jej różnorodność i zna niektóre sposoby zapobiegania tym zakłóceniom.
- na ocenę 5 (bdb.) Student doskonale rozumie i wyczerpująco wyjaśnia znaczenie czynników odpowiedzialnych za współczesne rozmieszczenie i różnorodność fauny i flory, zarówno historycznych, jak i współczesnych; wyczerpująco interpretuje znaczenie różnych czynników zmieniających zasięgi gatunkowe; student bardzo dobrze charakteryzuje poziomy organizacji życia, bioróżnorodności w różnych rejonach świata; student trafnie identyfikuje, klasyfikuje i wyczerpująco analizuje zakłócenia spowodowane przez człowieka wpływające na rozmieszczenie fauny i flory i jej różnorodność i wie jak im zapobiegać.
2. Umiejętności (EK4-7):
- na ocenę 2 (ndst.): Student nie potrafi użytkować komputera i stosownego oprogramowania w zakresie koniecznym do wyszukiwania ważnych informacji i sporządzania prezentacji, potrafi komunikować się za pomocą komputera; student korzysta z informacji źródłowych wyłącznie w języku polskim (np. mapy, fotografie, wywiad, Internet, czasopisma fachowe), nie potrafi prowadzić analizy, syntezy, podsumowania, krytycznej oceny i poprawnego wnioskowania na podstawie źródeł; student nie potrafi postawić poprawnej hipotezy dotyczącej przyczyn zaistniałych zagrożeń; student nie potrafi przygotować w sposób poprawny ustnej prezentacji dotyczącej szczegółowych zagadnień z zakresu biogeografii oraz nie uczestniczy w ukierunkowanej dyskusji z wykorzystaniem języka naukowego; nie potrafi napisać pracy dyplomowej.
- na ocenę 3 (dst.): student poprawnie użytkuje komputer i stosowne oprogramowanie w zakresie koniecznym do wyszukiwania informacji, komunikowania się, sporządzania prezentacji; student korzysta z informacji źródłowych wyłącznie w języku polskim (np. mapy, fotografie, wywiad, Internet, czasopisma fachowe) prowadzi analizy, podsumowania, ma problem z poprawnym wnioskowaniem na podstawie źródeł; student próbuje stawiać poprawne hipotezy dotyczące przyczyn zaistniałych zagrożeń, choć nie zawsze mu się to udaje; student potrafi przygotować poprawną ustną prezentację dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu biogeografii, ale nie uczestniczy w ukierunkowanej dyskusji z wykorzystaniem języka naukowego, posługuje się językiem potocznym i nieprecyzyjnym; jest w stanie napisać prace dyplomowa, ale jest ona napisana nieprofesjonalnie, oparta głównie o źródła internetowe (nieliczne)
- na ocenę 4 (db.): Student sprawnie użytkuje komputer i stosowne oprogramowanie w zakresie koniecznym do wyszukiwania informacji, komunikowania się, sporządzania prezentacji, choć nie zawsze właściwie dobiera źródła; student potrafi korzystać z informacji źródłowych w języku polskim i angielskim w zakresie podstawowym (np. mapy, fotografie, wywiad, Internet, czasopisma fachowe) prowadzi analizy, syntezy, podsumowania, krytyczne oceny i poprawne wnioskowania na podstawie źródeł;
student stawia poprawne hipotezy dotyczące przyczyn zaistniałych zagrożeń; student potrafi przygotować samodzielnie ustną prezentację dotycząca szczegółowych zagadnień z zakresu biogeografii oraz uczestniczy w ukierunkowanej dyskusji. Brakuje mu biegłości w wykorzystaniu języka naukowego; student jest w stanie przygotować dobra prace licencjacką, która jest jednak oparta na słabym materiale literaturowym i wymaga wielu poprawek i uzupełnień. Brakuje biegłości w posługiwaniu się językiem naukowym
- na ocenę 5 (bdb.): student sprawnie użytkuje komputer i stosowne oprogramowanie w zakresie koniecznym do wyszukiwania właściwych informacji, komunikowania się, sporządzania prezentacji; student bez problemu korzysta z informacji źródłowych w języku polskim i angielskim (np. mapy, fotografie, wywiad, Internet, czasopisma fachowe) doskonale prowadzi analizy, syntezy, podsumowania, krytyczne oceny i prawidłowe wnioskowania na podstawie znalezionych źródeł; student stawia prawidłowe hipotezy dotyczące przyczyn zaistniałych zagrożeń, potrafi znaleźć rozwiązania; student potrafi przygotować samodzielną ustną prezentację dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu biogeografii oraz uczestniczy w ukierunkowanej dyskusji z wykorzystaniem języka naukowego; jest w stanie napisać bardzo dobrą prace licencjacka, dobrze przygotowana, napisana językiem naukowym i oparta na bogatym materiale źródłowym
3. Kompetencje (EK8-10):
Oceniana jest chęć ciągłego dokształcania się, głębsze zainteresowanie tematyką, ostrożność i krytycyzm w przyjmowaniu informacji z literatury naukowej, Internetu, a szczególnie dostępnej w masowych mediach, mających odniesienie do zagadnień poruszanych na seminarium; pogłębianie umiejętności językowych, a także samodzielność w wyszukiwaniu i wykorzystywaniu dostępnych źródeł.
Literatura
Literatura:
1. Ch.J. Krebs 2011. Ekologia. PWN, Warszawa
2. J. Weiner 1999. Życie i ewolucja biosfery. PWN, Warszawa
3. A.S. Pullin 2007. Biologiczne podstawy ochrony przyrody. PWN, Warszawa
4. T. Umiński 1984. Zwierzęta i kontynenty. WSiP, Warszawa
5. T. Umiński 1986. Zwierzęta i oceany. WSiP, Warszawa
6. T. Umiński 1998. Życie naszej ziemi. WSiP, Warszawa
7. G.C. MacGavin 2007. Zagrożona przyroda. Gatunki, które wkrótce wyginą. Bellona, Warszawa
Literatura uzupełniająca:
1. M.V. Lomolino, B. Riddle, R.J. Whittaker, J.H.Brown 2010. Biogeography, Fourth Ed. Sinauer
2. P.P. Wtorow, N.N. Drozdow 1981. Biogeografia kontynentów. PWN, Warszawa
3. D. Palmer, P.Barrett. 2009. Ewolucja. Historia życia. MAK, Bremen
4. D.J. Futuyma 2008. Ewolucja Wydawnictwo UW, Warszawa
5. E.O. Wilson 1992. Różnorodność życia, PIW
6. P.D. Ward 1997. Tajemnica epoki lodowcowej Prószyński i S-ka
Czasopisma naukowe i popularnonaukowe z zakresu biologii, zoologii, biogeografii oraz ochrony przyrody: Przegląd Zoologiczny, Przyroda Polska, Kosmos, Notatki Ornitologiczne, Acta Ornithologica, Chrońmy Przyrodę Ojczystą, Wiedza i Życie, Świat Nauki, The American Naturalist, Trends of Ecology and Evolution, Journal of Biogeography, Conservation Biology i inne
książki i czasopisma w zależności od wybranego tematu pracy licencjackiej
W cyklu 2024/25_L:
Literatura: Czasopisma naukowe i popularnonaukowe z zakresu biologii, zoologii, biogeografii oraz ochrony przyrody: Przegląd Zoologiczny, Przyroda Polska, Kosmos, Notatki Ornitologiczne, Acta Ornithologica, Chrońmy Przyrodę Ojczystą, Wiedza i Życie, Świat Nauki, The American Naturalist, Trends of Ecology and Evolution, Journal of Biogeography, Conservation Biology i inne |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: