Humanistyczny wymiar ochrony środowiska WF-OB-HWOS
- https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aabc8d899cfa342bb94057ac809e000d8%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=ca55e9a6-4942-456d-bc3e-8a87dd5f0f52&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b (w cyklu 2021/22_Z)
- https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aabc8d899cfa342bb94057ac809e000d8%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=ca55e9a6-4942-456d-bc3e-8a87dd5f0f52&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b (w cyklu 2022/23_Z)
- https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aZkKGR6rRECZICUfIDqBlyQCU-RAf8G1roqJvRvFH10Y1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=c6cba471-15eb-40eb-90de-aad4d2b136d5&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2023/24_Z)
- https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aZkKGR6rRECZICUfIDqBlyQCU-RAf8G1roqJvRvFH10Y1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=c6cba471-15eb-40eb-90de-aad4d2b136d5&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2024/25_Z)
1. Historia rozwoju nauk przyrodniczych – 2 godz.
2. Przedmiot zainteresowań nauk humanistycznych w perspektywie ekologicznej – 2 godz.
3. Filozofia ekologiczna (ekofilozofia) – 2 godz.
4. Człowiek–przyroda w perspektywie dziejów filozofii – 4 godz.
5. Przedmiot etyki środowiskowej – 2 godz.
6. Rola i znaczenie świadomości ekologicznej – 2 godz.
7. Perspektywy edukacji ekologicznej – 2 godz.
8. Sozologia jako nauka humanistyczna – 2 godz.
9. Sposób tworzenia przepisów prawa – 4 godz.
10. Wpływ wyników badań nauk przyrodniczych na nauki humanistyczne – 4 godz.
11. Wykorzystanie wiedzy ekologicznej na rozwój nauk humanistycznych – 4 godz.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
EK_1 – student zna znaczenie nauk humanistycznych w ochronie środowiska
EK_2 – student wymienia argumenty na rzecz humanistycznego wymiaru ochrony środowiska
Umiejętności:
EK_3 – student potrafi uzasadnić argumenty na rzecz humanistycznego wymiaru ochrony środowiska
Kompetencje:
EK_4 – student ma świadomość humanistycznego wymiaru ochrony środowiska
ECTS [1 ECTS = 30 (25) godz.]
udział w konwersatorium 30 godz.
przygotowanie do zajęć 20 godz.
przygotowanie egzaminu 10 godz.
suma godzin: 60
liczba ECTS: 2
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składają się:
1. obecność na zajęciach wg skali:
15-14 = 5
13 = 4,5
12-11 = 4
10 = 3,5
9-7 = 3
6-0 = 2
(w przypadku mniejszej liczby zrealizowanych zajęć skala ulegnie zmianie na końcu semestru)
2. ocena z egzaminu
Ocena końcowa jest średnią oceny z obecności na zajęciach i oceny z egzaminu końcowego.
Literatura
Abdank-Kozubski A., Czartoszewski J.W., 2003, Humanistyczny profil ochrony środowiska, Warszawa.
Czartoszewski J.W., 2010, Nauki humanistyczne i sozologia, Warszawa.
Kolbuszewski J. 1992, Ochrona przyrody a kultura, Wrocław.
Latawiec M., 2016, Kultura ekologiczna jako wyraz bezpieczeństwa, w: Bezpieczeństwo człowieka a sytuacja młodzieży, (red.) Jarmoch E., Trzpil I., Świderski A., Siedlce: WUP-H w Siedlcach, s. 135-147.
Latawiec M., 2017, Idea ochrony przyrody a Raport Brundtland, w: Theoria i praxis zrównoważonego rozwoju. 30 lat od ogłoszenia Raportu Brundtland, R. F. Sadowski, Z. Łepko (red.), Warszawa, 85-98.
Tyburski W., 2013, Dyscypliny humanistyczne i ekologia, Toruń.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: