Człowiek i jego środowisko WF-OB-CZIJS
1) Współczesne środowisko(a) populacji ludzkich. (2g)
2) Reguły ekologiczne. (2g)
3) Środowisko życia naczelnych i ich funkcjonowanie. (2g)
4) Środowisko funkcjonowania najstarszych form hominidalnych - Australopiteków. (2g)
5) Homo erectus i migracja w nowe ekosystemy. (2g)
6) Neandertalczyk w okresie zlodowaceń. (2g)
7) Rewolucja neolityczna - społeczne i kulturowe trendy przemian naszego gatunku. (2g)
8) Kulturowa adaptacja do środowiska. (2g)
9) Stres środowiskowy, jako miara jakości życia. (2g)
10) Zmiany w wysokości ciała, jako miernika zasobności populacji (2g)
11) Hipoplazja szkliwa, jako przejaw zakłóceń rozwojowych. (2g)
12) Próchnica zębów i jej walor interpretacyjny w ocenie jakości środowiska. (2g)
13) Paleopatologie i ich ocena w świetle zmian środowiskowych. (2g)
14) Choroby cywilizacyjne. (2g)
15) Degradacja środowiska, a przyszłość naszego gatunku. (2g)
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2020/21_L: | W cyklu 2024/25_L: | W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2019/20_L: |
Efekty kształcenia
Wiedza: Student rozpoznaje podstawowe terminy w j. angielskim z obszaru antropologii
Umiejętności: Student potrafi opisać zadania badawcze oraz potrafi zaplanować i wykorzystać odpowiednie metody badawcze dla rozwiązania problemu, potrafi krytycznie ocenić informację o środowisku człowieka.
Kompetencje: Student dostrzega słabe i mocne strony swoich umiejętności i postaw.
ECTS 5 (1ECTS=30h]
zadanie 1: aktywne uczestnictwo w zajęciach- 30h
zadnie 2: przygotowanie (przeczytanie) trzech artykułu- 90h
zadanie 3: przygotowanie do egzaminy - 60h
Kryteria oceniania
Test końcowy pisemny, pytania zamknięte, jednorazowego wyboru.
Skala ocen
niedostateczny 0-50%
dostateczny 51% -70%
dobry 71-85%
bardzo dobry 86-100%
Literatura
Fejerskov O., Kidd E (red.), 2006, Próchnica zębów, Urban&Partner, Wrocław
Foley R., 2001, Zanim człowieka stał się człowiekiem, PIW, Warszawa.
Klein R., 1999, The Human Career. Human Biological and Cultural Origins, Chicago.
Lewin R., 2002, Wprowadzenie do ewolucji człowieka, Prószyński i S-ka, Warszawa.
Mascie-Taylor C.G.N., Lasker G.W., 1991, Application of biological anthropology to human affairs, Cambridge.
Malinowski A., 1999, Wstęp do antropologii i ekologii człowieka, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Mayr E., 2002, To jest biologia, Prószyński i S-ka, Warszawa.
Ortner D.J., 2003, Identification of pathological conditions in human skeletal remains, London: Academic Press.
Stringer C., Mackie R., 1999, Afrykański Exodus, pochodzenie człowieka współczesnego, Prószyński i S-ka, Warszawa.
Tomczyk J., Hałaczek B., 2008, U progów ludzkości, UKSW, Warszawa.
W cyklu 2021/22_L:
Fejerskov O., Kidd E (red.), 2006, Próchnica zębów, Urban&Partner, Wrocław |
W cyklu 2022/23_L:
Fejerskov O., Kidd E (red.), 2006, Próchnica zębów, Urban&Partner, Wrocław |
W cyklu 2023/24_L:
Fejerskov O., Kidd E (red.), 2006, Próchnica zębów, Urban&Partner, Wrocław |
W cyklu 2024/25_L:
Fejerskov O., Kidd E (red.), 2006, Próchnica zębów, Urban&Partner, Wrocław |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: