Bird Ecology and Conservation WF-OB-BUKACBIRD-ER
Wykład:
1. Organizacja zajęć. Czym się zajmuje ekologia lęgowa ptaków. Podstawowe pojęcia z ekologii i behawioru ptaków. Zagadnienia ochrony ptaków.
2. Metody pracy terenowej z ptakami – kwestie etyczne i prawne, bezpieczeństwo w terenie
3. Liczenia ptaków – dlaczego liczymy ptaki?
4. Biologia i ekologia ptaków lęgowych – metody badań terenowych
5. Dlaczego i jak łapiemy ptaki, obchodzenie się ze złapanym ptakiem?
6. Dlaczego obrączkujemy ptaki - metalowe obrączki i kolorowe opaski oraz inne metody indywidualnego znakowania
7. Dlaczego pobieramy krew, metody pobierania i przechowywania
8. Dieta i żerowanie – metody badań ekologii żerowiskowej
9. Selekcja siedliskowa i wybór siedlisk lęgowych – metody badań terenowych
10. Badania behawioralne ptaków – co możemy zaobserwować w terenie?
11. Zarządzanie ochroną zagrożonych ptaków
12. Zarządzanie siedliskiem
13. Życie w koloniach mew i rybitw
14. Czynna ochrona mew i rybitw na środkowej Wiśle – studium przypadku
15. Podsumowanie kursu
Laboratorium: W ramach ćwiczeń planowane są dwie wycieczki terenowe w obrębie doliny Wisły (w okolicach Łomny i w Warszawie) w celu porównania różnorodności gatunkowej ptaków w krajobrazie wiejskim i miejskim; lub parki i lasy miejskie.
W cyklu 2021/22_L:
The course introduce methods of study bird ecology and behavior. It focuses mainly on breeding season of birds. Students will be acquainted with several techniques that can be useful in the field and help to manage conservation projects. They will be acquainted with the ethical and legal aspects of working with birds in the field; with the risks associated with field work and the safety principles. At the end we will focus on some examples of the bird conservation management as well as the habitat management. A case study for the Middle Vistula River will be presented. Content Laboratory: |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2020/21_L: | W cyklu 2019/20_L: |
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia
1. Wiedza: EK1 - student rozumie i wyjaśnia zależności między ekologią, zachowaniem zwierząt a możliwościami i sposobami ochrony ptaków; EK2 - Student rozpoznaje podstawowe pojęcia w języku obcym z zakresu ekologii, zachowania i ochrony gatunkowej
2. Umiejętności: EK3 - student wykonuje i opisuje proste zadania EK4 – student posługuje się terminologią specjalistyczną z zakresu ekologii, behawioru i ochrony zwierząt (w języku angielskim) EK5 – student przygotowuje proste raporty na podstawie zebranych danych EK6 – student potrafi przygotowywać prezentacje ustne za pomocą różnych środków komunikacji werbalnej i wizualnej
3. Kompetencje: EK7 - Poprawia swoje umiejętności zawodowe w terenie; dba o rzetelność i wiarygodność swojej pracy EK8 - Student poprzez zajęcia terenowe oraz przygotowanie prezentacji multimedialnej i dyskusji rozpoznaje mocne i słabe strony swoich umiejętności, postaw i działań
Aktywność studenta godziny pracy studenta
Uczestniczenie w wykładzie 15
Uczestniczenie w ćwiczeniach 15
Przegląd literatury do wykładu 30
Przegląd literatury do ćwiczeń 30
Przygotowanie prezentacji 45
Przygotowanie raportu 45
Razem 180 godzin [180/30 = 6]
Liczba ECTS 6
Kryteria oceniania
Wykład:
Studenci zobowiązani są do wykonania prezentacji multimedialnej artykułu na zadany temat (30 min). Oceniana jest (a) forma, treść i sposób prezentacji oraz (b) umiejętność znalezienia odpowiedniego materiału do prezentacji
Nieobecność na zajęciach obniży ocenę końcową. Dalsze szczegółowe kryteria oceny zostaną podane uczestnikom podczas zajęć.
Laboratorium: Studenci zobowiązani są do wykonania krótkiego sprawozdania opisującego obserwacje terenowe ptaków. Ewaluacja będzie oceniać umiejętność opisu metod, wyników obserwacji i wniosków. Nieobecność na zajęciach obniży ocenę końcową. Dalsze szczegółowe kryteria oceny zostaną podane uczestnikom podczas zajęć
Literatura
Wykład
1. W. J. Sutherland, I. Newton, R. Green. 2004. Bird Ecology and Conservation: A Handbook of Techniques. Oxford UP
2. Williams D.R., Pople R.G., Showler D.A., Dicks L.V., Child M.F., Erasmus K.H.J. zu Ermgassen E.K.H.J., Sutherland W.J. 2013. Bird Conservation: Global evidence for the effects of interventions. Exeter, Pelagic Publishing.
3. Perrins C.M., Lebreton J.D., Hirons G.J.M. 1991. Bird Population Studies. Relevance to Conservation and management. Oxford University Press.
Artykuły dotyczące badań ekologii ptaków, zachowania się ptaków i aktywnej ochrony ptaków
Ćwiczenia:
Bruun B.1970. Birds of Europe. McGraw-Hill Book Company lub inne przewodniki do oznaczania gatunków ptaków europejskich
Artykuły dotyczące ekologii ptaków, różnorodności awifauny w terenach miejskich i zurbanizowanych, w parkach i lasach miejskich
W cyklu 2021/22_L:
Lecture: |
W cyklu 2022/23_L:
Wykład |
Uwagi
W cyklu 2021/22_L:
basic knowledge of zoology and ecology of animals, knowledge of English terms in the field of zoology and ecology |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: