Biologiczne podstawy bioetyki WF-OB-BPO
1) Etyka i bioetyka – przedmiot, zagadnienia i podstawowe pojecia.
2) Poglądy starożytnych filozofów przyrody na naturę bytu - poszukiwanie "arche"
3) Arystotelesowska koncepcja substancji i nauka o czterech zasadach istnienia rzeczy.
4) Zoologia Arystotelesa
5) Metafizyka Arystotelesa a sposób, w jaki Stagiryta pojmował przyrodę
6) Trzy rodzaje duszy według Arystotelesa
8) Kartezjanski mechanicyzm - ontyczny status zwierząt i jego implikacje etyczne w świetle poglądów Kartezjusza
9) Utylitaryzm etyczny Petera Singera - konsekwencje praktyczne
10) Etyczne implikacje metafizyki Arystotelesa w kontekście utylitarystycznej koncepcji Petera Singera, ze szczególnym uwzględnieniem praw zwierząt
11) Zasada świętości życia a zasada jakości
życia
12) Problem eutanazji – aspekty moralne i prawne
13) Aspekty moralne terapii transplantacyjnej
14) Etyka prokreacyjna: zapłodnienie in vitro, przerywanie ciąży, zapłodnienie post mortem, modyfikacje genetyczne zarodków
15) Moralne aspekty eugeniki i inżynierii genetycznej: czy człowiek ma prawo wpływać na bieg ewolucji?
16) Bioetyka a ekonomia - wybór celów badawczych w kontekście rozwoju medycyny
17) Testowanie nowych leków - aspekt moralny fazy I i III badań klinicznych na ludziach
18) Technika sztucznego zapłodnienia a prawo spadkowe
19) Problem odpowiedzialności bliźniąt syjamskich względem prawa
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
- posiada wiedzę na temat skutków (negatywnych i pozytywnych) antropopresji na bioróżnorodność
- rozpoznaje podstawowe terminy w języku obcym (j. angielski) w zakresie
ochrony środowiska
- wykonuje i opisuje proste zadania badawcze indywidualnie i zespołowo
- planuje i wykorzystuje odpowiednie metody i techniki do rozwiązywania
zadanego problemu w ochronie środowiska
- potrafi wnikliwie i krytycznie oceniać informacje o środowisku
- zna i przewiduje moralne konsekwencje ingerencji człowieka w środowisko przyrodnicze
- dostrzega filozoficzne konteksty zjawisk przyrodniczych
- identyfikuje możliwe moralne konsekwencje standardowych działań
podejmowanych dla rozwiązania zaistniałych problemów
- rozwija świadomość ekologiczną
udział w wykładzie: 30 godz.
przygotowanie do egzaminu: 30 godz.
suma godzin: 60[60/30(25)=2]
liczba ECTS: 2
Kryteria oceniania
Egzamin końcowy
- ocena ndst (2) - nie potrafi wskazać koncepcji bioetycznych
- ocena dst (3) - nieprecyzyjnie określa, jakie istnieją koncepcje bioetyczne i jakie jest ich powiązanie z ustaleniami poczynionymi na gruncie nauk przyrodniczych i medycznych
- ocena db (4) - potrafi precyzyjnie określić i scharakteryzować koncepcje bioetyczne i odnieść je do opisywanej przez nauki szczegółowe struktury przyrody i natury istot żywych
- ocena bdb (5) - potrafi w sposób precyzyjny i uporządkowany określić i scharakteryzować koncepcje bioetyczne i odnieść je do opisywanej przez nauki szczegółowe struktury przyrody i natury istot żywych; wykazuje się pogłębionym rozumieniem relacji między bioetyką a jej biologicznymi podstawami
Literatura
1. Jean Bernard (1994): Od biologii do etyki. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: