Alternatywne napędy w środkach transportu i ich wpływ na stan środowiska WF-OB-ASN
- wprowadzenie do zagadnień transportu: a) definicje transportu, środków transportu, eksploatacji, materiałów konstrukcyjnych i eksploatacyjnych b) znaczenie transportu dla współczesnej cywilizacji
- rodzaje transportu: transport drogowy, kolejowy, lotniczy i wodny (morski i śródlądowy)
- udział transportu w gospodarce światowej, europejskiej i polskiej: ilościowa charakterystyka poszczególnych rodzajów transportu a) w ujęciu liczby eksploatowanych środków transportu, b) w ujęciu liczby przewożonych osób i towarów
- rodzaje oddziaływań konwencjonalnych środków transportu na środowisko: a) zanieczyszczenie powietrza atmosferycznego składnikami spalin, b) emisja hałasu, c) zanieczyszczenie powietrza atmosferycznego, wody i gleby płynami eksploatacyjnymi
- rodzaje oddziaływań alternatywnychj środków transportu na środowisko: a) zanieczyszczenie powietrza atmosferycznego składnikami spalin, b) emisja hałasu, c) zanieczyszczenie powietrza atmosferycznego, wody i gleby płynami eksploatacyjnymi
- sposoby ograniczania wpływu transportu na chemiczne zanieczyszczenie powietrza atmosferycznego: systemy poprawy składu spalin z silników spalania wewnętrznego, w tym katalityczne konwertory spalin
- hałas i sposoby ograniczania wpływu hałasu od środków transportu na ludzi i elementy środowiska naturalnego: definicja hałasu, rodzaje hałasu, uciążliwość poszczególnych rodzajów hałasu dla ludzi, metody ograniczania wpływu hałasu na ludzi
- wpływ infrastruktury transportowej na ludzi i środowisko naturalne: charakterystyka infrastruktury drogowej miejskiej i pozamiejskiej, infrastruktury kolejowej, infrastruktury lotniczej i infrastruktury transportu wodnego
- płyny eksploatacyjne stosowane w środkach transportu, jako źródło emisji zanieczyszczeń powietrza, wody i gleby: a) paliwa silnikowe, b) oleje smarowe i smary, c) inne płyny eksploatacyjne
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
- zna i rozumie zjawiska fizyczne, chemiczne, biologiczne i geologiczne zachodzące w przyrodzie
-zna i rozumie historię Ziemi oraz procesy biosfery, uwarunkowania geologiczne, geomorfologiczne i klimatyczne funkcjonowania przyrody oraz zjawiska i procesy meteorologiczne, a także zasady interpretacji danych meteorologicznych
-zna i rozumie zagrożenia prawidłowego funkcjonowania poszczególnych komponentów środowiska, a także podstawowe metody, techniki i narzędzia badawcze w zakresie kontroli, analizy i ograniczania zanieczyszczeń środowiska
-zna i rozumie narzędzia matematyczne i statystyczne na poziomie pozwalającym opisywanie zjawisk przyrodniczych
-zna i rozumie podstawowe kategorie pojęciowe w języku obcym w zakresie ochrony środowiska
-zna i rozumie podstawowe regulacje prawne dotyczące ochrony środowiska i ochrony przyrody
Umiejętności
-potrafi korzystać na poziomie podstawowym z literatury przedmiotu w języku obcym
-potrafi stawiać poprawne hipotezy dotyczące przyczyn zaistniałych sytuacji/zagrożeń oparte na logicznych przesłankach
-potrafi, pracując w zespole i wykorzystując doświadczenie innych specjalistów, podejmować działania na rzecz ochrony środowiska
-potrafi wykorzystywać instrumenty prawne i ekonomiczne w ograniczaniu antropopresji
-potrafi przygotować ustną prezentację szczegółowych zagadnień z zakresu ochrony środowiska i edukacji środowiskowej oraz aktywnie uczestniczyć w ukierunkowanej dyskusji z wykorzystaniem języka naukowego
Kompetencje społeczne
-jest gotów do wykazywania ostrożności i krytycyzmu w przyjmowaniu informacji podawanych w masowych mediach, mających odniesienie do ochrony środowiska
Kryteria oceniania
Ocena przygotowanej prezentacji na wybrany i uzgodniony temat oraz aktywność na zajęciach
Literatura
1. Praca zbiorowa pod redakcją J. Borzyszkowskiego - Ocena oddziaływania autostrady A-2 na zdrowie ludzi; Instytut Ochrony Środowiska
2. U. Kaźmierczak, A. Kulczycki - Wpływ emisji energii z terenów zurbanizowanych i szlaków komunikacyjnych na zmiany w rozwoju ekosystemów w ich otoczeniu; artykuł zgłoszony do redakcji SEeB, styczeń 2012
3. Ministerstwo Gospodarki Prognoza Oddziaływania na Środowisko dokumentu „Polityka energetyczna Polski do 2030 r.” (Raport końcowy) Opracowanie: Proeko CDM Sp. z o.o. Warszawa czerwiec 2009 r.
4. Jackowiak B. 2007. Wstęp. [W:] B. Jackowiak (red.). Oddziaływanie infrastruktury transportowej na przestrzeń przyrodniczą. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, s. 5-6. Warszawa-Poznań-Lublin.
5. Jackowiak B., Ratyńska H., Szwed W. & Wojterska M. 2007. Wpływ infrastruktury transportowej na siedliska i roślinność: metodyczne podstawy analizy i próba oceny. [W:]
6. B. Jackowiak (red.). Oddziaływanie infrastruktury transportowej na przestrzeń przyrodniczą. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, s. 53-65. Warszawa-Poznań-Lublin.
ponadto studenci sami poszukują potrzebnych źródeł literaturowych
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: