Antropopresja i bioróżnorodność WF-OB-ANTB
- https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=32000 (w cyklu 2022/23_L)
- https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=40074 (w cyklu 2023/24_L)
- https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=45287 (w cyklu 2024/25_L)
1. Zajęcia organizacyjne – omówienie zasad, wymagań i oczekiwań
2. Pozytywne i negatywne strony przekształcania środowiska przez człowieka. Fragmentacja środowisk a różnorodność biologiczna.
3. Zrzuty ścieków i komunalne składowiska śmieci. Znaczenie dla fauny na przykładzie kolektora i wysypiska w Łubnej koło Piaseczna.
4. Synantropizacja i synurbizacja zwierząt. Przegląd charakterystycznych przedstawicieli fauny terenów miejskich w różnych okresach fenologicznych
5. Wpływ infrastruktury drogowej na zgrupowania zwierząt. Problem fragmentacji siedlisk.
6. Intensyfikacja rolnictwa a fauna. Pozytywny i negatywny wpływ rolnictwa na faunę. Przegląd charakterystycznych przedstawicieli fauny łąk i pól
7. Żywność modyfikowana genetycznie: blaski i cienie
8. Wpływ rybołówstwa na faunę mórz i oceanów
9. Zwierzęta rybożerne a gospodarka rybacka – konflikt i sposoby jego rozwiązywania
10. Gospodarka leśna i pożary – wpływ na florę, faunę i bioróżnorodność
11. Wpływ różnych form turystyki na faunę gór i pogórza
12. Inwazje obcych gatunków roślin i zwierząt - wpływ na rodzimą florę, faunę i bioróżnorodność
13. Wpływ zabudowy na faunę - przykład parku miejskiego i osiedla (zajęcia terenowe)
14. Wisła na odcinku śródmiejskim i poza miejskim. Przystosowanie się zwierząt wodnych do życia w mieście. Wisła jako korytarz wnikania zwierząt do miasta
15. Porównanie fauny miasta i terenów poza miejskich (zajęcia terenowe)
16. Omówienie prezentacji studenckich i podsumowanie zajęć
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1.Wiedza:
EK 1 - student dostrzega wpływ cywilizacji na przyrodę, przewiduje i charakteryzuje skutki ingerencji człowieka w przyrodę ożywioną i nieożywioną; student tłumaczy przyczyny i skutki degradacji fizycznej, chemicznej i biologicznej środowiska, w tym definiuje skutki antropopresji i podsumowuje jej wpływ na bioróżnorodność biologiczną; Student rozpoznaje podstawowe terminy w języku obcym w zakresie ekologii, biocenologii i ochrony przyrody, w tym związanych z terenami zamieszkałymi i/lub przekształcanymi przez człowieka (miasto, wieś, pola, autostrady, zabudowa hydrotechniczna itp. )
2. Umiejętności:
EK 2 – student planuje i opisuje (w raportach) wykonane wcześniej indywidualnie i zespołowo projekty terenowo-literaturowe dotyczące wpływu antropopresji na bioróżnorodność;
EK 3 - student tworzy indywidualne i zespołowe prezentacje multimedialną, potrafi oszacować ich czas, zaplanować formę i zdecydować o podziale ról miedzy osoby (przy prezentacjach i raportach zespołowych) i wyborze treści; student planując referat, raport lub prezentację multimedialną wykorzystuje szerokie spektrum dostępnej wiedzy i form uzyskiwania informacji, w tym studiowanie publikacji naukowych, informacji w Internecie i środkach masowego przekazu oraz uzyskiwanie wiadomości w trakcie bezpośrednich konsultacji ze specjalistami
EK 4 - student analizuje i interpretuje tekst naukowy, student potrafi krytycznie ocenić informacje źródłowe dotyczące wpływu człowieka na przyrodę i środowisko oraz odnaleźć przyczyny zaistniałych zagrożeń i/lub zaistniałych sytuacji, student potrafi porównać, poddać krytyce i ocenić przedstawiane prezentacje; student zna i posługuje się podstawową terminologią w zakresie ochrony przyrody i środowiska w języku polskim i angielskim.
3. Kompetencje:
EK 5 student aktywnie rozwija świadomość ekologiczną, podejmując się indywidualnie i zespołowo realizacji zadań zaplanowanych na zajęciach; student dba o rzetelność i wiarygodność przekazywanych treści, zachowuje krytycyzm w wyrażaniu opinii i ostrożność przy korzystaniu z nie zweryfikowanych źródeł informacji (Internet); student potrafi dyskutować, akceptuje i docenia uwagi i komentarze innych; student jest odpowiedzialny uczestnicząc w zajęciach zgodnie z przyjętymi zasadami obecności i punktualności.
Kryteria oceniania
Wiedza (EK 1):
ocena 2 (ndst): student nie rozpoznaje i nie potrafi zidentyfikować związków przyczynowo-skutkowych między działalnością człowieka a wybranymi elementami przyrody i środowiska, nie dostrzega wpływu cywilizacji na przyrodę, nie potrafi przewidzieć i scharakteryzować skutków ingerencji człowieka w przyrodę ożywioną i nieożywioną, nie tłumaczy przyczyn i
skutków degradacji fizycznej i biologicznej środowiska, jego wiedza nie pozwala zdefiniować i podsumować skutków antropopresji na bioróżnorodność biologiczną; Student nie rozpoznaje podstawowych terminów w języku obcym w zakresie ekologii, biocenologii i ochrony przyrody.
ocena 3 (dst): student słabo rozpoznaje i identyfikuje związki przyczynowo-skutkowe między działalnością człowieka a wybranymi elementami przyrody i środowiska, jedynie powierzchownie dostrzega wpływ cywilizacji na przyrodę, ma trudności z przewidywaniem i charakteryzowaniem skutków ingerencji człowieka w przyrodę ożywioną i nieożywioną, mało przekonywująco tłumaczy przyczyny i skutki degradacji fizycznej i biologicznej środowiska, nie potrafi w syntetyczny sposób podsumować wpływu antropopresji na bioróżnorodność biologiczną; Student ma trudności z rozpoznawaniem i używaniem w języku obcym podstawowych terminów w zakresie ekologii, biocenologii i ochrony przyrody.
ocena 4 (db): student zazwyczaj rozpoznaje i identyfikuje związki przyczynowo-skutkowe między działalnością człowieka a wybranymi elementami przyrody i środowiska, dostrzega wpływ cywilizacji na przyrodę, przewiduje i charakteryzuje większość skutków ingerencji człowieka w przyrodę ożywioną i nieożywioną, dobrze tłumaczy przyczyny i skutki degradacji fizycznej i biologicznej środowiska, potrafi podsumować wpływ antropopresji na bioróżnorodność biologiczną; Student zazwyczaj nie ma trudności z rozpoznawaniem i używaniem w języku obcym podstawowych terminów w zakresie ekologii, biocenologii i ochrony przyrody.
ocena 5 (bdb): student znakomicie rozpoznaje i identyfikuje związki przyczynowo-skutkowe między działalnością człowieka a wybranymi elementami przyrody i środowiska, dostrzega wpływ cywilizacji na przyrodę, w błyskotliwy sposób przewiduje i charakteryzuje skutki ingerencji człowieka w przyrodę ożywioną i nieożywioną, bardzo dobrze tłumaczy przyczyny i skutki
degradacji fizycznej i biologicznej środowiska oraz wnikliwie i wyczerpująco definiuje w syntetyczny sposób wpływ antropopresji na bioróżnorodność biologiczną. Student nie ma żadnych trudności z rozpoznawaniem i używaniem w języku obcym podstawowych terminów w zakresie ekologii, biocenologii i ochrony przyrody.
Umiejętności (EK 2-4):
ocena 2 (ndst): student nie potrafi pracować w zespole, nie potrafi też odnaleźć i/lub analizować i interpretować informacji dostępnych w bibliotekach, Internecie i u specjalistów na zadany temat; ,w tym krytycznie ocenić dostępnej wiedzy dotyczącej wpływu człowieka na przyrodę i środowisko oraz odnaleźć przyczyny zaistniałych zagrożeń i/lub zaistniałych sytuacji; student tworzy prezentację multimedialną, daleką od reguł i wymagań tej formy przekazu, nie zna specjalistycznej terminologii w zakresie ochrony przyrody i środowiska , nie potrafi porównać, poddać krytyce i ocenić przedstawianych przez innych prezentacji; student ma bardzo duże trudności z zaproponowaniem zmian mogących poprawić jakość prezentowanego przekazu, nie potrafi sporządzić prostego raportu na podstawie zebranych materiałów w terenie.
ocena 3 (dst): student ma trudności z pracą w zespole, zdarza mu się bezkrytycznie analizować i interpretować informacje dostępne w bibliotekach i Internecie na zadany temat, w tym dotyczące wpływu człowieka na przyrodę i środowisko; student ma trudności ze zdefiniowaniem potencjalnych przyczyn zaistniałych zagrożeń i/lub zaistniałych sytuacji; utworzona prezentacja multimedialna jedynie w niewielkim stopniu spełnia reguły i wymogi przypisane tej formie przekazu; student ma trudności z posługiwaniem się specjalistyczną terminologią w zakresie ochrony przyrody i środowiska, porównując i oceniając inne prezentacje jest mało kreatywny, sporządza proste raporty na podstawie zebranych materiałów w terenie, ale są one jednak dalekie od ideału.
ocena 4 (db): student potrafi pracować w zespole, zazwyczaj poprawnie analizuje i interpretuje informacje dostępne w bibliotekach i Internecie na zadany temat, tworzy prezentację multimedialną, potrafiąc oszacować jej czas, zaplanować formę i zdecydować o podziale ról i wyborze treści; zazwyczaj zna terminologią w zakresie ochrony przyrody i środowiska, porównując i oceniając inne prezentacje stara się być kreatywny; potrafi sporządzić prosty, poprawny raport na podstawie zebranych materiałów w terenie.
ocena 5 (bdb): student znakomicie organizuje i wykonuje pracę w zespole, potrafi wnikliwie analizować i interpretować informacje dostępne w bibliotekach i Internecie na zadany temat, stworzona przez niego prezentacja multimedialna spełnia wszystkie reguły i wymagania stawiane tej formie przekazu, w zakresie reżimu czasowego, treści i formy. Posługuje się swobodnie terminologią w zakresie ochrony przyrody i środowiska, potrafi w otwarty i kreatywny sposób porównać, poddać krytyce i ocenić przedstawiane prezentacje; proponowane przez niego zmiany mogące poprawić jakość prezentowanego przekazu są zawsze wnikliwe i celowe, sporządzane przez niego raporty są kompletne, wiarygodne, rzetelne w treści i sumiennie przygotowane.
Kompetencje (EK 5):
ocena 2 (ndst): student nie wykonuje zadań zaplanowanych na zajęciach, nie potrafi też pracować w zespole; student nie dba o rzetelność i wiarygodność przekazywanych treści, nie zachowuje krytycyzmu w wyrażaniu opinii i ostrożności przy korzystaniu z nie zweryfikowanych źródeł informacji (Internet); student nie potrafi docenić uwag i komentarzy kolegów; nie
podejmuje dyskusji na temat prezentacji i przedstawianego problemu, jest niepunktualny, często opuszcza zajęcia.
ocena 3 (dst): student jest mało zaangażowany przy wykonywaniu zadań zaplanowanych na zajęciach i/lub ma trudności z pracą w zespole; student często nie dba o rzetelność i wiarygodność przekazywanych treści, jest mało krytyczny w wyrażaniu opinii i często bezkrytyczny przy korzystaniu z nie zweryfikowanych źródeł informacji (Internet), student nie potrafi w pełni docenić wartości uwag i komentarzy kolegów; dyskutuje rzadko i mało kreatywnie, czasami jest niepunktualny, opuszcza zajęcia
ocena 4 (db): student podejmuje się wykonania zadań zaplanowanych na zajęciach; rzetelnie pracuje w zespole, dba o wiarygodność przekazywanych treści, stara się być krytyczny w wyrażaniu opinii i przy korzystaniu z nie zweryfikowanych źródeł informacji (Internet), potrafi docenić uwagi i komentarze kolegów; jest otwarty i kreatywny w wyrażaniu własnych
opinii, jest punktualny i sumiennie uczęszcza na zajęcia.
ocena 5 (bdb): student bardzo chętnie podejmuje się wykonania zadań zaplanowanych na zajęciach; nie ma najmniejszych problemów w pracy zespołowej, często kreując kierunek działań grupy; student dba o rzetelność i wiarygodność przekazywanych treści, zachowuje wnikliwość i krytycyzm w wyrażaniu opinii, jest ostrożny przy korzystaniu z nie zweryfikowanych źródeł informacji (Internet), potrafi w pełni docenić uwagi i komentarze kolegów; jest bardzo aktywny, w otwarty i kreatywny sposób podejmuje polemikę w razie różnicy zdań. Jest sumienny i odpowiedzialny.
Literatura
Anderwald D. (red.) Ochrona drapieżnych zwierząt a rozwój cywilizacyjny społeczeństw ludzkich. Rogów 2009
Badora K. Autostrada – środowisko przyrodnicze. Studium konfliktów przestrzennych. Opole 2004
Berger L. 2000 Płazy i gady Polski
Buszko-Briggs M., Okołów G. 2002. Płazy i gady Polski
Dobrowolski K.A., Lewandowski K. (red.) Ochrona środowisk wodnych i błotnych w Polsce IE PAN, Dziekanów Leśny 1988
Dombrowski A., Głowacki Z., Jakubowski W. i in. (red.)Korytarz ekologiczny doliny Bugu. Stan – Zagrożenia- Ochrona. IUCN, Warszawa 2002
Gacka-Grzesikiewiecz E. (red.) Korytarz ekologiczny doliny Wisły. Stan – Funkcjonowanie – Zagrożenia. IUCN, Warszawa 1995
Głowaciński Z. (red.) Polska czerwona księga zwierząt PWRiL Warszawa 2001
Godlewska A. Ochrona ptaków w budynkach. Bocian, warszawa 2008
Indykiewicz P., Jerzak J., Barczak T. Faun miast. Ochronić różnorodność biotyczną w miastach. Bydgoszcz 2008
Jankowski W., Świerkosz K. (red.) Korytarz ekologiczny doliny Odry. Stan – Funkcjonowanie – Zagrożenia. IUCN, Warszawa 1995
Lesińki G. Wpływ antropogenicznych przekształceń krajobrazu na strukturę i funkcjonowanie zespołów nietoperzy Polsce. SGGW, Warszawa 2006
Kot H. i Dombrowski A.(red.) Strategia ochrony Fauny na Nizinie Mazowieckiej. MTOF, Siedlce 201
Krogulec J. (red.) Ptaki łąk i mokradeł Polski. Stan populacji, zagrożenia i perspektywy ochrony. IUCN, Warszawa 1998
Nowicki M., Sitnicki S. Ochrona środowiska w praktyce. EkoFundusz, Warszawa 2007
Okołów G. 2007. Kampinoski Park Narodowy Poradniki ochrony siedlisk i gatunków Natura 2000 – podręcznik metodyczny (tomy 1-6) http://natura2000.mos.gov.pl/natura2000/pl/poradnik.php
Stawicka i in. 2006. Wybrane zagadnienia ekologiczne.
Strawiński S. 1971. O ptakach, ludziach i miastach
Uwagi
W cyklu 2021/22_L:
podstawowa znajomość krajowej fauny i zagrożeń środowisk wodnych i błotnych |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: