Antropologia kryzysu ekologicznego WF-OB-ANKS
- https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3abf2ced7718b74488834ebe74339b85d9%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=227c32aa-47e8-4576-8490-862fa452b4ed&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2021/22_L)
- https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a_L-EEFSThXoNNsL8j4uvoenmKoYftUtZ0xlbTeG4OdE1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=3c7ff41b-c83b-4463-87a7-4915b50985a9&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2022/23_L)
Treści merytoryczne:
1. Identyfikacja kryzysu ekologicznego (10 godz.)
a) Identyfikacja semantyczna kryzysu ekologicznego
b) Identyfikacja strukturalna kryzysu ekologicznego
c) Identyfikacja dynamiczna kryzysu ekologicznego
2. Problematyka przedmiotowej obecności człowieka w zagrożonym środowisku ( 6 godz.)
a) Biologiczny wymiar doświadczenia kryzysu ekologicznego
b) Estetyczny wymiar doświadczenia kryzysu ekologicznego
c) Etyczny wymiar doświadczenia kryzysu ekologicznego
3. Problematyka podmiotowej obecności człowieka w zagrożonym środowisku (6 godz.)
a) Aspekt biologiczny
b) Aspekt racjonalny
4. Antropologia przezwyciężania kryzysu ekologicznego (8 godz.)
a) Postulat etosu przetrwania ludzkości
b) Postulat symbiozy przyrody z kulturą
- H. Jonasa postulat fizjocentrycznej zasady przetrwania
- L. Schäfera postulat antropocentrycznej zasady przetrwania
- K. Lorenza postulat etologicznej zasady przetrwania
- antropologiczny postulat kapitalizmu ekologicznego
W cyklu 2021/22_L:
Treści merytoryczne: |
W cyklu 2022/23_L:
Treści merytoryczne: 2. Problematyka przedmiotowej obecności człowieka w zagrożonym środowisku ( 6 godz.) 3. Problematyka podmiotowej obecności człowieka w zagrożonym środowisku (6 godz.) 4. Antropologia przezwyciężania kryzysu ekologicznego (8 godz.) |
W cyklu 2023/24_L:
Treści merytoryczne: 2. Problematyka przedmiotowej obecności człowieka w zagrożonym środowisku ( 6 godz.) 3. Problematyka podmiotowej obecności człowieka w zagrożonym środowisku (6 godz.) 4. Antropologia przezwyciężania kryzysu ekologicznego (8 godz.) |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2019/20_L: | W cyklu 2020/21_L: |
Efekty kształcenia
Wiedza: student potrafi opisywać przyrodę jako zbiór wartości poznawczych, ekonomicznych, estetycznych i edukacyjnych.
Umiejętności: użytkuje komputer w zakresie koniecznym do wyszukiwania informacji, komunikowania się, organizowania i wstępnej analizy danych, sporządzania raportów i prezentacji wyników.
Kompetencje: zna zakres posiadanej przez siebie interdyscyplinarnej wiedzy i posiadanych umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego, wykazuje ostrożność i krytycyzm w przyjmowaniu informacji z literatury naukowej, internetu, a szczególnie dostępnej w masowych mediach, mających odniesienie do ochrony środowiska. Jest świadomy samoograniczenia się w gospodarce zasobami.
Kryteria oceniania
Metody oceny: Kolokwium pisemne. Obowiązuje materiał przedstawiony na wykładzie oraz lektura.
ECTS:
udział w konwersatorium - 30
przygotowanie do konwersatorium - 10
konsultacje - 5
przygotowanie do kolokwium - 15
SUMA GODZIN 60 [60 : 30 = 2]
LICZBA ECTS – 2
Literatura
1. Bołoz, Wojciech, Stanisław Jaromi, Zbigniew Karaczun, Zbigniew Łepko, Andrzej Papuziński, i Ryszard F. Sadowski. 2016. „Ekofilozoficzne przesłanie Encykliki Laudato si’”. Studia Ecologiae Et Bioethicae 14 (4), 109-28. https://doi.org/10.21697/seb.2016.14.4.06.
2. Łepko, Zbigniew, Ryszard F. Sadowski. 2017. „Od środowiska do współśrodowiska: człowiek w poszukiwaniu swojego oίκος.” Studia Ecologiae Et Bioethicae 15(2): 5-11. https://doi.org/10.21697/seb.2017.15.2.01.
3. Łepko, Zbigniew, Ryszard F. Sadowski. 2020. „Paradoksalne konsekwencje nowożytnego projektu panowania człowieka nad przyrodą.” W Paradoksy ekologiczne. Odpady miarą sukcesu i porażki cywilizowanej ludzkości, red. R.F. Sadowski i A. Kosieradzka-Federczyk. Warszawa: Krajowa Szkoła Administracji Publicznej.
4. Łepko, Zbigniew. "Ku ekofilozofii." Studia philosophiae christianae 30.1 (1994): 21-34.
5. Łepko, Zbigniew. 2003. Antropologia kryzysu ekologicznego w świetle współczesnej literatury niemieckiej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe UKSW.
6. Łepko, Zbigniew. 2005. „W sprawie ekologicznej estetyki przyrody.” Studia Ecologiae et Bioethicae 3(1): 127-144. https://doi.org/10.21697/seb.2005.3.1.08.
7. Łepko, Zbigniew. 2010. „Ekologiczny postulat nauki dla zrównoważonego rozwoju.” Seminare 27: 77-86.
8. Łepko, Zbigniew. 2011. „W sprawie polityki dla zrównoważonego rozwoju.” Seminare 29: 75-88. https://doi.org/10.21852/sem.2011.29.06.
9. Sadowski, Ryszard F. 2022. „Ekologia integralna.” W: Filozofia społeczna, red. Stanisław Janeczek, Anna Starościc, cz. II, s. 367-394. Lublin: Wydawnictwo KUL.
10. Sadowski, Ryszard. 2016. "The Concept of Nobilis Barbarus in the Light of Contemporary Ecological Challenges." Problemy Ekorozwoju–Problems of Sustainable Development 11(1): 23-30.
W cyklu 2021/22_L:
Łepko Z., Antropologia kryzysu ekologicznego w świetle współczesnej literatury niemieckiej, Wydawnictwo Naukowe UKSW, Warszawa 2003. |
Uwagi
W cyklu 2021/22_L:
Wykład odwołuje się do wiedzy studentów z zakresu ekologii i antropologii kulturowej. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: