Analiza wyników stacji meteorologicznej - konsultacje dla studentów WF-OB-ANAM
- https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=17650
- https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=23111 (w cyklu 2021/22_Z)
- https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=31330 (w cyklu 2022/23_Z)
- https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=31330 (w cyklu 2023/24_Z)
- https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=31330 (w cyklu 2024/25_Z)
Konsultacje z analizy wyników stacji meteorologicznej prowadzone są dla studentów na specjalności ochrona środowiska. Stanowią one uzupełnienie grupy przedmiotów Nauk o Ziemi (Meteorologia z Klimatologią) (wg. OECD) z uwzględnieniem ich mechanizmów i wzajemnych powiązań przyczynowo-skutkowych.
Wiedza uzyskana podczas konsultacji powinna, pomóc absolwentom w podejmowaniu decyzji w zakresie prawidłowego procesu zarządzania środowiskiem przyrodniczym z uwzględnieniem zasad zrównoważonego rozwoju. Studenci powinni umieć rozróżnić procesy klimatyczne powstałe w oparciu o warunki naturalne oraz wynikające z antropogenizacji środowiska przyrodniczego. Ma to istotny wpływ na jakość i kierunki podejmowanych decyzji środowiskowych. Studenci powinni umieć rozróżniać naturalną i antropogeniczną zmienność procesów klimatycznych poprzez analizę poszczególnych parametrów klimatycznych.
W ramach konsultacji studenci mają możliwość śledzenia oraz dokonywania analiz danych pochodzących z własnej stacji meteorologicznej działającej w systemie on-line. Analizy danych meteorologicznych prowadzone mogą być w oparciu o rozwiązania bazo-danowe będące na wyposażeniu laboratorium. Analizy danych mogą być prowadzone w oparciu o aktualne stany warunków atmosferycznych, lub ich skrajne zmienności występujące w tygodniu, miesiącu, czy roku. W ramach analizowanych danych pobierane są następujące przykładowe dane na serwer laboratorium: Temperatura powietrza, Temperatura przygruntowa, Temperatura gruntu, Wilgotność powietrza, Wilgotność gleby, Zwilżenie liścia, Punkt rosy, Poryw wiatru, Kierunek wiatru, Kierunek wiatru w stopniach, Ciśnienie, Aktualny opad deszczu, opad deszczu w danym dniu, Opad miesięczny, Temperatura odczuwalna, Promieniowanie słoneczne.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: Student powinien posiadać pogłębioną wiedzę w zakresie monitoringu i gromadzenia danych meteorologicznych.
Umiejętności: Student powinien rozpoznawać zjawiska atmosferyczne umieć określać warunki i sposoby ich powstawania. Powinien umieć przeprowadzać analizę kształtowania się klimatu w zależności od wybranych czynników środowiska.
Student powinien znać zasady gromadzenia oraz udostępniania złożonych danych meteorologicznych w celu podejmowania decyzji w obszarze zarządzania informacją oraz sytuacjami kryzysowymi.
Kompetencje: Student powinien potrafić pracować w zespole, korzystać ze źródeł naukowych w tym Internetu oraz prawidłowo rozwiązywać naukowe zadania problemowe w oparciu o wiedzę i swoją kreatywność.
Zajęcia w roku akademickim 2020/21 będą prowadzone w trybie on-line.
Zaliczenia ćwiczeń odbywać się będą w trybie on-line.
Egzamin oraz inne zaliczenia w postaci testów odbywać się będą on-line na platformie Moodle.
Kryteria oceniania
Zajęcia z analizy wyników stacji meteorologicznej odbywają się w systemie konsultacji. Studenci online mogą konsultować projekty realizowane na ćwiczeniach z grupy przedmiotów Nauk o Ziemi (Meteorologia z Klimatologią). Oceniana jest aktywność zarówno podczas konsultacji, jak i w dedykowanym przedmiotowi systemie e-learning Moodle. Oceniany jest poziom wykorzystania wiedzy teoretycznej do rozwiązywania zadań praktycznych podczas wykonywania projektów ćwiczeń przedmiotowych. W ciągu semestru, każdy ze studentów, powinien wziąć udział w ustnym teście sprawdzającym jego wiedzę z metod analizy danych meteorologicznych (realizowany w systemie Moodle). Na ostateczną ocenę końcową ma wpływ ilość punktów zgromadzonych przez studenta w ciągu semestru akademickiego oraz jego aktywność merytoryczna.
Literatura
Bac S., M. Rojek, Meteorologia i klimatologia w inżynierii środowiska, Wydawnictwo Akademii Rolniczej, Wrocław
Bac S., C. Koźmiński, M. Rojek, Agrometeorologia, PWN.
Crowe: Problemy klimatologii ogólnej
Chromow S. P, Meteorologia i klimatologia, PWN Warszawa
Crowe: Problemy klimatologii ogólnej
Dubicka M., Pyka J. L.: Meteorologia i klimatologia. Materiały do wykładów i ćwiczeń.
Dunlop S., Pogoda – Przewodnik ilustrowany: Chmury, zjawiska optyczne, opady
Garnier B. J., Podstawy klimatologii. IMGW, 1996, Warszawa
Gaudie A., Klimat. Prognozy XXI wieku, Prószyński i S-ka, Warszawa
Kłysik K., K. Kożuchowski, M. Tarajkowska: Przewodnik do ćwiczeń terenowych z meteorologii i klimatologii, 1990, Wyd. UŁ.
Kosiba A.: Wstęp do klimatologii Polski
Kossowska U., Cezak, D. Martyn, K. Olszewski, M. Kopacz-Lembowicz:
Meteorologia i klimatologia. Pomiary, obserwacje, opracowania, 2000, Wyd. Nauk. PWN
Kożuchowski K., Atmosfera, klimat, ekoklimat, PWN, Warszawa
Kożuchowski K., R. Przybylak, Efekt cieplarniany, Wiedza Powszechna, Warszawa
Kożuchowski K., Klimat Polski. Nowe spojrzenie PWN, 2011
Kożuchowski K. i inni, Meteorologia i klimatologia, 2005, PWN, Warszawa
Lockwood J.G., Procesy klimatotwórcze, 1984.
Martyn D., Klimaty kuli ziemskiej, PWN
Matuszko D., Chmury. Klasyfikacja, rozpoznawanie, pogoda, Wyd. UJ, Kraków
Martyn D., 1995, Klimaty kuli ziemskiej. PWN Warszawa.
Międzynarodowy atlas chmur. 1959, PIHM Warszawa.
Okołowicz W., 1969, Klimatologia ogólna. PWN Warszawa.
Próchnicki J.: Metody opracowań klimatologicznych
Radomski Cz.: Agrometeorologia
Retallack B.J., 1991: Podstawy meteorologii.
Roth G.D., 2000: Pogoda i klimat.
Słownik meteorologiczny, Red. Niedźwiedź T., 2003, IMGW Warszawa.
Sorbjan Z.,, Meteorologia dla każdego, PWN 2001
Weiner J., Życie i ewolucja biosfery, PWN, Warszawa
Woś A., 1995, ABC meteorologii, UAM. Poznań.
Woś A., 2002, Meteorologia dla geografów. PWN Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: