Pseudonauka i jak ją rozpoznać WF-FI-PSYCH-WAG23
Wykład stanowi wprowadzenie do problemu demarkacji, czyli sposobu odróżniania nauki od pseudoanuki. Studenci w takcie wykładu dowiedzą się, czym jest nauka i wiedza naukowa i czym wyróżniają się one na tle innej działalności kutlurowej człowieka. Poznają również historię kształtowania się nowoczesnego rozumienia nauki i jak wpłynęło ono na marginalizację innych źródeł wiedzy - jak poznania mistycznego i filozoficznego. Student dzięki wykładowi będzie w stanie zrozumieć, czym charakteryzują się teorie pseudoanukowe, jakich standardów nie spełniają i dlaczego cieszą się popularnością. Student będzie mógł rozważyć pytanie, czy nauka sama w sobie jest racjonalna, czy też jej racjonalność jest jedynie chwilowa? Wykład będzie więc stanowił okazję do poprawienia zdolności myślenia krytycznego studenta.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]:
udział w wykładzie: 0-30 godz.
przygotowanie do zaliczenia: 30-60 godz.
Suma godzin (średnio): 60 [60/30(25)=2]
Liczba ECTS: 2
Wiedza:
1. student zna i rozumie podstawowe pojęcia filozofii nauki dotyczące problemu demarkacji;
2. student zna idee i argumenty używane w dyskusjach na temat problemu demarkacji;
3. student rozumie i rozpoznaje problemy związane z wykorzystywaniem danych koncpecji demarkacji przy ocenie wartości naukowej analizowanej teorii oraz zdahe sobie sprawę z tego, że standardy naukowości zmieniały się w czasie.
Umiejętności:
1. student czyta i interpretuje teksty filozoficzne dotyczące filozofii nauki;
2. student dostrzega i rozpoznaje problemy w przekazach medialnych i kulturowych błędnie korzystających z metodologii naukowych i jest w stanie rozpoznać tekst naukowy od teksu go imitującego.
Kompetencje:
1. student zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy w zakresie filozofii nauki;
2. student rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju w zakresie problematyki filozoficznej prezentowanej na zajęciach
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składają się:
1. Ocena z aktywności na zająciach według skali
Aktywność na 15-14 zajęciach: 5
Na 13: 4,5
Na 12-11: 4
Na 10: 3,5
Na 9-7 : 3
Poniżej 6: 2
2. Ocena z prezentacji ustnej
Inne szczegółowe informacje zostaną podane w trakcie zajęć.
Ocena końcowa jest średnią ważoną oceny z aktywności (1/3) i oceny z prezentacji (2/3)
Dokadniejsze informacje zostaną przedstawione w trakcie zajęć
Literatura
Literatra podstawowa:
Sady W., Spór o racjonalność naukową, Wydawnictwo UMK, 2013
Literatura uzupełniająca:
Amsterdamski S., Między historia a matodą. Spory o racjonalność nauki, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1983.
Regal B. Pseudoscience. A critical encyclopedia, Greenwood, Santa Barabara 2009
Philosophy of pseudoscience. Reconsidering the Demarcation Problem, red. M. Pigliucci, M. Boundry, The University of Chicago Press, Chicago 2013
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: