W czym filozofia i teologia mogą być pomocne psychologowi? WF-FI-PSYCH-SW23
Zajęcia dotyczą problematyki relacji między psychologią, filozofią i teologią, zarówno w ujęciu teoretycznym , jak i praktycznym oraz znaczenia i możliwości wykorzystania ustaleń filozofii i teologii w pracy psychologa. Problematyka zajęć obejmuje m.in. zagadnienia: znaczenia antropologii przyjmowanej w psychologii, religijności, duchowości, etyki i moralności w psychologii i psychoterapii, natury poradnictwa filozoficznego i poradnictwa duchowego oraz tzw. psychologii chrześcijańskiej. W trakcie zajęć uczestnicy będą mogli zaproponować do omówienia i wyjaśnienia interesujące ich szczegółowe problemy z zakresu tematycznego zajęć.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
- zna i rozumie w sposób dogłębny rolę refleksji filozoficznej w kształtowaniu psychologii jako nauki oraz w stopniu zaawansowanym zależności między kształtowaniem się idei filozoficznych a zmianami w psychologii i w społeczeństwie
- zna i rozumie w sposób rozszerzony miejsce i znaczenie filozofii w relacji do innych nauk, w szczególności psychologii i teologii, a także specyfikę przedmiotową i metodologiczną filozofii, psychologii i teologii oraz rolę teorii naukowych w procesie kształtowania się poszczególnych koncepcji filozoficznych, psychologicznych i teologicznych, dotyczących natury świata i człowieka
- zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji związane ze zdrowiem psychicznym, samorozwojem, wartościami, religią, etyką i moralnością
Kryteria oceniania
Na ocenę 5:
- zna i rozumie w sposób w pełni prawidłowy i dogłębny rolę refleksji filozoficznej w kształtowaniu psychologii jako nauki oraz w stopniu zaawansowanym zależności między kształtowaniem się idei filozoficznych a zmianami w psychologii i w społeczeństwie
- zna i rozumie w sposób w pełni prawidłowy i rozszerzony miejsce i znaczenie filozofii w relacji do innych nauk, w szczególności psychologii i teologii, a także specyfikę przedmiotową i metodologiczną filozofii, psychologii i teologii oraz rolę teorii naukowych w procesie kształtowania się poszczególnych koncepcji filozoficznych, psychologicznych i teologicznych, dotyczących natury świata i człowieka
- zna i rozumie w sposób w pełni prawidłowy fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji związane ze zdrowiem psychicznym, samorozwojem, wartościami, religią, etyką i moralnością
Na ocenę 4,5:
- zna i rozumie w sposób w pełni prawidłowy i dogłębny rolę refleksji filozoficznej w kształtowaniu psychologii jako nauki oraz w stopniu zaawansowanym zależności między kształtowaniem się idei filozoficznych a zmianami w psychologii i w społeczeństwie
- zna i rozumie w sposób częściowo prawidłowy i rozszerzony miejsce i znaczenie filozofii w relacji do innych nauk, w szczególności psychologii i teologii, a także specyfikę przedmiotową i metodologiczną filozofii, psychologii i teologii oraz rolę teorii naukowych w procesie kształtowania się poszczególnych koncepcji filozoficznych, psychologicznych i teologicznych, dotyczących natury świata i człowieka
- zna i rozumie w sposób w pełni prawidłowy fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji związane ze zdrowiem psychicznym, samorozwojem, wartościami, religią, etyką i moralnością
Na ocenę 4:
- zna i rozumie w sposób częściowo prawidłowy i nie całkiem dogłębny rolę refleksji filozoficznej w kształtowaniu psychologii jako nauki oraz w stopniu zaawansowanym zależności między kształtowaniem się idei filozoficznych a zmianami w psychologii i w społeczeństwie
- zna i rozumie w sposób częściowo prawidłowy i rozszerzony miejsce i znaczenie filozofii w relacji do innych nauk, w szczególności psychologii i teologii, a także specyfikę przedmiotową i metodologiczną filozofii, psychologii i teologii oraz rolę teorii naukowych w procesie kształtowania się poszczególnych koncepcji filozoficznych, psychologicznych i teologicznych, dotyczących natury świata i człowieka
- zna i rozumie w sposób częściowo prawidłowy fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji związane ze zdrowiem psychicznym, samorozwojem, wartościami, religią, etyką i moralnością
Na ocenę 3,5:
- zna i rozumie w sposób częściowo prawidłowy i powierzchowny rolę refleksji filozoficznej w kształtowaniu psychologii jako nauki oraz w stopniu zaawansowanym zależności między kształtowaniem się idei filozoficznych a zmianami w psychologii i w społeczeństwie
- zna i rozumie w sposób częściowo prawidłowy i nierozszerzony miejsce i znaczenie filozofii w relacji do innych nauk, w szczególności psychologii i teologii, a także specyfikę przedmiotową i metodologiczną filozofii, psychologii i teologii oraz rolę teorii naukowych w procesie kształtowania się poszczególnych koncepcji filozoficznych, psychologicznych i teologicznych, dotyczących natury świata i człowieka
- zna i rozumie w sposób częściowo prawidłowy fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji związane ze zdrowiem psychicznym, samorozwojem, wartościami, religią, etyką i moralnością
Na ocenę 3:
- zna i rozumie w sposób częściowo prawidłowy i mocno powierzchowny rolę refleksji filozoficznej w kształtowaniu psychologii jako nauki oraz w stopniu zaawansowanym zależności między kształtowaniem się idei filozoficznych a zmianami w psychologii i w społeczeństwie
- zna i rozumie w sposób częściowo prawidłowy i ograniczony miejsce i znaczenie filozofii w relacji do innych nauk, w szczególności psychologii i teologii, a także specyfikę przedmiotową i metodologiczną filozofii, psychologii i teologii oraz rolę teorii naukowych w procesie kształtowania się poszczególnych koncepcji filozoficznych, psychologicznych i teologicznych, dotyczących natury świata i człowieka
- zna i rozumie w sposób niekiedy prawidłowy fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji związane ze zdrowiem psychicznym, samorozwojem, wartościami, religią, etyką i moralnością
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
(1) J. Prusak, Psychologia a teologia dogmatyczna, w: Dogmat i Metoda. Wprowadzenie do badań interdyscyplinarnych w teologii dogmatycznej, WAM, Kraków 2021, s. 297-322. (https://www.researchgate.net/publication/349043256_Psychologia_a_teologia_dogmatyczna)
(2) M. Woźniczak, O filozoifcznych aspektach psychologii, Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Filozofia nr 5, 2008., s. 179-189 (https://bazhum.muzhp.pl/media/files/Prace_Naukowe_Akademii_im_Jana_Dlugosza_w_Czestochowie_Filozofia/Prace_Naukowe_Akademii_im_Jana_Dlugosza_w_Czestochowie_Filozofia-r2008-t-n5/Prace_Naukowe_Akademii_im_Jana_Dlugosza_w_Czestochowie_Filozofia-r2008-t-n5-s179-189/Prace_Naukowe_Akademii_im_Jana_Dlugosza_w_Czestochowie_Filozofia-r2008-t-n5-s179-189.pdf)
(3) P. Zdybek, Krytyczne spojrzenie z perspektywy psychologa na granice poradnictwa filozoficznego w porównaniu do psychoterapii, pomocy psychologicznej i coachingu, Studia Philosophiae Christiane 54(2018)3, s. 61-83 (https://czasopisma.uksw.edu.pl/index.php/spch/article/view/3421)
(4) R. Kugelmann, Psychologia a katolicyzm. Historia relacji, WAM, Kraków 2013 (https://wydawnictwowam.pl/prod.psychologia-i-katolicyzm.2598.htm?)
(5) M. Kapała, Duchowość jako niedoceniany aspekt psyche. Propozycja nowego ujęcia duchowości w psychologii – kategoria wrażliwości duchowej, Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio J, Paedagogia-Psychologia 2017; XXX (1), s. 7-37.(http://bc.umcs.pl/Content/28070/PDF/czas19356_30_1_2017_1.pdf)
(6) R. Jaworski, Propozycja psychologii bazującej na antropologii chrześcijańskiej, Roczniki Psychologiczne 9(2006)1, s. 205-226 (https://cw.kul.lublin.pl/dlibra/publication/21883/edition/20947) + dyskusja (Cieciuch, Francuz, Gołąb, Kawalec, Krzyżewski, Nosal, Stachowski): https://cw.kul.lublin.pl/dlibra/publication/21894/edition/20954#structure
(7) Z. Kulesz, Religijność w perspektywie psychologicznej, Studia Elbląskie 14(2013), s. 185-197 (https://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.ojs-issn-1507-9058-year-2013-volume-14-article-9d5a0ac7-899b-3c40-a5ba-f66588dc6b1e/c/articles-2165931.pdf.pdf)
(8) P. Szuszkiewicz, J. Olszewski, Podejście egzystencjalne w psychologii i psychoterapii – możliwości i ograniczenia, Horyzonty Psychologii 4(2014), s. 103-118 (https://www.researchgate.net/profile/Piotr_Szczukiewicz/publication/322697131_Podejscie_egzystencjalne_w_psychologii_i_psychoterapii/links/5a69aeb30f7e9b01f3eda425/Podejscie-egzystencjalne-w-psychologii-i-psychoterapii.pdf)
(9) P.C. Vitz, Psychologia jako religia, Oficyna Wydawnicza Logos 2017 (https://wydawnictwowam.pl/prod.psychologia-jako-religia.23784.htm?sku=25817)
(10) O. Żylicz, O trzech orientacjach moralnych, Studia Psychologiczne 50(2012)2, s. 77-88 (https://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.pan-ps-yid-2012-iid-2-art-000000000005/c/05_Studia_Psychologiczne_Nr_2_S_77_88.pdf)
Uwagi
W cyklu 2023/24_L:
Zajęcia odbywają się online (MS Teams) |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: