Wstęp do kognitywistyki WF-FI-KGN-WDK
Celem kursu jest wprowadzenie studentów w podstawy kognitywistyki – interdyscyplinarnej dziedziny badającej umysł, procesy poznawcze oraz mechanizmy leżące u podstaw ludzkiej i sztucznej inteligencji. Kognitywistyka łączy wiedzę z takich obszarów jak psychologia, filozofia, lingwistyka, neurobiologia i informatyka, aby zrozumieć złożoność percepcji, pamięci, języka, uczenia się oraz rozumowania. Kurs obejmuje teoretyczne i empiryczne fundamenty dziedziny, omawiając zarówno klasyczne, jak i nowoczesne teorie dotyczące działania umysłu. Szczególny nacisk zostanie położony na procesy poznawcze, takie jak percepcja, uwaga, pamięć, rozwiązywanie problemów oraz mechanizmy uczenia się. Zajęcia będą również analizować wpływ kognitywistyki na rozwój sztucznej inteligencji oraz jej powiązania z neurobiologią i psychologią poznawczą.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
-Student/ka rozumie, czym jest kognitywistyka i zna jej interdyscyplinarny charakter;
-Student/ka zna podstawowe teorie dotyczące percepcji, pamięci, języka, uczenia się i rozumowania;
-Student/ka posiada wiedzę na temat współczesnych modeli procesów poznawczych i rozumie różnice między podejściami obliczeniowymi, konekcjonistycznymi i symboliczno-reprezentacyjnymi.
-Student/ka zna kluczową terminologię stosowaną w kognitywistyce oraz rozumie podstawowe mechanizmy przetwarzania informacji przez umysł.
Umiejętności:
-Student/ka umie słuchać ze zrozumieniem prezentacji dotyczących procesów poznawczych i metod badawczych w kognitywistyce, a także krytycznie oceniać prezentowane teorie i wyniki badań.
Kompetencje:
-Student/ka zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności oraz rozumie ich znaczenie dla racjonalności badań naukowych i kształtowania własnego obrazu świata.
ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]:
udział w wykładzie: 30 godz.
przygotowanie do egzaminu: 50 godz.
suma godzin: 80 [80/30(25)=3] - liczba ECTS = 3
Kryteria oceniania
Egzamin ustny z treści wykładu.
Ocena formalna:
-ocena poprawności językowej, jasność wypowiedzi, umiejętność wykorzystania literatury i odniesień do omawianych tematów.
Wiedza:
Ocena 2 (ndst):
- Student/ka nie zna podstawowej terminologii z zakresu kognitywistyki w stopniu umożliwiającym zrozumienie problematyki.
- Student/ka nie rozumie kluczowych pojęć dotyczących percepcji, pamięci, języka i uczenia się ani nie zna głównych teorii kognitywnych omawianych na wykładzie.
Ocena 3 (dst):
- Student/ka w ograniczonym stopniu zna terminologię kognitywistyczną, co utrudnia pełne zrozumienie omawianych zagadnień.
- Student/ka słabo zna podstawowe teorie procesów poznawczych, które były omawiane na wykładzie, i ma trudności z ich samodzielnym przyswajaniem.
Ocena 4 (db):
- Student/ka zadowalająco zna terminologię kognitywistyczną i rozumie najważniejsze teorie dotyczące percepcji, pamięci, języka i uczenia się.
- Student/ka dobrze rozumie kluczowe tezy przedstawione na wykładzie i potrafi zreferować główne idee.
Ocena 5 (bdb):
- Student/ka doskonale zna terminologię kognitywistyczną i w pełni rozumie szczegółowe teorie omawiane na wykładzie, w tym różnorodne podejścia do procesów poznawczych.
- Student/ka swobodnie operuje pojęciami i potrafi samodzielnie analizować oraz dyskutować na temat teorii kognitywnych.
Umiejętności:
Ocena 2 (ndst):
- Student/ka nie potrafi samodzielnie analizować problemów dotyczących procesów poznawczych.
- Student/ka nie jest w stanie przeprowadzić podstawowej analizy teorii kognitywistycznych.
Ocena 3 (dst):
- Student/ka w ograniczonym stopniu potrafi samodzielnie analizować problemy z zakresu kognitywistyki, ma trudności z rozumieniem treści teoretycznych i ich zastosowaniem.
- Student/ka częściowo rozumie analizowane teorie, ale wymaga pomocy w ich zrozumieniu.
Ocena 4 (db):
- Student/ka zadowalająco potrafi samodzielnie analizować lproblemy z zakresu kognitywistyki oraz rozumie omawiane teorie.
- Student/ka jest w stanie przedstawić krytyczną analizę wybranych zagadnień dotyczących procesów poznawczych.
Ocena 5 (bdb):
- Student/ka doskonale potrafi samodzielnie i twórczo analizować problematykę z zakresu kognitywistyki.
- Student/ka wykazuje wysoki poziom zrozumienia procesów poznawczych i potrafi prezentować oraz argumentować na rzecz różnych podejść teoretycznych.
Kompetencje społeczne:
Ocena 2 (ndst):
- Student/ka nie potrafi zorganizować własnej pracy nad przygotowaniem do wykładów oraz nie jest w stanie krytycznie ocenić swojego postępu w nauce.
Ocena 3 (dst):
- Student/ka w ograniczonym stopniu potrafi planować i organizować swoją pracę nad materiałem, wymaga pomocy w analizowaniu tekstów i problemów poznawczych.
Ocena 4 (db):
- Student/ka zadowalająco organizuje swoją pracę, potrafi zaplanować naukę i analizę materiału. Umie krytycznie ocenić stopień swojej wiedzy i postępu.
Ocena 5 (bdb):
- Student efektywnie organizuje swoją pracę nad analizą zagadnień poznawczych, potrafi krytycznie ocenić swoje osiągnięcia i postęp.
Na ocenę końcową składają się:
1. Obecność na zajęciach – minimalny próg to 80% obecności.
2. Udział w egzaminie.
Praktyki zawodowe
n/d
Literatura
Baars, B. J., & Gage, N. M. (2013). Cognition, Brain, and Consciousness: Introduction to Cognitive Neuroscience. Elsevier Academic Press.
Bechtel, W. & Grahan, G. (1999). A Companion to Cognitive Science. Blackwell Publishing Ltd.
Bermudez, J. L. (2016). Cognitive Science: An Introduction to the Science of the Mind. Cambridge University Press.
Boden, M. (2006). Mind as Machine A History of Cognitive Science. Oxford University Press.
Bremer, J. (red). (2016). Przewodnik po kognitywistyce. Wydawnictwo WAM.
Gardner, H. (1985). The Mind's New Science: A History of the Cognitive Revolution. Basic Books.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: