Filozofia nauki WF-FI-KGN-FN
Wykłady stanowią prezentację podstawowych zagadnień i koncepcji z zakresu filozofii nauki oraz zaprezentowanie ich w szerszym kontekście historycznym. Omówienie tych zagadnień w kontekście historycznym pozwoli studentom zrozumieć, jak rozwijała się refleksja filozoficzna na temat nauki i metodologii naukowej. Pozwoli także wskazać, w jaki sposób na filozofów zajmujących się metodologią naukową wpływały przemiany kulturowe i społeczne, a także zmiany w samym przyrodoznawstwie.
Aby ułatwić studentom zrozumienie omawianych tematów, wykład został podzielony na trzy części. Pierwsza część zajmie się omówieniem i prezentacją podstaw metodologii nauki, aby studenci mogli swobodnie i ze zrozumieniem korzystać z jej terminologii. Opanowanie wiedzy z pierwszej części będzie punktem wyjścia do części drugiej, w której w porządku chronologicznym zostaną zaprezentowane główne koncepcje klasycznej filozofii nauki, koncentrujące się na definiowaniu metod poprawnej pracy naukowej i tworzeniu linii demarkacyjnej oddzielającej naukę od pseudonauki. W trzeciej części wykładu zostaną przedstawione koncepcje "nowej fali" filozofii nauki, która skupia się na nauce jako specyficznej działalności kulturowej i próbuje zrozumieć specyfikę jej historycznego rozwoju.
Studenci w trakcie wykładów zapoznają się z pełnym przekrojem zagadnień związanych z filozoficzną refleksją nad nauką, począwszy od metodologii, poprzez problematykę metanaukową, aż po refleksję z zakresu historii i filozofii nauki.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]:
udział w wykładzie: 0-30 godz.
przygotowanie do zaliczenia: 30-60 godz.
przygotowanie do wykładów, czytanie tekstów: 0-30 godz.
Suma godzin (średnio): 90 [90/30(25)=3]
Wiedza: absolwent zna i rozumie
1. podstawową terminologię z zakresu filozofii nauki i metodologii nak wchodzących w skład kognitywistyki.
2. wzajemne powiązania i komplementarność pomiędzy filozofią nauki a kognitywsistyką oraz jej znaczenie dla kognitywistyki
3. specyfikę przedmiotową i metodologiczną dyscyplin związnych z kognitywistyką oraz podstawowe meotdy badawcze włąściwe dla filozofii nauki i dziedzin związanych z kognitywistyką
Umiejętności: absolwent potrafi
1. czytać i interpretować zaawansowany tekst filozoficzny oraz poprawnie
stosować poznaną terminologię filozoficzną,
2. formułować złożone problemy filozoficzne, stawiać tezy oraz artykułować
własne poglądy w sprawach społecznych i kulturowych,
3. prowadzić na poziomie podstawowym pracę badawczą pod kierunkiem
opiekuna naukowego lub kierownika zespołu badawczego.
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotowy do
1. uwzględniania problematyki etycznej związanej z odpowiedzialnością za
trafność przekazywanej wiedzy, z uczciwością naukową oraz rzetelnością
i uczciwością w sytuacji prowadzenia sporu filozoficznego.
Kryteria oceniania
Wyklad zakończy się egzaminem ustnym - od jego wyniku będzie uzależniona ocena końcowa.
Wiedza:
- 2 (ndst ..): Student nie zna podstawowych terminów, pojęć i teorii omawianych na kursie
- 3 (dst.): Student zna podstawowe pojęcia i teorie omawianych na kursie, ale nie potrafi szczegółowo omówić tych zagadnień w ich kontekście historycznym
- 4 (db.): Student identyfikuje filozoficzne problemy filozofii nauki i omawia poprawnie wybrane zagadnienia z zakresu filozofii i historii nauki
- 5 (bdb.): Student jest dobrze zorientowany w problematyce filozofii nauki i potrafi je osadzać w szerszym kontekście filozoficznym
Umiejętności
- 2 (ndst ..): Student nie potrafi zinterpretować i porównać głównych problemów z zakresu filozofii i historii nauki
- 3 (dst.): Student potrafi odnieść się do niektórych zagadnień związanych z filozofią i nauką , ale nie potrafi ich powiązać z okresem historycznym, w którym powstały, ani z myślicielami zajmującymi się tymi zagadnieniami
- 4 (db.): Student potrafi poprawnie wskazać i wyjaśnić związki między problemami filozofii nauki a metodologią nauki
- 5 (bdb.): Student potrafi krytycznie omówić zagadnienia poruszane w trakcie wykładu, a także ustosunkować się do nich i poprawnie uzasadnić swoje stanowisko
Kompetencje:
Student ma świadomość historycznych korzeni współczesnych problemów filozoficznych. Student ma wiedzę o rozwoju filozoficznej refleksji nad nauką i jej szerszych metanaukowych konotacjach.
Szczegóły zostaną podane w trakcie kursu.
Literatura
Sady W., Spór o racjonalność naukową, Wydawnictwo UMK, 2013
Such J., Szcześniak M., Filozofia nauki, Wydawnictwo naukowe UAM, Poznań 2000.
Literatura uzupełniająca
Nowak S., Metodologia badań społecznych, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2008
Losee J. A historical Introduction to the Philosophy of Science, Oxford University Press, Oxford 2001
The Blackwell Guide to the Philosophy of Science, (ed. P. Machamer and M. Silberstein), Malden-Oxford 2001,
A Companion to the Philosophy of Science, (ed. W. H. Newton-Smith), Malden-Oxford 2001,
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: