WM: Wprowadzenie do fenomenologii: poznanie i wiedza WF-FI-212-WMWPLO19
Problematyka wykładu dotyczy analizy fenomenologicznej poznania i konstytuującej się w poznawaniu wiedzy, różnych jej sformułowań i problemów związanych z tym zagadnieniem. Dlatego wykład dotyczy wybranych kontrowersji przy próbie określenia metody i różnych form poznawania i wiedzy. Prezentacji wymagają wygrane, główne spory nt. wiedzy i jej rozumienia, np. spór o transcendentalizm wiedzy. Nie ulega wątpliwości, że fenomenologia poznania dotyczy poznania jako takiego, ale zarazem buduje swoje fundamenty na elementach filozofii Husserla. Celem fenomenologii poznania nie jest wykład filozofii poznania zawartej w pismach autora "Badań logicznych", nie jest to także proste studium porównawcze z pogranicza klasycznej teorii poznania i współczesnej teorii wiedzy. Z powodów sformułowanych powyżej, prezentowana podczas zajęć fenomenologia poznania ma charakter Husserlowski, ale wychodząc od tego autora, przekracza się wąskie granice recepcji, które utrwaliły w literaturze przedmiotu (przynajmniej w odniesieniu do problemu wiedzy) obraz fenomenologii jako formy kartezjanizmu. Ponadto przyjmuje się, że zrozumienie fenomenologii Husserla może powieść się tylko wówczas, gdy wychodzi się "z wnętrza" jego filozofowania . Filozofia autora "Badań" może przez to dostarczyć "nici przewodnich" dalszym rozważaniom. Podkreślić należy, że fenomenologia poznania nie wyczerpała się wraz z filozofią Husserla, lecz stanowi także ciekawą propozycję rozwoju epistemologii współczesnej. Świadczy o tym rosnąca liczba nawiązań do fenomenologii we współczesnych dociekaniach nad poznaniem.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna i rozumie główne kierunki i stanowiska w ramach fenomenologii poznania; student ma podstawową wiedzę o głównych kontrowersjach związanych z fenomenologiczną analizą poznania i wiedzy.
Umiejętności: student słucha ze zrozumieniem ustnej prezentacji idei i argumentów filozoficznych; student w stopniu podstawowym potrafi stosować odpowiednie metody do wybranych zagadnień w ramach jednego nurtu filozoficznego.
Kompetencje: student jest otwarty na nowe idee i gotów do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów.
ECTS:
udział w wykładzie: 30
przygotowanie do wykładu i lektura tekstów: 30
konsultacje: 15
przygotowanie do egzaminu: 25
SUMA GODZIN: 100 [100 : 25 = 4]
LICZBA ECTS: 4
Kryteria oceniania
Wykład kończy się egzaminem pisemnym w formie testu wyboru. Na egzaminie obowiązuje materiał zaprezentowany na wykładzie.
Przewiduje się następującą skalę ocen wobec wielkości prawidłowych odpowiedzi na pytania testowe:
5,0 - 100 - 91% prawidłowych odpowiedzi
4,5 - 90 - 81% prawidłowych odpowiedzi
4,0 - 80 - 71% prawidłowych odpowiedzi
3,5 - 70 - 61% prawidłowych odpowiedzi
3,0 - 60 - 51% prawidłowych odpowiedzi
2,0 - 0 - 50 % prawidłowych odpowiedzi
Literatura
Podręcznik do wykładów:
W. Płotka, Studia z fenomenologii poznania. Transcendentalna filozofia Edmunda Husserla a problem wiedzy, Gdańsk 2015.
Opracowanie i literatura źródłowa:
1. Willard D., Knowledge, [w:] The Cambridge Companion to Husserl, ed. by B. Smith & D.W. Smith, Cambridge 1995.
3. Husserl E., Badania logiczne. T. I. Prolegomena do czystej logiki, przeł., wstępem poprzedził i przypisami opatrzył J. Sidorek, przekład przejrzał A. Półtawski, Warszawa 2006.
4. Husserl E., Badania logiczne. T. II. Badania dotyczące fenomenologii i teorii poznania. Część I, przeł., wstępem poprzedził i przypisami opatrzył J. Sidorek, przekład przejrzał A. Półtawski, Warszawa 2000.
5. Husserl E., Kryzys nauk europejskich i fenomenologia transcendentalna, przeł. S. Walczewska, Toruń 1999.
6. Husserl E., Logika formalna i logika transcendentalna. Próba krytyki rozumu logicznego, przeł. G. Sowinski, Warszawa 2011.
7. Husserl E., Medytacje kartezjańskie z dodaniem uwag krytycznych Romana Ingardena, przeł. i przypisami opatrzył A. Wajs, przekład przejrzał i wstępem poprzedził A. Półtawski, Warszawa 1982.
8. Ingarden R., Wstęp do fenomenologii Husserla, z języka niem. przeł. A. Półtawski, Warszawa 1974.
9. Ingarden R., Z badań nad filozofią współczesną, Warszawa 1963.
10. Judycki S., Filozofia a fenomenologia, w: Wprowadzenie do fenomenologii. Interpretacje, zastosowania, problemy, t. I, praca zbiorowa pod red. W. Płotki, Warszawa 2014, s. 78-129.
11. Półtawski A., Świat, spostrzeżenie, świadomość. Fenomenologiczna koncepcja świadomości a realizm, Warszawa 1973.
12. Spiegelberg H., The Phenomenological Movement. A Historical Introduction, third revisited and enlarged edition, with the collaboration of K. Schuhmann, Dordrecht-Boston-London 1994.
13. Zahavi D., Fenomenologia Husserla, przeł. M. Święch, Kraków 2012.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: