WMSF: Prawda, dobro i piękno. Trzy najważniejsze wartości i ich rola we współczesnej kulturze WF-FI-212-WMSFM-M21
Współczesna kultura została dotknięta subiektywizmem i relatywizmem. Dostrzega się duże zamieszanie w rozumieniu prawdy, dobra i piękna. Niektórzy twierdzą, że prawda nie jest uzgodnieniem poznania z rzeczywistością, lecz "moim poglądem". Dobro nie jest celem, który domaga się spełnienia, lecz "moim wyborem". Piękno nie jest już doskonałością i ładem, lecz "moim gustem".
Na wykładzie będziemy szukać odpowiedzi jak należy rozumieć te trzy podstawowe wartości. Wykład będzie miały nie tylko teoretyczny ale i praktyczny charakter. Podejmiemy w nim problemy związane z konkretnymi sytuacjami funkcjonowania człowieka we współczesnym społeczeństwie.
Dziś wiele mówi się na temat kryzysu współczesnej kultury, rozumianym jako ważne załamania w procesie jej rozwoju. Źródłem tego załamania jest człowiek i to człowiek nie jako abstrakt, ale jako konkretna osoba, tj. jako swoisty twór kulturowy, posiadający wiedzę i przekonania z zakresu takich dziedzin jak: moralność, religia, sztuka nauka i filozofia. Mówi o tym zasada: "agere sequitur esse" (działanie wypływa z bycia). Wiadomo, że to „esse”, (bycie człowieka), nie jest zjawiskiem pierwotnym, jest również w pewnej „warstwie” tworem kulturowym. Kryzys kultury współczesnej i jej fundamentu, czyli ludzkiego „esse” powstał z powolnego odwracania się od absolutnego, stałego i hierarchicznego świata wartości i norm. Już Arystoteles zwrócił uwagę, że drobne błędy na początku prowadzą do poważnych konsekwencji na końcu.
W cyklu 2021/22_L:
Współczesna kultura została dotknięta subiektywizmem i relatywizmem. Dostrzega się duże zamieszanie w rozumieniu prawdy, dobra i piękna. Niektórzy twierdzą, że prawda nie jest uzgodnieniem poznania z rzeczywistością, lecz "moim poglądem". Dobro nie jest celem, który domaga się spełnienia, lecz "moim wyborem". Piękno nie jest już doskonałością i ładem, lecz "moim gustem". |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
- Student(ka) poznaje i rozumie ważne pojęcia związane z metafizyką (filozofią klasyczną) i niektórymi, ważnymi obszarami współczesnej kultury.
- Zapoznaje się z filozoficznymi przyczynami kryzysu kultury współczesnej, jak również z środkami, które mogą uzdrowić kulturę. Pochodzą one ze strony metafizyki klasycznej.
Umiejętności:
- Student(ka) potrafi zająć samodzielnie stanowisko w dyskusji na temat kryzysu kultury współczesnej i możliwościami jego przezwyciężenia.
- Poprawnie stosuje poznaną terminologię filozoficzną z zakresu problematyki wykładu.
Kompetencje społeczne:
- Student(ka) zachowuje otwartość na różne argumenty dotyczące kryzysu współczesnej kultury rozumiejąc jego przyczyny i konsekwencje.
- Potrafi wejść w rzeczą dyskusję z osobami reprezentującymi różne światopoglądy.
- Rozumie relację pomiędzy naukami przyrodniczymi, filozofią, a teologią.
- Potrafi odróżnić przejawy i formy religii prawdziwej od tzw. pseudoreligii.
Punkty ECTS:
udział w wykładzie - 30
przygotowanie do wykładu i lektura tekstów - 30
przygotowanie do zaliczenia - 25
konsultacje - 5
SUMA GODZIN 90 [90:30=3]
LICZBA ECTS –
Kryteria oceniania
Metody i kryteria ocenienia:
- ocena niedostateczna (2) - student nie zna podstawowych zagadnień omówionych na wykładzie
- ocena dostateczna (3) - student pobieżnie orientuje się w problematyce wykładu, wymienia omówione zagadnienia, nie potrafi jednak dokonać głębszej analizy prezentowanych problemów
- ocena dobra (4) - student zna wszystkie poruszane na zajęciach zagadnienia, szczegółowo charakteryzuje kluczowe pojęcia związane z ateizmem.
- ocena bardzo dobra (5) - student zna szczegółowo rozwiązania wszystkich omawianych zagadnień, oraz twórczo i krytycznie potrafi odnieść się do każdego z nich.
- Szczegółowe kryteria oceniania zostaną podane na pierwszym wykładzie.
Literatura
- Adler M. J., „How to Think about The Great Ideas, Chicago 20036.
- Benedykt XVI, „O rewolucji seksualnej, homo-lobby i odejściu od Tradycji.
List o przyczynach kryzysu Kościoła”, http://www.pch24.pl/benedykt-xvi-o-
przyczynach-kryzysu-kosciola.
- Bronk A., „Zrozumieć świat współczesny”, Lublin 1998.
- Bronk A. (red.), „Filozofować dziś. Z badań nad filozofią współczesna”, Lublin
1995.
- Clarke W. N., "The One and the Many. A Contemporary Thomistic
Metaphysics", Notre Dame, Indiana, 2001.
- "Człowiek w nauce współczesnej. Rozmowy w Castel Gandolfo”, red. K.
Michalski, Kraków 2006.
- Gilson E., „Realizm tomistyczny”, opracowanie zbiorowe, Warszawa 1968.
- Habermas J., „Wierzyć i wiedzieć”, przemówienia z 14 października 2001 r. w
kościele św. Pawła we Frankfurcie z okazji otrzymania Nagrody Pokojowej
Niemieckich Księgarzy; http://www.tezeusz.pl/cms/tz/index.php?id=774.
- Kamiński S., „Jak filozofować? Studia z metodologii filozofii.
- Kieszkowska A. (red.), "Prawda, dobro, piękno. Wymiar filozoficzno-prawny i
socjopedagogiczny", Warszawa, 2015.
- Krąpiec M. A., Kamiński S., „Z teorii i metodologii metafizyki”, Lublin 1994.
- Kutschera F. von, „Wielkie pytania. Rozważania filozoficzno-teologiczne”,
tłum., J. Merecki, Warszawa 2007.
- MacIntyre A., „Bóg - Filozofia – Uniwersytety. Wybrane zagadnienia z historii
katolickiej tradycji filozoficznej”, tłum. A. Łagodzka, Warszawa 2013.
- Marquard O., „Rozstanie z filozofią pierwszych zasad”, tłum., K.
Krzemieniowa, Warszawa 1994.
- Morawiec E., Mazanka P., „Metafizyka klasyczna wersji egzystencjalnej”,
Warszawa 2006.
- Novak M., „Boga nikt nie widzi. Noc ciemna ateistów i wierzących”, tłum. M.
Pasicak, Kraków 2010.
- Nowak W. M., „Spór o nowoczesność w poglądach Charlesa Taylora i A.
MacIntyre", Rzeszów 2008.
- Półtawski A., „Filozofia dla życia. Rozmawiają K. Ziemiec i M. Maciejczak,
komentuje W. Półtawska, Częstochowa 2013.
- „Rozum otwarty na wiarę”, red. A. Maryniarczyk, A. Gudaniec, Lublin 2000.
- Reale G., „Lekarstwo na błędy w kulturze czyli jakiej filozofii dzisiaj
potrzebujemy?”, Ethos 56(2001), s. 15 nn.
- Taylor Ch., „Źródła podmiotowości. Narodziny tożsamości nowoczesnej”,
tłum. M. Gruszczyński, O. Latek, A. Lipszyc, A. Michalak, A. Rostkowska, M.
Rychter, Ł. Sommer, Warszawa 2001.
- White N., „Filozofia szczęścia. Od Platona do Skinnera”, tłum. M. Chojnacki,
Kraków 2008.
Uwagi
W cyklu 2021/22_L:
Wymagane są podstawowe wiadomości z zakresu historii filozofii i metafizyki. Wykładowca jest otwarty na sugestie studentów. Dlatego istnieje możliwość pewnej modyfikacji zagadnień poszczególnych wykładów. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: