WMSF: Wokół początków życia człowieka WF-FI-212-WMSFE-M21
Wykład ma charakter interdyscyplinarny. Punktem wyjścia jest poznanie danych nauk przyrodniczych, następnie przedstawiony jest spór o ontyczny status zarodka. Rozwiązanie tego sporu pozwala na wskazanie odpowiedzi na szereg pytań moralnych związanych z powstawaniem i wczesnym rozwojem człowieka. Problematyka uzupełniona jest o zagadnienia prawne.
1. Biologia rozrodu i rozwój prenatalny
2. Spór o rozumienie osoby
3. Spór o potencjalność
4. Prawny status człowieka nienarodzonego
5. Prawa człowieka wobec nienarodzonych
6. Medycznie wspomagana prokreacja
7. Eugenika i poprawianie natury
8. Macierzyństwo zastępcze
9. Badania na embrionach i terapia prenatalna
10. Aborcja
11. Krzywdzące narodzenie
W cyklu 2021/22_L:
Wykład ma charakter interdyscyplinarny. Punktem wyjścia jest poznanie danych nauk przyrodniczych, następnie przedstawiony jest spór o ontyczny status zarodka. Rozwiązanie tego sporu pozwala na wskazanie odpowiedzi na szereg pytań moralnych związanych z powstawaniem i wczesnym rozwojem człowieka. Problematyka uzupełniona jest o zagadnienia prawne. |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student posiada wiedzę dotyczącą głównych zagadnień filozoficznych i etycznych związanych z początkiem życia człowieka, identyfikuje źródła sporów i zna sposoby poszukiwania rozwiązań problemów, zwłaszcza bioetycznych.
Umiejętności: student analizuje i ocenia w aspekcie etycznym wybrane działania wobec człowieka w początkach jego życia; zgodnie z posiadaną wiedzą umie przewidywać pojawienie się nowych problemów wobec rozwoju biotechnologii i medycyny.
Kompetencje: student potrafi określić i uzasadnić swoje stanowisko wobec problemów etycznych związanych z początkiem życia oraz uczestniczy we współczesnym dyskursie filozoficznym, szczególnie bioetycznym.
ECTS:
udział w wykładzie - 30
przygotowanie do wykładu i lektura tekstów - 40
konsultacje - 10
praca semestralna - 10
przygotowanie do egzaminu - 20
SUMA GODZIN 110 [110 : 30 (25) =4]
LICZBA ECTS - 4
Kryteria oceniania
Wiedza:
- na ocenę 2 (ndst.): student nie zna podstawowych terminów i pojęć oraz nie identyfikuje problemów związanych z początkiem życia człowieka
- na ocenę 3 (dst.): student zna podstawowe terminy i twierdzenia biologii, filozofii i etyki, ale nie potrafi szczegółowo omówić i rozwinąć poszczególnych zagadnień
- na ocenę 4 (db.): Student identyfikuje i rozróżnia problemy związane z początkiem życia człowieka i charakteryzuje je w poprawny sposób
- na ocenę 5 (bdb.): doskonale orientuje się we współczesnych problemach związanych z początkiem życia człowieka, posługuje się wiedzą zawartą we wskazanym piśmiennictwie
Umiejętności
- na ocenę 2 (ndst.): student nie potrafi charakteryzować współczesnych problemów filozoficznych i etycznych związanych z początkiem życia człowieka
na ocenę 3 (dst.): student potrafi scharakteryzować współczesne problemy związane z początkiem życia człowieka, jednak nie dostrzega ich złożoności, interdyscyplinarności i możliwego pogłębiania się
- na ocenę 4 (db.): student analizuje i ocenia wybrane problemy związane z początkiem życia człowieka, potrafi dostrzec kompleksowy charakter poszczególnych zagadnień.
- na ocenę 5 (bdb.): student potrafi krytycznie ustosunkować się do współczesnego dyskursu filozoficznego i etycznego, jak również zająć własne stanowisko w szczegółowych kwestiach oraz je poprawnie uzasadnić
Kompetencje:
Jest świadomy złożoności szczegółowej problematyki związanej z początkiem życia człowieka w wymiarze jednostkowym i społecznym. Wykazuje racjonalne podejście w stosunku do informacji dostępnej w literaturze naukowej i mass mediach.
Sposób weryfikacji: sprawdzian pisemny
Literatura
Klonowanie człowieka. Fantazje – zagrożenia – Nadzieje, red. B. Chyrowicz, Lublin 1999.
Machinek M., Spór o status ludzkiego embrionu, Olsztyn 2007.
Mazur P., Spór o substancjalną koncepcję osoby, w: Spór o osobę w świetle klasycznej koncepcji człowieka, red. P. S. Mazur, WAM, Kraków 2012, s. 55-81.
Metody wspomagania prokreacji: sukces czy porażka, red. B. Chyrowicz, Lublin 2006.
Początki ludzkiego życia, red. W. Galewicz, Kraków 2010.
Singer P., O życiu i śmierci. Upadek etyki tradycyjnej, Warszawa 1997
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: