WMSF: Tożsamość, narracja i czas WF-FI-212-WMROZ23
Wykład dotyczy narracyjnej koncepcji tożsamości. Stanowi refleksję nad tym, na czym polega kształtowanie się tożsamości rozumianej jako stałość i niezmienność w czasie oraz jaka rola w tym procesie przysługuje narracji, doświadczeniu czasu oraz pamięci. Treści wykładane na zajęciach są próbą odpowiedzi na pytanie, jakie warunki muszą zostać spełnione, aby podmiot miał poczucie tożsamości, rozumianej jako autentyczne i świadome poczucie bycia sobą.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student omawia koncepcję tożsamości narracyjnej, wymienia najważniejsze idee z nią związane, definiuje kategorie: narracji, czasu, pamięci
Umiejętności: student analizuje i interpretuje koncepcje tożsamości narracyjnej, wyciąga wnioski z najważniejszych tez, które są w ramach tych koncepcji formułowane
Kompetencje: student stawia diagnozy i wyraża oceny dotyczące narracyjnej koncepcji tożsamości, jest zdolny do aktywnego uczestnictwa w dyskusjach na temat tożsamość osobowej, ma świadomość moralnych zobowiązań, jakie wynikają z narracyjnej koncepcji tożsamości, jest wrażliwy na jej moralny wymiar, dostrzega relacje między rozwojem moralnym a dojrzałym, autentycznym i świadomym poczuciem bycia sobą
Kryteria oceniania
Ocenę końcową stanowi ocena z egzaminu ustnego (z materiału wykładanego na zajęciach), ocena może być podwyższona o pół stopnia za aktywność na zajęciach.
Literatura
P. Ricoeur "O sobie samym jako innym"
A. MacIntyre, "Dziedzictwo cnoty"
św. Augustyn "Wyznania"
"Pamięć w filozofii XX wieku", red. Z. Rosińska
K. Rosner "Narracja, tożsamość i czas"
H. Buczyńska-Garewicz "Metafizyczne rozważania o czasie"
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: