WM: Etyka a humanistyka WF-FI-212-WMPODR20
!. Co to jest etyka humanistyczna -jej współczesne wersje
2.Etyka i kultura
3.Etyka i literatura
4. Etyka i sztuka ( na przykładzie wybranych szkół malarskich)
5.Etyka i twórczość
6.Etyka w Polsce-jej współczesne ujęcia
7.Trzy poziomy etyki
8.Samocelowośc człowieka ( Arystoteles i Ricket)
9.Niemoc moralna ( przypadek Klaudiusza, ojca Hamleta)
10.O granicach obowiązywania etyki
11.Etyka chrześcijańska i jej humanistyczne podstawy
12.Narracyjna jedność życia ludzkiego ( Taylor, MacIntyre)
13.Wspólczesny spór o etykę czy o uwarunkowania etyki
14. Etyka humanistyczna a kultura masowa i współczesny świat mediów
15.Kryzys etyki czy humanizmu? Duch odnowy
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia:
A. wiedzy: student poznaje CZYM SIE CHARAKTERYZUJE IDEA ETYKI HUMANISTYCZNEJ w ramach cyklu wykładów
weryfikacja: student bierze udział w dyskusji związanej z tematyką wykładu
B. umiejętności; student uczy się analizy etycznej wybranego tekstu, filmu, obrazu itd.
weryfikacja: student podaje przykłady, nawiązując do znanych sobie wytworów kultury
C .kompetencje:
student potrafi zinterpretować konkretne treści kultury ze względu na ich przekaz etyczny i prezentowany etos-wzór życia
Punkty ECTS:
udział w wykładach: 30 godzin
przygotowanie do zajęć-20
lektura tekstów-30
przygotowanie do egzaminu-35
konsultacje: 5
Suma:120:30=4 punkty ECTS
Kryteria oceniania
1. metody dydaktyczne: wykład prowadzony na platformie Teams'a
weryfikacja: student potrafi opisać poruszoną tematykę na wykładzie z uwzględnieniem głównej tezy
2. metoda dydaktyczna; analiza głównych pojęć i kategorii z zakresu tematyki
poruszonej na wykładzie
weryfikacja: student potrafi w trakcie dyskusji właściwie używać tych pojęć i kategorii
Kryteria oceny:
wiedza-
2-student nie bierze udziału w zajęciach i nie jest zorientowany w podejmowanej problematyce na wykładach
3-student ogólnie wie o czym była mowa na zajęciach, ale nie potrafi samodzielnie opisać rozwijanej problematyki etyki humanistycznej
4- student wie, czym jest zarówno etyka humanistyczna jak i jej uwarunkowania kulturowe, ale nie potrafi podać konkretnego przykładu np. analiza wybranej pozycji literackiej czy filmowej
5-student ma wiedzę o etyce humanistycznej i wie jak zinterpretować wybrane treści i medialne przekazy kultury
Umiejętności:
2- student nie potrafi wyróżnić cech etyki humanistycznej ani wskazać nła jej związek z kultury
3-student potrafi tylko ogólnie zarysować znaczenie etyki humanistycznej i w minimalnym stopniu poddać etycznej analizie wybrany przez siebie przekaz medialny
4-student potrafi adekwatnie opisać cechy etyki humanistycznej i jej zakorzenienie kulturowe odwołując się do konkretnej lektury z podanej listy
5- student jest dobrze przygotowany z podstawowego materiału , zna lektury i potrafi powołać się na konkretne stanowisko
kompetencje- student w ramach egzaminu przygotowuje oprócz materiału z wykładów, ugruntowanego samodzielną lektura także konkretny przykład interpretacji wybranego przez siebie wytworu kultury ze względu na ich odniesienie do etyki humanistycznej ( pozytywne lub negatywne).
Literatura
Literatura podstawowa: M.P. markowski, Polityka wrażliwości. Wprowadzenie do humanistyki, Univesitas, Kraków 2013
M. Janion, Humanistyka; poznanie i terapia, Warszawa 1982
G. Vattimo, Koniec nowoczesności, tłum. A. Zawadzki, Universitas, Kraków2006
F. Carpa. Punkt zwrotny, tłum. E. Woydyło, PIW, Warszawa 1987
A. Mencwel, Wyobraźnia antropologiczna, Wydaw. UW, Warszawa 2006
Postacie końca sztuki w estetyce wspólczesnej, Wydaw.UJ, Estetyka i Krytyka, nr 30 ( 3/2013)
Ch. Taylor, Współczesne imaginaria społeczne, tłum.A. Puchejda, K. Szymaniak, Znak, Kraków, 2010
J. Tischner, Człowiek w żywiole piękna,
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: