Translatorium tekstów filozoficznych: Etyka wojny: Walzer, McMahan, Coady WF-FI-212-TRA-C21
Cykl zajęć składać się będzie z dwóch części. W części pierwszej studenci zaznajomieni zostaną z ogólną problematyką współczesnej etyki wojny w jej dwu odmianach - teorii klasycznej (M. Walzer) oraz teorii rewizjonistycznych (J. Macmahan, C.A.J. Coady.). Część druga zajęć polegać będzie na pracy z wybranymi tekstami wspomnianych autorów dotyczącymi etyki wojny . W ramach analizy/tłumaczenia fragmentów wybranego tekstu przybliżone zostaną studentom podstawowe kwestie omawiane w ramach współczesnych debat na temat etyki działań zbrojnych. Przy przekładaniu tekstu filozoficznego szczególna uwaga zwrócona zostanie na precyzyjne uchwycenie i oddanie sensu oryginalnych sformułowań, poprawność leksykalną tłumaczenia, naturalność zastosowanych rozwiązań stylistycznych/idiomatycznych.
W cyklu 2021/22_L:
Cykl zajęć składać się będzie z dwóch części. W części pierwszej studenci zaznajomieni zostaną z ogólną problematyką współczesnej etyki wojny w jej dwu odmianach - teorii klasycznej (M. Walzer) oraz teorii rewizjonistycznych (J. Macmahan, C.A.J. Coady.). Część druga zajęć polegać będzie na pracy z wybranymi tekstami wspomnianych autorów dotyczącymi etyki wojny . W ramach analizy/tłumaczenia fragmentów wybranego tekstu przybliżone zostaną studentom podstawowe kwestie omawiane w ramach współczesnych debat na temat etyki działań zbrojnych. Przy przekładaniu tekstu filozoficznego szczególna uwaga zwrócona zostanie na precyzyjne uchwycenie i oddanie sensu oryginalnych sformułowań, poprawność leksykalną tłumaczenia, naturalność zastosowanych rozwiązań stylistycznych/idiomatycznych. |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student powinien
* rozwinąć umiejętność samodzielnej pracy z obcojęzycznym tekstem filozoficznym, a także
*poszerzyć kompetencje w dziedzinie tłumaczenia tekstów filozoficznych z języka angielskiego na język polski.
*nabyć kompetencje w zakresie tłumaczenia trudnego tekstu filozoficznego z języka polskiego na język angielski
*nabyć umiejętność pogłębiania swoich umiejętności językowych z wykorzystaniem dostępnych źródeł
Tłumaczenie fragmentów artykułu dotyczącego etyki wojny stworzy również
*możliwość zaznajomienia się z ogólną problematyką rozważaną w literaturze przedmiotu.
Kryteria oceniania
Ocena dotyczyć będzie aktywnego udziału studentów w zajęciach, oraz fragmentu analizowanego tekstu (500 słów) indywidualnie przełożonego na język polski przez poszczególnych studentów.
Literatura
1. Michael Walzer "Arguing About War" , Yale University Press, 2004.
2. Michael Walzer "Just and Unjust Wars", Basic Books, 1977; fifth edition, 2015.
3. J. McMahan, "TheEthics of killing in war", Ethics, 2004, t. CXIV, nr 4, s. 693-733.
4. C.A.J. Coady, "The Morality of Terrorism"Philosophy, 1980, t. LX, s. 47-69.,
Uwagi
W cyklu 2021/22_L:
Ogólna znajomość światowej literatury filozoficznej. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: