SP: Filozofia a kultura popularna: Wybrane zagadnienia WF-FI-212-SPPLO23
Problematyka wykładu dotyczy wybranych koncepcji filozoficznych, które można odczytać w szeroko pojętych dziełach kultury popularnej, przede wszystkim w filmie i serialach. W wykładzie przyjmuje się metodę hermeneutyczną, która służy odczytywaniu sensu właściwego dziełu kulturowemu jako ukonstytuowanego przez pewną praktykę sensotwórczą. Metoda ta przyjmuje zasadę autonomii dzieła sztuki, tzn. celem analizy nie są sensy obecne w dziele, które chciał w nim zawrzeć autor, lecz sens, którzy prezentuje się w interpretacji. Tym samym, za Gadamerem, przyjmuje się, że dzieło sztuki znaczy wszystko, co może znaczyć. Podobne nastawienie metodologiczne umożliwia wyodrębnienie sensów właściwych dziełu, niezależnie od jego wartości artystycznej. Podczas zajęć przedmiotem rozważań będą działa sztuki filmowej, np. "Pulp Fiction" Tarantino oraz wybrane seriale, np. "The Last of Us". Analiza tych artefaktów ma być punktem wyjścia dla prezentacji głównych koncepcji i problemów oraz propozycji ich rozwiązania w filozofii.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna i rozumie główne kierunki filozoficzne, do których nawiązuje się w filozofii współczesnej; student ma podstawową wiedzę o przedstawicielach filozofii współczesnych oraz głównych kontrowersjach i problemach.
Umiejętności: student słucha ze zrozumieniem ustnej prezentacji idei i argumentów filozoficznych; student w stopniu podstawowym potrafi stosować odpowiednie metody do wybranych zagadnień w ramach wykorzystania idei filozoficznych w kulturze popularnej.
Kompetencje: student jest otwarty na nowe idee i gotów do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów.
Kryteria oceniania
Na zaliczenie przedmiotu składają się dwa elementy:
1) Kolokwium pisemne z zakresu materiału prezentowanego na zajęciach (test typu prawda/fałsz). Przewiduje się następującą skalę ocen wobec wielkości prawidłowych odpowiedzi na pytania testowe:
5,0 - 100 - 91% prawidłowych odpowiedzi
4,5 - 90 - 81% prawidłowych odpowiedzi
4,0 - 80 - 71% prawidłowych odpowiedzi
3,5 - 70 - 61% prawidłowych odpowiedzi
3,0 - 60 - 51% prawidłowych odpowiedzi
2,0 - 0 - 50 % prawidłowych odpowiedzi
2) Prezentacja podczas zajęć projektu autorskiego, którego temat mieści się w zakresie seminarium, tj. filozofia i popkultura. Ocenie podlega forma przygotowania, jednolitość prezentacja, spójność prezentowanych treści. Prezentacja odbywa się przed całą grupą i nie może trwać krócej niż 45 min. Po prezentacji przewiduje się otwartą dyskusję, w której uczestniczy osoba prezentująca temat.
Każda z ocen cząstkowych to 50% oceny końcowej; ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen cząstkowych.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
1. The Stanford Encyclopedia of Philosophy (online).
2. W. Tatarkiewicz, "Historia filozofii", t. 2-3, dowolne wydanie.
3. A.J. Ayer, "Filozofia w XX wieku", przeł. T. Baszniak, Warszawa 2003.
4. Skarga B. (red.), Przewodnik po literaturze filozoficznej XX wieku, Warszawa 1994-1997.
5. "Introducing Philosophy Through Pop Culture: From Socrates to South Park, Hume to House", red. W. Irwin, D.K. Johnson, Oxford 2010.
6. S. Žižek, "Patrząc z ukosa: do Lacana przez kulturę popularną", Warszawa 2003.
7. T.W. Adorno, "Minima moralia: refleksje z poharatanego życia", różne wydania.
8. M. Fisher, "Realizm kapitalistyczny: czy nie ma alternatywy?", Warszawa 2020.
9. "The Palgrave Handbook of Popular Culture as Philosophy" (online).
10. Wybrane tomy z serii: "The Blackwell Philosophy and Pop Culture".
Uwagi
W cyklu 2023/24_Z:
Brak |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: