SP: Etyka czasu umierania WF-FI-212-SPMEL24
Rozwój medycyny w ostatnim stuleciu przyczynił się do istotnego wydłużenia życia człowieka, a także do rozciągnięcia czasu umierania: okresu, w którym człowiek zna jego przyczyny nadchodzącej śmierci i może w przybliżeniu określić jej moment. Innym skutkiem postępu nauki jest medykalizacja śmierci, przeniesienie chorego – umierającego z jego naturalnego środowiska: domu, kręgu bliskich osób do zakładu leczniczego lub opiekuńczego.
W tym okresie życia pojawia się szereg problemów medycznych, psychicznych, społecznych czy ekonomicznych, które należy rozwiązywać podejmując decyzje zarówno na poziomie stanowienia prawa, jak i osobistych wyborów umierającego, jego rodziny i zespołu terapeutycznego i opiekuńczego. Decyzje te mają wyraźny aspekt moralny, który człowiek „obdarzony rozumem i sumieniem” (Powszechna Deklaracja Praw Człowieka) powinien uwzględnić.
Celem zajęć jest wskazanie różnorodnych problemów moralnych związanych z czasem umierania i próba ich rozwiązania w oparciu o świadomie przyjęte założenia antropologiczne i ogólnoetyczne. Przeanalizowana zostanie propozycja „praw osób umierających” przedstawiona przez ks. Prof. Wojciecha Bołoza.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student rozumie wieloaspektowość procesu umierania i konieczność interdyscyplinarnego podejścia; definiuje etyczne dylematy związane z tym okresem życia; zna możliwe rozwiązania tych dylematów i filozoficzne podstawy udzielnych odpowiedzi.
Umiejętności:
Student analizuje teksty filozoficzne dotyczące zagadnienia umierania i śmierci, rozróżnia poszczególne aspekty czasu umierania ze szczególnym uwzględnieniem moralności, porównuje i uzasadnia rozwiązania poszczególnych problemów, przeprowadza argumentację filozoficzną.
Kompetencje:
Student dostrzega potrzebę uwzględnienia aspektu etycznego w dyskusji wokół umierania i śmierci, widzi konieczność odwołania do antropologicznych podstaw moralności i to odwołanie przeprowadza, gotów jest do udziału w społecznym dialogu związanym z opieką nad terminalnie chorymi.
Kryteria oceniania
Podstawę zaliczenia seminarium stanowi aktywny udział w zajęciach, lektura wybranych tekstów, przygotowanie i wygłoszenie referatu.
WIEDZA:
- na ocenę 3 (ndst): student słabo rozpoznaje problemy moralne czasu umierania, ewentualne ich rozwiązania nie są prawidłowo uzasadnione (51% punktów z prac punktowanych)
- na ocenę 4 (db): student rozpoznaje problemy moralne czasu umierania i wskazuje adekwatne ich rozwiązania, uzasadnienie tych rozwiązań jest niedoskonałe (75% punktów z prac punktowanych)
- na ocenę 5 (bdb): student szczegółowo zna moralną problematykę końca życia, zna różne modele rozwiązań i ich uzasadnienie (91% punktów z prac punktowanych)
UMIEJĘTNOŚCI:
- na ocenę 3 (dst): student słabo analizuje teksty filozoficzne i nie potrafi przeprowadzić poprawnej argumentacji filozoficznej prezentowanych zagadnień
- na ocenę 4 (db): student dobrze analizuje teksty filozoficzne i potrafi przeprowadzić poprawną argumentację filozoficzną prezentowanych zagadnień
- na ocenę 5 (bdb): student bardzo dobrze analizuje teksty filozoficzne i potrafi przeprowadzić poprawną argumentację filozoficzną prezentowanych zagadnień, porównując różne stanowiska
KOMPETENCJE:
Oceniana jest zdolność zrozumienia złożoności czasu końca życia i jego problemów, szukanie odpowiedzi na odkryte pytania i zdolność racjonalnej dyskusji
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: