Seminarium magisterskie z etyki 1 WF-FI-212-SEMPOD1
Seminarium magisterskie z etyki ma dwa cele.
Pierwszy cel
wspólne pogłębienie wiedzy z etyki ogólnej i szczegółowej z uwzględnieniem wszystkich poznawczych korzyści , płynących z analiz etycznych, obejmujących różne zagadnienia, z rozmaitych dziedzin. Etyka pozwala zrozumieć, zinterpretować, sproblematyzować i ocenić zjawiska odnoszące się do ludzkich działań i postaw.
Drugi cel to pomoc w pisaniu prac magisterskich i artykułów. Tematy tych prac są wybierane przez studentów i wspólnie poddawane analizie Wybór tematów nie ogranicza się do filozofii. może dotyczyć problematyki z zakresu kultury, polityki czy gospodarki, analizowanej pod kątem etycznym.
Ponieważ etyka jest nauką teoretyczno-praktyczną tote z korzyści z uczestnictwa w seminarium w równym stopniu umożliwia bliższe poznanie teoretycznych podstaw etyki jak i wgląd w jej praktyczne konsekwencje.
Temat mowy nienawiści w jej moralnych i prawnych aspektach jest tematem jednej z prac magisterskich i dlatego podejmujemy go w związku ze strukturą pracy oraz konieczną wiedzą ogólną, by można było poddać analizie całość zagadnienia .
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
student(ka) posiada pogłębioną wiedzę na temat szczegółowej problematyki, która jest przedmiotem pracy magisterskiej
Umiejętności:
potrafi opracować konkretne zagadnienie, umie zabierać głos w dyskusji naukowej, potrafi scharakteryzować stanowisko wybranego filozofa, posiadł znajomość zasad pisania tekstów naukowych, a także krytycznie ocenić prezentowane prace badawcze, umie korzystać z literatury naukowej.
Kompetencje:
w trakcie seminarium student nabywa sprawności w dyskutowaniu, potrafi współpracować z innymi przy zbieraniu materiałów naukowych, po to, by pełniej zgłębić podjęty temat magisterski. Student też posiadł umiejętność prezentowania zadanego materiału przy pomocy nowoczesnych jak i tradycyjnych narzędzi.
Napisana i obroniona praca magisterska
ECTS:
udział w seminarium - 30 godzin
pisanie pracy magisterskiej - 60 godzin
lektura tekstów - 20 godzin
konsultacje - 10 godzin
suma godzin - 120 : 30 = 4 punkty ECTS
Kryteria oceniania
Metoda dydaktyczna:
w trakcie seminarium prowadzący wprowadza w temat, organizuje i kieruje dyskusją, porządkuje i podsumowuje oraz dokonuje ich oceny- przygotowania do dyskusji, formy wypowiedzi, udziału w dyskusji. Uczy rzeczowej, merytorycznej dyskusji; inspiruje do wymiany poglądów, argumentów, ogólnie; do prowadzenia naukowej dyskusji.
Przekazywanie szczegółowej wiedzy przez wygłaszane referaty ( zadanie studentów) lub dokonywane prezentacje i dyskusja nad przedłożonym materiałem.
metoda seminaryjna opiera się na kompetentnych wypowiedziach przygotowanych do dyskusji przez studentów.
Kryteria oceniania:
Przygotowanie pierwszego rozdziału pracy magisterskiej i przedstawienie go na seminarium, a następnie po uwzględnieniu poprawek, przedsatwienie go do oceny
1. na ocenę 2 student nie przygotował części swojej pracy magisterskiej, nie brał udziału w dyskusji, nie prezentował żadnych materiałów, związanych z tematem pracy
2. na ocenę 3, przygotował jedynie notatki, bardo powierzchownie ujął temat
3. na ocenę 4 student brał udział w dyskusji, prezentował materiał,uwzględnił w swoim opracowaniu wszystkie uwagi i krytyczne komentarze
4. na ocenę 5 student aktywnie brał udzial w zajęciach,preentował swój materiał w sposób interesujący i przemyślany, rozdział przgotował zgodnie z zasadami pisania prac magisterskich
Literatura
Literatura podstawowa:
J. Filek, Rekonstrukcja zła, Toruń 2015
H. Elzenberg, Wartość i człowiek. Rozprawy z humanistyki filozofii, Toruń 1966.
M. Scheler, O miłości: w O miłości. Antologia, Toruń 1998
R. Ingarden, Wykłady z etyki, Warszawa 1998
K. Stachewicz, Problem ugruntowania moralności, Warszawa 2006
W. Stróżewski, W kręgu wartości, Kraków 1992
Czytamy na bieżąco: publicystyka i opracowania oraz teksty filozoficzne, odnoszące się do poszczególnych tematów - Scheler, Mill, Kant, Hume, Arystoteles,
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: