Seminarium magisterskie z filozofii bytu 2 WF-FI-212-SEMMAZ2
Seminarium z metafizyki posiada dwa cele:
- pierwszym celem jest wspólne pogłębianie metafizycznych zagadnień.
- drugim celem seminarium jest pomoc w pisaniu prac magisterskich i seminaryjnych. Tematy prac mogą wybrać sami studenci lub proponowane są przez profesora. Są to tematy zarówno z metafizyki ogólnej jak i metafizyk szczegółowych. Podejmujemy zagadnienia m.in. z filozofii człowieka, (zagadnienie ludzkiej duszy, natury i granic wolności, godności człowieka) z filozofii Boga i religii, z dylematów współczesnej kultury (np. z ontologicznych podstawy teorii gender, z różnych aspektów antysemityzmu) czy z metodologii metafizyki.
Tematy te podejmujemy z perspektywy metafizycznej, tzn. szukamy koniecznych czynników i ostatecznych przyczyny badanych zjawisk i problemów.
Seminarium staramy się prowadzić w ten sposób, aby uczestniczy mogli pogłębić nie tylko wiedzę teoretyczną, ale również nabyć pewnych umiejętności praktycznych.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student(ka)posiada pogłębioną wiedzę na temat szczegółowej problematyki, jaką zajmował się w trakcie pisania pracy magisterskiej lub seminaryjnej, zna zasady pisania prac magisterskich i seminaryjnych.
Umiejętności: potrafi opracowywać konkretne zagadnienia, umie zabierać głos w dyskusji naukowej, potrafi odróżnić poglądy omawianego filozofa od jego komentatorów, posiadł znajomość pisania artykułów naukowych, a także krytycznie oceniać prezentowane prace badawcze, umie korzystać z literatury naukowej.
Kompetencje: Potrafi dyskutować, współpracować przy zbieraniu materiałów naukowych. Zdobył umiejętność prezentowania poglądów filozoficznych.
Kryteria oceniania
Przygotowanie pracy magisterskiej lub seminaryjnej (ok. 12 stron). Przedstawienie jej na seminarium. Studenci, którzy wybrali "Seminarium z filozofii bytu" jako drugie seminarium zobowiązani są do napisania i zaprezentowania krótkiej pracy seminaryjnej.
Na ocenę 2: nie złożył pracy dyplomowej, nie zna podstawowych pojęć, nie brał udziału w dyskusji.
na ocenę 3: przygotował pracę, ale zrobił to powierzchownie.
na ocenę 4: brał udział w dyskusji, przygotował pracę przedstawił ją sposób zrozumiały dla uczestników, starał się krytycznie oceniać referowane poglądy.
na ocenę 5: czynnie uczestniczył w zajęciach, zna zasady pisania prac naukowych, przedstawił omawiany temat w sposób interesujący i oryginalny.
Szczegółowe kryteria zostaną podane na pierwszym seminarium.
Literatura
- Adamski F., (red.), „Ateizm oraz irreligia i sekularyzacja”, Kraków 2011.
- Ajdukiewicz K., „Język i poznanie”, t. I, Warszawa 1985.
- Adler M. J., „How to Think about The Great Ideas, Chicago 20036.
- Benedykt XVI, „O rewolucji seksualnej, homo-lobby i odejściu od Tradycji.
List o przyczynach kryzysu Kościoła”, http://www.pch24.pl/benedykt-xvi-o-
przyczynach-kryzysu-kosciola.
- Bocheński J. M., „Współczesne metody myślenia”, Poznań 1992.
- Bronk A., „Zrozumieć świat współczesny”, Lublin 1998.
- Buckley M. J., “Ateizm w sporze z religią”, tłum. M. Frankiewicz, Kraków
2009.
- Comte-Sponville A., “Duchowość ateistyczna. Wprowadzenie do duchowości
bez Boga”, tłum. E. Aduszkiewicz, Warszawa 2011.
- Habermas J., „Wierzyć i wiedzieć”, przemówienia z 14 października 2001 r. w
kościele św. Pawła we Frankfurcie z okazji otrzymania Nagrody Pokojowej
Niemieckich Księgarzy; http://www.tezeusz.pl.
- Kamiński S., „Jak filozofować? Studia z metodologii filozofii, Lublin 1989.
- Krąpiec M. A., Kamiński S., „Z teorii i metodologii metafizyki”, Lublin 1994.
- Kołakowski L., “Chrześcijaństwo”, Kraków 2019.
- Kołodziejczyk S.T., (red), „Przewodnik po metafizyce”, Kraków 2011.
- Machinek M., „Spór o status ludzkiego embrionu”, Olsztyn 2007.
- MacIntyre A., „Bóg - Filozofia – Uniwersytety. Wybrane zagadnienia z historii
katolickiej tradycji filozoficznej”, tłum. A. Łagodzka, Warszawa 2013.
- Marquard O., „Rozstanie z filozofią pierwszych zasad”, tłum., K.
Krzemieniowa, Warszawa 1994.
- Maryniarczyk A., Gudaniec A., (red.), „Rozum otwarty na wiarę”, Lublin 2000.
- Mazanka P., „Źródła sekularyzacji i sekularyzmu w kulturze europejskiej”,
Warszawa 2003.
- Michalski K. (red.), “Człowiek w nauce współczesnej. Rozmowy w Castel
Gandolfo”, Kraków 2006.
- Śnieżyński K., Duchliński P. (red.), "Metafizyka i dekonstrukcja. W
poszukiwaniu doświadczenia metafizycznego w kontekście wyzwań
dekonstrukcjonizmu", Kraków 2016.
- Reale G., „Lekarstwo na błędy w kulturze czyli jakiej filozofii dzisiaj
potrzebujemy?”, Ethos 56(2001), s. 15 nn.
- Taylor Ch., „Źródła podmiotowości. Narodziny tożsamości nowoczesnej”,
tłum. M. Gruszczyński, O. Latek, A. Lipszyc, A. Michalak, A. Rostkowska, M.
Rychter, Ł. Sommer, Warszawa 2001.
- White N., „Filozofia szczęścia. Od Platona do Skinnera”, tłum. M. Chojnacki,
Kraków 2008.
- Wojtysiak J., „Spór o istnienie Boga. Analityczno-intuicyjny argument na
rzecz teizmu”, Poznań 2012.
- Zatwardnicki S., „Ateizm urojony”, Warszawa 2013.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: