PSF: Główne problemy filozofii starożytnej WF-FI-212-PSFZE24
Zajęcia będą miały charakter konwersatoryjny i poświęcone będą lekturze tekstu Olofa Gigona zatytułowanego: „Główne problemy filozofii starożytnej”. Lektura tej książki i dyskusja w trakcie zajęć zapewni gruntowne przypomnienie tematów filozofii starożytnej, uporządkowanie i utrwalenie poszczególnych zagadnień a także dostrzeżenie całościowego rozwoju filozofii starożytnej. Na zajęciach z jednej strony studenci zapoznają się z ogólna charakterystyką filozofii starożytnej (geneza, miejsce filozofii w kulturze starożytnej, szkoły filozoficzne), także z podstawowymi pojęciami (paradoksalność i oczywistość, rozum, ogólność, natura, cel, przyczyna, konieczność i wolność) a także z podstawowymi problemami filozofii (powstawanie kosmosu, nauka o duszy, cnoty, afekty, państwo).
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student w sposób dogłębny zna rolę refleksji filozoficznej w kształtowaniu kultury, szczególnie antycznej oraz w stopniu zaawansowanym zna zależności między kształtowaniem się idei filozoficznych a zmianami w kulturze i w społeczeństwie, jakie dokonały się w średniowieczu, nowożytności i współczesności.
Student w sposób rozszerzony zna miejsce i znaczenie filozofii starożytnej w relacji do innych nauk, a także specyfikę przedmiotową i metodologiczną filozofii oraz rolę teorii naukowych w procesie kształtowania się poszczególnych koncepcji filozoficznych dotyczących natury świata i człowieka. Doskonale może zrealizować ten efekt w ramach ćwiczeń „Główne problemy filozofii starożytnej”.
Student potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje ze źródeł pisanych lub elektronicznych oraz stosować w tym celu zaawansowane narzędzia technik informacyjno-komunikacyjnych.
Student potrafi analizować złożone argumenty filozoficzne, identyfikować składające się na nie tezy i założenia, ustalać zależności logiczne i argumentacyjne między tezami oraz potrafi identyfikować typowe strategie argumentacyjne w wypowiedziach ustnych lub pisemnych. Te umiejętności będzie ćwiczył w ramach zajęć „Główne problemy filozofii starożytnej”
Student umie uwzględniać doniosłe znaczenie refleksji humanistycznej dla formowania się więzi społecznych, szczególnie wzorcowej w tym względzie filozofii antycznej.
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia na ocenę:
1. Obecność na zajęciach (0 nieobecności – bdb; 1 nieobecność- db+; 2 nieobecności – db; 3 nieobecności – dst+; 4-7 nieobecności – ndst.)
2. Przygotowanie do zajęć, aktywny udział w zajęciach (ocena za każde zajęcia).
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
Literatura podstawowa:
1. O. Gigon, "Główne problemy filozofii starożytnej", tłum. P. Domański, Wydawnictwo IFIS PAN, Warszawa 1996.
Literatura dodatkowa:
G. Reale, "Historia filozofii starożytnej", t. V. "Słownik, indeksy, bibliografia", tłum. I. Zieliński, Lublin 2002.
Uwagi
W cyklu 2024/25_Z:
Wymagana podstawowa znajomość problematyki filozofii starożytnej |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: