PSF: Etyka, etyczność, bycie etycznym WF-FI-212-PSFROZ24
Zajęcia stanowią próbę odpowiedzi na pytanie o to, co decyduje o specyfice etyki rozumianej jako filozofia praktyczna. Nawiązując do wielkich, historycznych koncepcji etycznych studenci starają się dociec, czym jest etyka, na czym polega etyczność i bycie etycznym.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W1 - student rozpoznaje problematykę etyczną i charakterystyczne dla niej pojęcia i kategorie moralne,
W2 - student zna główne problemy poruszanych zagadnień oraz odpowiadające im koncepcje
U1 - student analizuje, interpretuje i poddaje krytyce teksty filozoficzne o tematyce etycznej,
U2 - student dobiera argumenty na rzecz określonego stanowiska etycznego w danej kwestii, ustala kryteria oceny etycznej,
U3 - student potrafi zespołowo i indywidualnie analizować i interpretować zagadnienia etyczne
K1 - student jest zdolny do podjęcia dyskusji na wybrany temat, potrafi wyciągać odpowiednie wnioski, przedstawiać racjonalne argumenty oraz formułować wiarygodne oceny moralne,
K2 - student dostrzega moralny wymiar rzeczywistości, będąc świadomym jej wieloaspektowości, docenia wagę wartości moralnych w życiu każdego człowieka
Kryteria oceniania
W1, W2:
- na ocenę 3 (dst.): student wie, czym jest etyka, na czym polega etyczność i bycie etycznym, zna główne koncepcje etyczne, ale nie potrafi ich objaśnić
- na ocenę 4 (db.): student wie, czym jest etyka, na czym polega etyczność i bycie etycznym, zna główne koncepcje etyczne i potrafi je krótko opisać, definiuje i charakteryzuje podstawowe kategorie etyczne
- na ocenę 5 (bdb.): student wie czym jest etyka, na czym polega etyczność i bycie etycznym, zna główne koncepcje etyczne i dokładnie je opisuje, definiuje i szczegółowo charakteryzuje podstawowe kategorie etyczne
U1, U2, U3:
- na ocenę 3 (dst.): student czyta, ale nie analizuje tekstów filozoficznych o tematyce etycznej, dobiera nieliczne argumenty na rzecz określonego stanowiska etycznego w danej kwestii
- na ocenę 4 (db.): student czyta i analizuje teksty filozoficzne o tematyce etycznej, potrafi uzasadnić określone stanowisko etyczne
- na ocenę 5 (bdb.): student analizuje, interpretuje i poddaje racjonalnej krytyce teksty filozoficzne o tematyce etycznej, dobiera logiczne argumenty na rzecz określonego stanowiska etycznego w danej kwestii
K1, K2:
Oceniany jest stopień świadomości moralnego wymiaru rzeczywistości, a także zdolność do podjęcia dyskusji o kwestiach etycznych: wyciągania odpowiednich wniosków i dobierania argumentów
Literatura
Jacek Filek "Etyka. Reinterpretacja", Homini, Kraków 2014.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: