WP: Friedricha Nietzschego krytyka metafizyki i chrześcijaństwa. WF-FI-21-WPMAZ202
Współczesny świat, jak zauważa H. U. von Balthasar (+1988) jest nie dającym się zatrzymać rozpadem, ponieważ od Hölderlina już tylko krok do Nietzschego, od Hegla już tylko pół kroku do Feuerbacha i Marksa.
Myślą przewodnią wykładów będzie wypowiedź Friedricha Schelling (+1854), że raczej „nie ma sensu pytanie o to, jak człowiek może dojść do Boga; prawdziwe pytanie dotyczy raczej tego, dlaczego i jak mógł się od Boga oddalić?”. Podczas zajęć będziemy poszukiwać filozoficznych przyczyny tego „oddalenia się od Boga”.
Na wykładach omówimy filozoficzne źródła współczesnego ateizmu. Przeanalizujemy filozofię F. Nietzschego w aspekcie jego krytyki metafizyki i religii chrześcijańskiej. Zbadamy zasadność jego zarzutów pod adresem metafizyki klasycznej i religii, a szczególnie pod adresem chrześcijaństwa.
Przy końcu semestru wskażemy na "blaski i cienie" jego filozofii, konfrontując ją z filozofią klasyczną.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
- Student(ka) poznaje i rozumie pojęcia związane z ateizmem i religią, występujące u ważnych krytyków religii.
- Zapoznaje się z filozoficznymi przyczynami, które - począwszy od filozofii A. Schopenhauera do F. Nietzschego - doprowadziły do ateizmu i postaw do niego zbliżonych, takich jak: antyteizmu, agnostycyzm, deizm czy świecki humanizm. Poznaje w ten sposób ważny obszar współczesnej kultury.
Umiejętności:
- Student(ka) potrafi zająć samodzielnie stanowisko w dyskusji z ateizmem i podobnymi postawami wymienionymi powyżej.
- Poprawnie stosuje poznaną terminologię filozoficzną z zakresu problematyki wykładu.
Kompetencje społeczne:
- Student(ka) zachowuje otwartość na różne argumenty dotyczące problemu ateizmu i postaw podobnych, rozumiejąc ich przyczyny i konsekwencje.
- Potrafi wejść w rzeczą dyskusję z osobami reprezentującymi różne światopoglądy.
- Rozumie relację pomiędzy naukami przyrodniczymi, filozofią, a teologią.
- Potrafi odróżnić przejawy i formy religii prawdziwej od tzw. pseudoreligii.
Punkty ECTS:
udział w wykładzie - 30
przygotowanie do wykładu i lektura tekstów - 30
przygotowanie do zaliczenia - 25
konsultacje - 5
SUMA GODZIN 90 [90:30=3]
LICZBA ECTS – 3
Kryteria oceniania
Wiedza:
- Student(ka) poznaje i rozumie pojęcia związane z ateizmem i religią, występujące u ważnych krytyków religii.
- Zapoznaje się z filozoficznymi przyczynami, które - począwszy od filozofii Artura Schopenhauera - doprowadziły do ateizmu i postaw do niego zbliżonych, takich jak: antyteizmu, agnostycyzm, deizm czy świecki humanizm. Poznaje w ten sposób ważny obszar współczesnej kultury.
Umiejętności:
- Student(ka) potrafi zająć samodzielnie stanowisko w dyskusji z ateizmem i podobnymi postawami wymienionymi powyżej.
- Poprawnie stosuje poznaną terminologię filozoficzną z zakresu problematyki wykładu.
Kompetencje społeczne:
- Student(ka) zachowuje otwartość na różne argumenty dotyczące problemu ateizmu i postaw podobnych, rozumiejąc ich przyczyny i konsekwencje.
- Potrafi wejść w rzeczą dyskusję z osobami reprezentującymi różne światopoglądy.
- Rozumie relację pomiędzy naukami przyrodniczymi, filozofią, a teologią.
- Potrafi odróżnić przejawy i formy religii prawdziwej od tzw. pseudoreligii.
Punkty ECTS:
udział w wykładzie - 30
przygotowanie do wykładu i lektura tekstów - 30
przygotowanie do zaliczenia - 25
konsultacje - 5
SUMA GODZIN 90 [90:30=3]
LICZBA ECTS – 3
Literatura
Nietzsche F., "Z genealogii moralności", tłum. G. Sowinski, Kraków 1997.
Nietzsche F., "Antychryst", tłum. L. Staff, Kraków 1967.
Nietzsche F., "Wola mocy", tłum. S. Frycz, K. Drzewiecki, Warszawa 1910-1911.
Nietzsche F., "Antychryst. Przemiany wszystkich wartości", tłum., L. Staff,
Warszawa 1907.
Nietzsche F., "Ecce homo", tłum. L. Staff, Kraków 2004.
Nietzsche F., "Wiedza radosna", , tłum. L. Staff, Kraków 2003.
Beneson B. E., "Pious Nietzsche. Decadence and Dionysian Faith", Indiana
University Press 2008.
Deleuze G., "Nietzsche i filozofia", tłum. B. Banasiak, Warszawa 1998.
Gane L., Chan K., "Introducing Nietzsche", Totem Books USA 1997.
Jaspers K., "Nietzsche", tłum. Dorota Stoińska, Warszawa 1997.
Heidegger M., "Nietzsche", tłum. C. Wodziński, Warszawa 1999.
Kaufmann W., "Nietzsche. Philosopher, Psychologist, Antichrist", Princeton
1974.
Krasiciki P., "Od „śmierci Boga" do śmierci człowieka. Z genealogii i recepcji
posthumanizmu Fryderyka Nietzschego", Opole 2001.
Kuderowicz Z., "Nietzsche", Warszawa 1976.
Markowski M. P., "Nietzsche. Filozofia interpretacji", Kraków 1995.
Moryń M., "Wola mocy i myśli. Spotkania z filozofią z Fryderyka Nietzschego",
Poznań 1997.
Possenti V., "Nihilizm teoretyczny i śmierć metafizyki", tłum. J. Merecki, Lublin
1998.
Possenti V., "Filozofia po nihilizmie", tłum. J. Merecki, Lublin 2003.
Tanner M., "Nietzsche", Oxford 1994.
Safranski R., "Nietzsche. Biografia myśli", tłum., D. Stroińska, Warszawa 2003.
Skarga B., "Kłopoty intelektem. Między Comte’em a Bergsonem", Warszawa
1975.
Young J., "Nietzsche’s Philosophy of Religion", Cambridge 2006.
Żelazny M., "Metafizyka czasu i wieczności jako filozofia człowieka w idealizmie
niemieckim (od Kanta do Nietzschego)", Toruń 1986.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: