WP: Artura Schopenhauera krytyka metafizyki i chrześcijaństwa WF-FI-21-WPMAZ201
Współczesny świat, jak zauważa H. U. von Balthasar (+1988) jest nie dającym się zatrzymać rozpadem, ponieważ od Schopenhauera już tylko krok do Nietzschego, od Hegla już tylko pół kroku do Feuerbacha i Marksa.
Myślą przewodnią wykładów będzie wypowiedź Friedricha Schelling (+1854), że raczej „nie ma sensu pytanie o to, jak człowiek może dojść do Boga; prawdziwe pytanie dotyczy raczej tego, dlaczego i jak mógł się od Boga oddalić?”. Podczas zajęć będziemy poszukiwać filozoficznych przyczyny tego „oddalenia się od Boga”.
Omówimy zarzuty A. Schopenhauera pod adresem filozofii klasycznej i religii chrześcijańskiej. Zbadamy na ile te zarzuty są trafne i aktualne.
Schopenhauer zasługuje na uwagę co najmniej z trzech powodów: 1. był pierwszym znaczącym filozofem europejskim, który bronił wartości ateizmu, rozumianego w specyficzny sposób; 2. był pierwszym europejskim filozofem, który prawdziwie był związanym z wielkimi religiami Wschodu tzn. z hinduizmem i buddyzmem; 3. poprzez swój woluntaryzm zaakcentował dominację irracjonalistycznych pierwiastków w naturze ludzkiej, a pomniejszył pierwiastki racjonalistyczne.
Te trzy, jak również inne powody, które są wciąż aktualne we współczesnej kulturze, sprawiają, że warto zapoznać się z filozofią A. Schopenhauera.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
- Student(ka) poznaje i rozumie pojęcia związane z ateizmem i religią, występujące u ważnych krytyków religii.
- Zapoznaje się z filozoficznymi przyczynami, które - począwszy od filozofii Artura Schopenhauera - doprowadziły do ateizmu i postaw do niego zbliżonych, takich jak: antyteizmu, agnostycyzm, deizm czy świecki humanizm. Poznaje w ten sposób ważny obszar współczesnej kultury.
Umiejętności:
- Student(ka) potrafi zająć samodzielnie stanowisko w dyskusji z ateizmem i podobnymi postawami wymienionymi powyżej.
- Poprawnie stosuje poznaną terminologię filozoficzną z zakresu problematyki wykładu.
Kompetencje społeczne:
- Student(ka) zachowuje otwartość na różne argumenty dotyczące problemu ateizmu i postaw podobnych, rozumiejąc ich przyczyny i konsekwencje.
- Potrafi wejść w rzeczą dyskusję z osobami reprezentującymi różne światopoglądy.
- Rozumie relację pomiędzy naukami przyrodniczymi, filozofią, a teologią.
- Potrafi odróżnić przejawy i formy religii prawdziwej od tzw. pseudoreligii.
Punkty ECTS:
udział w wykładzie - 30
przygotowanie do wykładu i lektura tekstów - 30
przygotowanie do zaliczenia - 25
konsultacje - 5
SUMA GODZIN 90 [90:30=3]
LICZBA ECTS – 3
Kryteria oceniania
Metody i kryteria ocenienia:
- ocena niedostateczna (2) - student nie zna podstawowych zagadnień omówionych na wykładzie
- ocena dostateczna (3) - student pobieżnie orientuje się w problematyce wykładu, wymienia omówione zagadnienia, nie potrafi jednak dokonać głębszej analizy prezentowanych problemów
- ocena dobra (4) - student zna wszystkie poruszane na zajęciach zagadnienia, szczegółowo charakteryzuje kluczowe pojęcia związane z ateizmem i postawami pochodnymi.
- ocena bardzo dobra (5) - student zna szczegółowo rozwiązania wszystkich omawianych zagadnień, oraz twórczo i krytycznie potrafi odnieść się do każdego z nich.
- Szczegółowe kryteria oceniania zostaną podane na wykładach.
Literatura
- Adamski F., (red.), „Ateizm oraz irreligia i sekularyzacja”, Kraków 2011.
- Benisz H., "Schopenhauer – Nietzsche – Heidegger. Fundamentalne kwestie
filozofii życia", Kęty 2015.
- Berliński D., "Szatańskie urojenie. Ateizm i jego pretensje naukowe", przeł. D.
Cieśla-Szymańska, Warszawa 2009.
- Buckley M. J., "Ateizm w sporze z religią", tłum. M. Frankiewicz, Kraków
2009.
- Comte-Sponville A., "Duchowość ateistyczna. Wprowadzenie do duchowości
bez Boga", tłum. E. Aduszkiewicz, Warszawa 2011.
- Flew A., "Bóg istnieje", tłum. R. Pucek, Warszawa 2011.
- Garewicz J., "Schopenhauer", Warszawa 1988.
- Habermas J., "Wierzyć i wiedzieć", przemówienia z 14 października 2001 r. w
kościele św. Pawła we Frankfurcie z okazji otrzymania Nagrody Pokojowej
Niemieckich Księgarzy; http://www.tezeusz.pl
- Kołakowski L., "Jeśli Boga nie ma… O Bogu, diable, grzechu i innych
zmartwieniach tak zwanej filozofii religii", przeł. T. Baszniak, M. Panufnik,
Londyn 1987.
- Krasiciki P., "Od <śmierci Boga> do śmierci człowieka. Z genealogii i recepcji
posthumanizmu Fryderyka Nietzschego", Opole 2001.
- Lipski M., "Dlaczego nie jestem ateistą", Warszawa 2011.
- Lubac de H., "Dramat ateizmu humanistycznego", tłum. A. Ziernicki, Kraków
2004.
- Marks K., "Przyczynek do krytyki heglowskiej filozofii prawa", w: K. Marks, F.
Engels, W. Lenin, “O religii. Wybór”, J. Kniaziołucki (red.), Warszawa 1984.
- Marzęcki J., "Artur Schopenhauer wobec filozofii Indii", Warszawa 1992.
- Mazanka P., "Źródła sekularyzacji i sekularyzmu w kulturze europejskiej",
Warszawa 2003.
- Miodoński L., "Filozofia religii Arthura Schopenhauera", w: „Filozofia” XXIX,
Wrocław 1996.
- Novak M., „Boga nikt nie widzi. Noc ciemna ateistów i wierzących”, tłum., M.
Pasiciak, Kraków 2010.
- Safranski R., „Schopenhauer. Dzikie czasy filozofii”, tłum., M. Falkowski,
Warszawa 2008.
- Schopenhauer A., "Świat jako wola i przedstawienie", t. I i II, przeł. J.
Garewicz, Warszawa 1994,1995.
- Schopenhauer A., „W poszukiwaniu mądrości życia. Parerga i Paralipomena”,
t. II., tłum. J. Garewicz, Kęty 2004.
- Wojtysiak J., „Spór o istnienie Boga. Analityczno-intuicyjny argument na rzecz
teizmu”, Poznań 2012.
- Zatwardnicki S., „Ateizm urojony”, Warszawa 2013.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: