Etyka życia społecznego 2 WF-FI-21-ERS2
Kurs wprowadza studentów w problematykę etyki społecznej i jako taki stanowi kontynuację prezentacji kluczowych kwestii badawczych podejmowanych w szeroko rozumianej filozofii moralnej (metaetyka, etyka ogólna, etyka szczegółowa/etyka życia indywidualnego). W części drugiej kursu dokonany zostanie przegląd koncepcji wspólnot społecznych wykraczających poza elementarne relacje międzyludzkie (małżeństwo/ rodzina). Analizie poddane zostanie w pierwszym rzędzie zjawisko wspólnot narodowych. Następnie omówione zostaną istota, właściwości i cele państwa, koncepcje prawa stanowionego, formy i rodzaje nieposłuszeństwa obywatelskiego oraz koncepcje praw człowieka. Końcowym obszarem tematycznym będzie etyka społeczności międzynarodowej obejmująca spory wokół warunków dopuszczalności przemocy militarnej, sposobów przeciwstawianie się działalności terrorystycznej oraz etycznych aspektów komunikacji międzykulturowej.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student nazywa i charakteryzuje podstawowe filozoficzne koncepcje życia społecznego, zna główne pojęcia i idee z zakresu etyki społecznej, wymienia i omawia moralne cele i zasady więzi społecznych oraz normy regulujące struktury społeczne, rozróżnia poszczególne społeczności, definiuje je i tłumaczy ich prawa oraz obowiązki moralne
Umiejętności: student, pracując indywidualnie i grupowo, analizuje i interpretuje teksty filozoficzne z zakresu etyki społecznej, wyprowadza wnioski z twierdzeń formułowanych w ramach filozoficznych koncepcji życia społecznego, rozpoznaje założenia postulowanych tez i poddaje je krytyce, dowodzi istnienia i konieczności realizacji moralnych zasad życia społecznego, pokazuje, jak prawa i obowiązki poszczególnych społeczności łączą się z personalistyczną wizją człowieka
Kompetencje: student, wykorzystując wiedzę filozoficzną z zakresu etyki społecznej, interpretuje wydarzenia społeczne i kulturalne, stawia diagnozy i wyraża oceny dotyczące współczesnych społeczeństw, jest zdolny do aktywnego uczestnictwa w dyskusjach o tematyce społecznej, ma świadomość moralnych zobowiązań, jakie stawia przed nim partycypacja w poszczególnych społecznościach, jest wrażliwy na moralny wymiar więzi międzyludzkich, dostrzega relacje między rozwojem moralnym a dojrzałym, aktywnym i autentycznym uczestniczeniem w życiu społecznym.
ECTS:
udział w wykładzie - 30
udział w ćwiczeniach - 30
przygotowanie do ćwiczeń (lektura tekstów) - 40
przygotowanie prezentacji - 5
konsultacje - 5
przygotowanie do egzaminu - 25
SUMA GODZIN 135 [135 : 30 (25) = 5]
LICZBA ECTS - 5
Kryteria oceniania
Formy i warunki zaliczenia: uczestnictwo w wykładach, znajomość problematyki będącej przedmiotem lektur obowiązkowych oraz zdanie egzaminu ustnego.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Ślipko T., Zarys etyk szczegółowej, t. 2: Etyka społeczna, Kraków 2005.
Szahaj A., Jednostka czy wspólnota? Spór liberałów z komunitarystami a „sprawa polska”, Warszawa 2000.
Śpiewak P. (red.), Komunitarianie. Wybór tekstów, Warszawa 2004.
Pietrzyk-Reeves D., Idea społeczeństwa obywatelskiego. Współczesna debata i jej źródła, Wrocław 2004.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: