Etyka życia społecznego 1 WF-FI-21-ERS1
Kurs wprowadza studentów w problematykę etyki społecznej i jako taki stanowi kontynuację prezentacji kluczowych kwestii badawczych podejmowanych w szeroko rozumianej filozofii moralnej (metaetyka, etyka ogólna, etyka szczegółowa/etyka życia indywidualnego). W części pierwszej dokonany zostaje przegląd głównych stanowisk we współczesnej debacie dotyczącej etyki społecznej ze szczególnym uwzględnieniem elementarnych założeń leżących u podłoża każdego z nich. Analizie poddane zostaną koncepcje liberalizmu komunitaryzmu oraz marksizmu. Następnie omówione zostaną klasyczne filozoficzne koncepcje natury ludzkiej oraz sposób, w jaki eksponują one społeczną naturę człowieka. Po dokonaniu przeglądu najważniejszych definicyjnych ujęć społeczności ludzkiej, analizie poddane będą podstawowe zasady społeczno moralne. Tematem końcowym kursu będą elementarne relacje społeczne, stanowiące podstawę filozoficznych koncepcji małżeństwa i rodziny.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student nazywa i charakteryzuje podstawowe filozoficzne koncepcje życia społecznego, zna główne pojęcia i idee z zakresu etyki społecznej, wymienia i omawia moralne cele i zasady więzi społecznych oraz normy regulujące struktury społeczne, rozróżnia poszczególne społeczności, definiuje je i tłumaczy ich prawa oraz obowiązki moralne
Umiejętności: student, pracując indywidualnie i grupowo, analizuje i interpretuje teksty filozoficzne z zakresu etyki społecznej, wyprowadza wnioski z twierdzeń formułowanych w ramach filozoficznych koncepcji życia społecznego, rozpoznaje założenia postulowanych tez i poddaje je krytyce, dowodzi istnienia i konieczności realizacji moralnych zasad życia społecznego, pokazuje, jak prawa i obowiązki poszczególnych społeczności łączą się z personalistyczną wizją człowieka
Kompetencje: student, wykorzystując wiedzę filozoficzną z zakresu etyki społecznej, interpretuje wydarzenia społeczne i kulturalne, stawia diagnozy i wyraża oceny dotyczące współczesnych społeczeństw, jest zdolny do aktywnego uczestnictwa w dyskusjach o tematyce społecznej, ma świadomość moralnych zobowiązań, jakie stawia przed nim partycypacja w poszczególnych społecznościach, jest wrażliwy na moralny wymiar więzi międzyludzkich, dostrzega relacje między rozwojem moralnym a dojrzałym, aktywnym i autentycznym uczestniczeniem w życiu społecznym
ECTS:
udział w wykładzie - 30
udział w ćwiczeniach - 30
przygotowanie do ćwiczeń (lektura tekstów) - 40
przygotowanie prezentacji - 5
konsultacje - 5
przygotowanie do egzaminu - 25
SUMA GODZIN 135 [135 : 30 (25) = 5]
LICZBA ECTS - 5
Kryteria oceniania
Wymagane efekty kształcenia do zaliczenia przedmiotu na określoną ocenę:
Wiedza:
- na ocenę 2 (ndst): student nie zna filozoficznych koncepcji życia społecznego, nie potrafi wymienić moralnych zasad i celów więzi społecznych oraz zdefiniować poszczególnych społeczności i przysługujących im praw i obowiązków moralnych
- na ocenę 3 (dst): student nazywa podstawowe koncepcje życia społecznego, wymienia moralne zasady i cele więzi społecznych oraz definiuje poszczególne społeczności i przysługujące im prawa i obowiązki moralne, ale nie potrafi omówić tych zagadnień
- na ocenę 4 (db): student nazywa podstawowe koncepcje życia społecznego, wymienia moralne zasady i cele więzi społecznych oraz definiuje poszczególne społeczności i przysługujące im prawa i obowiązki moralne i potrafi krótko omówić te zagadnienia
- na ocenę 5 (bdb): student student nazywa podstawowe koncepcje życia społecznego, wymienia moralne zasady i cele więzi społecznych oraz definiuje poszczególne społeczności i przysługujące im prawa i obowiązki moralne i szczegółowo omawia te zagadnienia
Umiejętności:
- na ocenę 2 (ndst): student nie czyta i nie analizuje tekstów filozoficznych z zakresu etyki społecznej
- na ocenę 3 (dst): student czyta teksty filozoficzne z zakresu etyki społecznej, ale słabo je analizuje i interpretuje, nie wyprowadza wniosków z twierdzeń formułowanych w ramach filozoficznych koncepcji życia społecznego, nie rozpoznaje założeń postulowanych tez i nie potrafi poddać ich krytyce
- na ocenę 4 (db): student czyta, analizuje i interpretuje teksty filozoficzne z zakresu etyki społecznej, wyprowadza wnioski z twierdzeń formułowanych w ramach filozoficznych koncepcji życia społecznego, ale nie rozpoznaje założeń postulowanych tez
- na ocenę 5 (bdb): student czyta, analizuje i interpretuje teksty filozoficzne z zakresu etyki społecznej, wyprowadza wnioski z twierdzeń formułowanych w ramach filozoficznych koncepcji życia społecznego, rozpoznaje założenia postulowanych tez i potrafi poddać je krytyce
Kompetencje:
Oceniana jest racjonalność argumentowania, sposób prezentowania swoich racji i obrony własnej opinii. Oceniana jest zdolność dostrzegania moralnego wymiaru życia społecznego, wykorzystywania wiedzy filozoficznej z zakresu etyki społecznej do interpretacji wydarzeń społecznych i kulturalnych, świadomość moralnych zobowiązań, wynikających z partycypacji w określonych społecznościach.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Ślipko T., Zarys etyk szczegółowej, t. 2: Etyka społeczna, Kraków 2005.
Szahaj A., Jednostka czy wspólnota? Spór liberałów z komunitarystami a „sprawa polska”, Warszawa 2000.
Śpiewak P. (red.), Komunitarianie. Wybór tekstów, Warszawa 2004.
Pietrzyk-Reeves D., Idea społeczeństwa obywatelskiego. Współczesna debata i jej źródła, Wrocław 2004.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: