WMSF: Teoria wojny sprawiedliwej. Wersja klasyczna i rewizjonistyczna WF-FI-123-WMET-CE22
Poruszane zagadnienia:
Jaki typ argumentacji legitymizuje użycie siły wobec autonomicznej wspólnoty politycznej?
Jakie są warunki wstępne moralnie / prawnie uzasadnionej interwencji wojskowej przeprowadzonej na terytorium niepodległego państwa?
Jaka instytucja międzynarodowa posiada uprawnienia do egzekwowania powszechnie uznanych standardów wykonywania władzy politycznej, np. poszanowania podstawowych praw człowieka?
Czy są jakieś moralne / prawne ograniczenia dotyczące członkostwa w sojuszach mających na celu eliminowanie konkretnych zagrożeń dla pokoju w świecie?
W jakim stopniu poszczególni obywatele odpowiadają za agresywną politykę przywódców własnego państwa?
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Postawy - krytycyzm względem powierzchownych sformułowań dotyczących etycznych ocen działań militarnych
Kompetencja – umiejętność samodzielnej analizy problematyki związanej z konfliktami zbrojnymi.
Wiedza – znajomość podstawowych założeń teorii wojny sprawiedliwej w jej historycznych i współczesnych sformułowaniach
Kryteria oceniania
Ocena oparta będzie o uczestnictwo w wykładach oraz przedłożenie jednej pracy pisemnej (1500 słów) dotyczącej tematyki przedmiotu
Literatura
Ludwik Ehrlich, "Works of Paul Vladimiri" (A Selection), Vol.I – III, Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa, 1968.
Michael Walzer, “Just and Unjust Wars” , Basic Books, 2015)
Michael Walzer, "Arguing About War", Yale University Press, 2004
Zbigniew Rau, Tomasz Tulejski, (ed.) Bellum iustum versus bellum sacrum. Uniwersalny spór w refleksji średniowiecznej. Konstancja 1414–1418, Adam Marszałek, 2015.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: