WMSFang: Life Unveiled: Exploring the Philosophical Foundations of Biology WF-FI-123-WMAN-WA24
Wykład opiera sie na studiach przypadku z zakresu biologii w trakcie które pomogą zapoznać się sutdentom z podstawową problematyką filozofii biologii. Studenci będą krytycznie analizować prace czołowych filozofów i biologów aby zgłębić, w jaki sposób filozofia kształtowała pojęcia biologii oraz w jaki sposób biologia odzwierciedlała i wpływała na szersze struktury społeczne oraz ideologiczne.
W trakcie zajęć student zapozna się z całym szeregiem problemów które kształtowały współczesny dyskurs biologicznych takimi jak: problem harmonii w naturze, teologii naturalnej, metodykę klasyfikacji gatunków, oraz powstanie teorii systemów. Poprzez te dyskusje studenci nie tylko zrozumieją historyczne korzenie współczesnych problemów filozoficznych związanych z filozofią biologii, ale także będą w stanie powiązać te zagadnienia z współczesnymi debatami w naukach przyrodniczych.
Po zakończeniu kursu studenci będą:
1. Biegle zaznajomieni z kluczowymi zagadnieniami filozofii biologii i będą w stanie połączyć je z współczesnymi dyskusjami filozoficznymi.
2. Będą posiadać gruntowną wiedzę na temat historycznego rozwoju nauk przyrodniczych i filozoficznych konotacji, które ukształtowały ich ewolucję.
3. Będą potrafić osadzić współczesne problemy filozofii biologii w szerszym historycznym i intelektualnym kontekście.
Głównymi metodami będą wykład problemowy, wykład konwersatoryjny i analiza tekstów źródłowych. Dzięki tym metodom studenci rozwiną umiejętności krytycznego myślenia, argumentacji i refleksyjnego podejścia do złożonych zagadnień interdyscyplinarnych na styku biologii i filozofii.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
ECTS [1 ECTS = 30 (25) godzin]:
- udział w wykładzie: 30 godz.
- przygotowanie do zaliczenia: 60 godz
- przygotowanie do wykładów, czytanie tekstów: 60 godz.
- konsultacje - 0-30 godz
Suma godzin (średnio): 180 [180/30 (25) = 6]
Liczba punktów ECTS: 6
Wiedza:
FI1_W03 Absolwent zna i rozumie podstawową terminologię filozoficzną w języku angielskim lub wybranym języku obcym
FI1_W08 Absolwent zna i rozumie specyfikę przedmiotową i metodologiczną filozofii oraz podstawowe metody badawcze i strategie argumentacyjne właściwe dla głównych subdyscyplin filozoficznych
Umiejętności
FI1_U07 Absolwent potrafi samodzielnie tłumaczyć z języka angielskiego lub wybranego języka obcego na język polski średnio trudne wypowiedzi zawierające terminologię filozoficzną
FI1_U10 Absolwent potrafi rekonstruować i konstruować różnego rodzaju argumentacje, odwołując się do podstawowych przesłanek normatywnych danego stanowiska lub do założeń światopoglądowych bądź wyobrażeń kulturowych
FI1_U11 Absolwent potrafi wykorzystywać posiadane umiejętności językowe zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego, a w szczególności: potrafi porozumiewać się w stopniu umożliwiającym swobodną konwersację z obcokrajowcami na tematy ogólne oraz związane ze studiowaną tematyką; potrafi samodzielnie przygotować i wygłosić prezentację ustną, przedstawiając swój pogląd na dany temat (w tym także na tematy związane ze studiowanym kierunkiem) oraz podając argumenty za i przeciw; potrafi bronić swoich tez
Kompetencje
Absolwent jest gotowy do ustawicznego pogłębiania swoich umiejętności językowych oraz samodzielnego wykorzystywania w tym celu dostępnych mu źródeł
Kryteria oceniania
Wyklad zakończy się egzaminem ustnym - od jego wyniku będzie uzależniona ocena końcowa.
Wiedza:
- 2 (ndst ..): Student nie zna podstawowych terminów, pojęć i teorii omawianych na kursie
- 3 (dst.): Student zna podstawowe pojęcia i teorie omawianych na kursie, ale nie potrafi szczegółowo omówić tych zagadnień w ich kontekście historycznym
- 4 (db.): Student identyfikuje filozoficzne problemy XIX-wiecznego przyrodoznastwa i omawia poprawnie wybrane zagadnienia z zakresu filozofii i historii biologii
- 5 (bdb.): Student jest dobrze zorientowany w problematyce filozofii biologii i potrafi je osadzać w kontekście filozoficznym
Umiejętności
- 2 (ndst ..): Student nie potrafi zinterpretować i porównać głównych problemów z zakresu filozofii i historii nauki
- 3 (dst.): Student potrafi odnieść się do niektórych zagadnień związanych z filozofią i nauką , ale nie potrafi ich powiązać z okresem historycznym, w którym powstały, ani z myślicielami zajmującymi się tymi zagadnieniami
- 4 (db.): Student potrafi poprawnie wskazać i wyjaśnić związki między problemami filozofii przyrody a współczesną biologią
- 5 (bdb.): Student potrafi krytycznie omówić zagadnienia poruszane w trakcie wykładu, a także ustosunkować się do nich i poprawnie uzasadnić swoje stanowisko
Kompetencje:
Student ma świadomość historycznych korzeni współczesnych problemów filozoficznych. Student ma wiedzę o rozwoju biologii i jego filozoficznych konotacjach.
Szczegóły zostaną podane w trakcie kursu.
Literatura
Bibliografia:
1. J. Gayon, Darwinism’s Struggle for Survival. Heredity and the Hypothesis of Natural Selection. Cambridge University Press, Cambirdge 1998.
2. M. J. Wagner, Interpretacje rozwoju biologii ewolucyjnej na przełomie XIX i XX wieku. Warszawa, Liberi Libr 2020.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: