PPSF: Podstawowe zagadnienia filozofii biologii WF-FI-123-PPSFP-W21
Podstawowym celem zajęć jest ukazanie w sposób przekrojowy najważniejszych zagadnień podejmowanych przez współczesnych filozofów biologii. Problematyka poruszana na zajęciach poruszać będzie zagadnienia na trzech płaszczyznach rozważań.
Pierwsza płaszczyzna dotyka biologii jako specyficznej nauki ścisłej. W ramach tematyki poruszanej w tym zakresie rozpatrywane będą takie problemy jak: w jaki sposób przebiegał rozwój biologii jako dziedziny nauki?, czym różni się ona od innych nauk ścisłych?, jaka jest jej metodologia?, jakim językiem się posługuje opisując badane fenomeny?
Druga płaszczyzna poruszać będzie kwestie związane z konkretnymi subdyscyplinami biologii jak taksonomia, genetyka czy biologia ewolucyjna. W ramach tej tematyki poruszane będą takie pytania jak np.: czym jest gatunek?, czym jest gen?, czym jest dobór naturalny?, czym jest ekosystem?, czym jest informacja biologiczna?
Trzecia płaszczyzna poruszać będzie tematykę związaną ze społeczno-kulturowym statusem biologii oraz jej związku z innymi dyscyplinami naukowymi. Poruszane będą więc kwestie dotykające relacji biologia-religia, wykorzystania teorii biologicznych w naukach społecznych, psychologii, oraz filozofii.
E-Learning
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia:
ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]:
- udział w wykładzie: 30 godz.
- udział w ćwiczeniach: 15 godz.
- przygotowanie do zajęć - lektura tekstów: 0-45 godz.
- przygotowanie prezentacji: 0-45
- przygotowanie do zaliczenia: 15-30 godz.
Suma godzin (średnio): 150 [150/30(25)=5]
Liczba ECTS: 5
Kryteria oceniania
Głównymi metodami będą wykład problemowy i wykład konwersatoryjny.
Wyklad zakończy się egzaminem ustnym - od jego wyniku będzie uzależniona ocena końcowa. Warunkiem koniecznym do przystapienia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń
Wiedza:
- 2 (ndst ..): Student nie zna podstawowych terminów, pojęć i teorii omawianych na kursie
- 3 (dst.): Student zna podstawowe pojęcia i teorie związane z filozofią biologii, ale nie potrafi szczegółowo omówić tych zagadnień
- 4 (db.): Student identyfikuje i omawia poprawnie wybrane zagadnienia z zakresu filozofii i historii biologii
- 5 (bdb.): Student jest zna problematykę filozofii biologii na trzech płaszczyznach omawianych w trakcie wykładu
Umiejętności
- 2 (ndst ..): Student nie potrafi zinterpretować i porównać głównych problemów z zakresu filozofii i biologii
- 3 (dst.): Student potrafi odnieść się do niektórych zagadnień związanych z filozofią biologii, ale nie potrafi ich powiązać z okresem historycznym, w którym powstały, ani z myślicielami zajmującymi się tymi zagadnieniami
- 4 (db.): Student potrafi poprawnie wyjaśnić podstawowe zagadnienia poruszane we współczesnych dyskusjach z zakresu filozofii biologii
- 5 (bdb.): Student potrafi krytycznie omówić zagadnienia poruszane w trakcie wykładu, a także ustosunkować się do nich i poprawnie uzasadnić swoje stanowisko
Kompetencje:
Student ma świadomość filozoficznej problematyki zwiazanej z biologią. Rozumie jej specyfikę z perspektywy filozofii nauki. Jest w stanie rozpoznać związki biologii z innymi dyscyplinami naukowymi oraz rozumie jej znaczenie dla współczesnej kultury. Student rozumie problematykę filozoficzną poruszaną w kontekście konkretnych subdyscyplin biologii.
Szczegóły zostaną podane w trakcie kursu.
Literatura
1. A Companion to the Philosophy of Biology, ed. S. Sarkar, A. Plutynski, Blackwell Publishing Ltd, Oxford, Victoria 2008
2. Główne problemy filozofii biologii, red. K. Chodasiewicz, A. Grabizna, A Proszewska, A. Stencel, A. Ziemny, IFIS PAN, Warszawa 2017
Literatura Dodatkowa:
1. The Cambridge Encyclopaedia of Darwin and evolutionary thought, red. M. Ruse, Cambridge University 2013
Press, New York
2.The Darwinian tradition in Context. Research Programs in Evolutionary Biology, Lethbridge, Canada 2017
3. Okasha S., Philosophy of Biology. A very short introduction, Oxford, Oxford University Press, 2019
4. Sturtevant A. H. A history of genetics, Cold Spring Harbor Laboratory Press, New York 2000
5. Urbanek A. Rewolucja naukowa w biologii, Wiedza Powszechna, Warszawa 1973
6. Wagner, M. J. Interpretacje rozwoju biologii ewolucyjnej na przełomie XIX i XX wieku. Warszawa, Liberi Libr 2020.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: