KF: Filozofia szkoły lwowsko-warszawskiej WF-FI-123-KONFL-FI22
Szkoła Lwowsko-Warszawska jest jedną z najsłynniejszych formacji filozoficznych, które zaistniały w Polsce. W toku konwersatorium omówimy wybrane osiągnięcia badawcze przedstawicieli SLW oraz przeanalizujemy jak prezentuje się dorobek Szkoły na tle dziejów polskiej myśli filozoficznej. Przyjrzymy się działalności twórcy Szkoły – Kazimierza Twardowskiego. Ponadto lekturę skoncentrujemy na pracach jego uczniów, do których zaliczali się m.in.: Władysław Tatarkiewicz, Jan Łukasiewicz, Kazimierz Ajdukiewicz oraz Izydora Dąmbska.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Podstawowa znajomość problematyki, którą w swoich badaniach podejmowali wybrani przedstawiciele Szkoły Lwowsko-Warszawskiej.
FI1_W08; FI1_U01; FI1_U06;
FI1_K01; FI1_K03; FI1_K05;
Wiedza:
- student zna i rozumie główne kierunki i stanowiska w ramach szkoły lwowsko-warszawskiej
Umiejętności:
- student potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i wykorzystywać informacje na temat SLW, ze źródeł pisanych i elektronicznych
- potrafi trafnie definiować pojęcia języka potocznego i poprawnie projektować definicje własnych terminów używanych we własnych wypowiedziach
Kompetencje:
- student jest gotów do adekwatnej oceny zakresu posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności
- student jest gotów do uwzględniania problematyki etycznej związanej z odpowiedzialnością za trafność przekazywanej wiedzy
Kryteria oceniania
Dla wszystkich efektów przyjmuje się następujące kryteria oceny we wszystkich formach weryfikacji:
ocena 5: osiągnięty w pełni (bez uchwytnych niedociągnięć),
ocena 4,5: osiągnięty niemal w pełni i nie są spełnione kryteria przyznania wyższej oceny,
ocena 4: osiągnięty w znacznym stopniu i nie są spełnione kryteria przyznania wyższej oceny,
ocena 3,5: osiągnięty w znacznym stopniu z wyraźną przewagą pozytywów i nie są spełnione kryteria przyznania wyższej oceny,
ocena 3: osiągnięty dla większości przypadków objętych weryfikacją i nie są spełnione kryteria przyznania wyższej oceny,
ocena 2: nie został osiągnięty dla większości przypadków objętych weryfikacją.
Literatura
1. K. Twardowski, Jak studyować filozofię, w: Tegoż, Rozprawy i artykuły filozoficzne, Lwów 1927.
2. K. Twardowski, O jasnym i niejasnym stylu filozoficznym, w: Tegoż, Rozprawy i artykuły filozoficzne, Lwów 1927.
3. K. Twardowski, O czynnościach i wytworach, w: Tegoż, Wybrane pisma filozoficzne, Warszawa 1965.
4. K. Twardowski, Etyka wobec teroryi ewolucyi, w: Tegoż, Rozprawy i artykuły naukowe, Lwów 1927.
5. K. Twardowski, O przygotowaniu naukowem do filozofii, w: Tegoż, Rozprawy i artykuły filozoficzne, Lwów 1927.
6. K. Twardowski, Psychologia wobec fizjologii i filozofii, w: Tegoż, Wybrane pisma filozoficzne, Warszawa 1965.
7. J. J. Jadacki, Jak studiować filozofię, Warszawa 1996.
8. J. Łukasiewicz, O metodę w filozofii, w: Tegoż, Logika i metafizyka. Miscellanea, Warszawa 1998.
9. J. Łukasiewicz, O twórczości w nauce, w: Tegoż, Logika i metafizyka. Miscellanea, Warszawa 1998.
10. J. Łukasiewicz, O walce duchowej, w: Tegoż, Logika i metafizyka. Miscellanea, Warszawa 1998.
11. J. Łukasiewicz, O nauce i filozofii, w: Tegoż, Logika i metafizyka. Miscellanea, Warszawa 1998.
12. K. Ajdukiewicz, Naukowa perspektywa świata, w: Tegoż, Język i poznanie, t. 1, Warszawa 1960.
13. A. Tarski, Prawda i dowód, w: Tegoż, Pisma logiczno-filozoficzne, t. 1, Warszawa 1995.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: