Konwersatorium filozoficzne z etyki: Czy różnimy się zawsze pięknie? Etyka wobec współczesnych sporów o wartości ( wojny plemienne) WF-FI-123-KONET-P21
Konwersatorium obejmuje sześć zespołów pytań, które mają doprowadzić do próby odpowiedzi na pytanie; jak budować struktury aksjologiczne w sobie i wokół siebie, na czym je oprzeć i jak je wybrać?
1.Jak zmieniają się wartości i dlaczego podlegają takim procesom jak relatywizm, nihilizm, resentyment? Czym są substytuty wartości, złudzenia aksjologiczne i błędy? Manipulacja wartościami, ich ideologizacja, związek wartości ze światopoglądem,
2.Wartości a procesy dehumanizacyjne; kim jest wróg? jak stworzyć wroga i jakie nadać mu ujemne cechy? Charakterystyka współczesnych walk plemiennych jako walk o wartości ( ich rozumienie). czyli walk o tożsamość aksjologiczną.
3.Wartości wewnętrzne i zewnętrzne- co je tworzy, hierarchizuje, jakie mają znaczenie i cele, jakie spełniają funkcje/ w jaki sposób praktyka życia codziennego wpływa na rozpoznanie wartości-jak odbywają się dwa procesy: dowartościowania i utraty wartości? Co podtrzymuje wartości, co jest ich źródłem, dlaczego w ogóle w świecie ludzkim pojawiają się wartości, nadające sens egzystencji ludzkiej-indywidualnej i wspólnotowej?
4.Trzy, praktyczne źródła konfliktów aksjologicznych: sprzeczne, wypierające się hierarchie wartości, dylematy moralne wynikające ze złożonych sytuacji życiowych oraz zachodzące różnice charakterów i sposobu traktowania wartości ( od absolutnych do relatywnych, od podejścia fundamentalistycznego do nihilistycznego)
5. Racjonalne czy emocjonalne rozpoznanie wartości i ich związek z kulturą masową. Na czym polega tzw. indywidualizm masowy? Narcyzm a wartości. Dlaczego idea dialogu została zastąpiona agresją i walką? Z kim i dlaczego walczymy=stan niepewności, ryzyka, kryzysu. Katastroficzna wizja przyszłości.
6. Literatura, sztuka, religia i muzyka a zdolność do przeżywania życia w wymiarze cielesnym i duchowym- struktura wartości jednoczy i harmonizuje egzystencję jednostki, wraz z siecią jej powiązań z innymi - a w tym ze środowiskiem społecznym i przyrodniczym. W tym obszarze wyróżnia się trzy sposoby istnienia wartości odpowiadające trzem stanom: być wartością/mieć wartość/być czymś wartościowym.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
metody dydaktyczne
1.analiza tekstów i wybranych przykładów dyskusji, kłótni czy wręcz wojny na forum publicznym - student potrafi opisać te sytuacje, używając terminów i pojęć specyficznych dla aksjologii
2.student przygotowuje swoją wypowiedź na wybrany temat z zespołu zagadnień odp. problematyce omawianego bloku
3. student broni swojego stanowiska, argumentując i powołując się na przykłady
4. student poddaje krytyce opinię innych- formułując zarzuty i wskazując na błędy w rozumowaniu
Udział w konwersatoriach: dyskusje, spory i przygotowane materiały na wybrane tematy z konkretnego bloku
egzamin ustny: indywidualnie przygotowany projekt opisu dwóch postaw: różnic w zajmowanych stanowiskach i opiniach oraz wzajemnej wrogości-w polu wartości. Z odwołaniem się a. do prac źródłowych (sylabus)-przynajmniej jednej, oraz 2/ z powołaniem się na konkretne przykłady z życia publicznego
w zakresie wiedzy-przygotowany materiał i jego źródła w ramach projektu
punkty ETC:
a/ udział w konwersatoriach-30 g.
b/. przygotowanie do zajęć-15 g.
c/ lektura tekstów źródłowych-20g.
d? konsultacje-5g
suma:90p:30p=3 p ETC
w zakresie kompetencji-sam projekt nastawiony jest na praktyczną stronę opisów postaw; które wyrażają wrogość lub wskazują na różnicę w poglądach i ocenie wartości
Kryteria oceniania
Udział w konwersatoriach: dyskusje, spory i przygotowane materiały na wybrane tematy z konkretnego bloku
egzamin ustny: indywidualnie przygotowany projekt opisu dwóch postaw: różnic w zajmowanych stanowiskach i opiniach oraz wzajemnej wrogości-w polu wartości. Z odwołaniem się a. do prac źródłowych (sylabus)-przynajmniej jednej, oraz 2/ z powołaniem się na konkretne przykłady z życia publicznego
w zakresie wiedzy-przygotowany materiał i jego źródła w ramach projektu
w zakresie umiejętności: ocenie podlega wybór lektury i umiejętność korzystania z niej, zebranie i opisanie materiału empirycznego oraz umiejętność posługiwania się językiem filozoficznym
w zakresie kompetencji-sam projekt nastawiony jest na praktyczną stronę opisów postaw; które wyrażają wrogość lub wskazują na różnicę w poglądach i ocenie wartości
na ocenę 2- brak projektu lub brak jego naukowych źródeł,
na ocenę 3- materiał został tylko częściowo wykorzystany do analizy sytuacji i aksjologicznych postaw, a sama interpretacja jest ograniczona ( kategorialnie) do kilku schematów, bez próby ich pogłębienia
na ocenę 4-projekt przygotowany został z uwzględnieniem lektury, rozwinięto analizy i opisy konkretnych postaw, ale nie wykorzystano wszystkich kategorii moralnych- stosownie do badanych przykładów
na ocenę 5-projekt opiera się na odpowiednio dobranych źródłach, postawy ludzi i ich stosunek do wartości został całościowo ujęty i poddany moralnej interpretacji
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: